  • 1. Data: 2002-08-19 10:29:37
    Temat: Ktoś się wypowie w mojej sprawie ??? WAŻNE !!!
    Od: "Johny" <1...@p...fm>

    Witam,

    Moja siostra została potrącona przez samochód. Doznała poważnych obrażeń (
    zmiażdżona prawa noga). Czeka ją rok leżenia w łóżku i ciężka
    rehabilitacja - o pójściu do pracy oczywiście nie ma mowy.

    Moje pytanie - czy ma ona jakiekolwiek możliwości wytoczenia procesu sprawcy
    wypadku o odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu, utrate korzyści ( praca )
    oraz szkody moralne ( ból, cierpienie ).

    Sprawa o orzeczenie winy sprawcy wypadku jest w toku - czy jej wynik może
    mieć wpływ na odpowiedź na moje pytanie ???

    Proszę o radę i pomoc - czy taki proces ma jakiekolwiek szanse na wygraną
    ???

  • 2. Data: 2002-08-19 11:32:43
    Temat: Re: Ktoś się wypowie w mojej sprawie ??? WAŻNE !!!
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Johny" <1...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Sprawa o orzeczenie winy sprawcy wypadku jest w toku - czy jej wynik może
    > mieć wpływ na odpowiedź na moje pytanie ???

    Oczywiście.

    > Proszę o radę i pomoc - czy taki proces ma jakiekolwiek szanse na wygraną
    > ???

    Jaki proces? Przy takich obrażeniach jakie podałeś prowadzone jest
    dochodzenie policyjne pod nadzorem prokuratury.Jeśli w wyniku dochodzenia
    okaże się że wina leży po stronie kierowcy sporządzony zostanie akt
    oskarżenia i sprawa toczyć się będzie przed sądem.Jeśli natomiast okaze się
    że to siostra zawiniła(np.wbiegła bezpośrednio przed maskę) to zostanie ona
    ukarana przez sąd grodzki i będzie musiała pokryć straty w pojezdzie.

    Leszek

  • 3. Data: 2002-08-19 11:37:17
    Temat: Re: Ktoś się wypowie w mojej sprawie <-- WYCZERPUJACA ODPOWIEDZ
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Johny <1...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    >
    > Sprawa o orzeczenie winy sprawcy wypadku jest w toku - czy jej wynik może
    > mieć wpływ na odpowiedź na moje pytanie ???

    Witam!
    Twoja siostra ma oczywiscie bardzo duze szanse na wygrana. Roszczenie sie
    kieruje do posiadacza pojazdu, a placic bedzie zaklad ubezpieczeniowy
    (ubezpieczenie OC) lub fundusz ubezpieczeniowy, jesli posiadacz
    pojazdu "zapomnial" sie ubezpieczyc). Oczywiscie tak jest, jesli wylacznie
    Twoja siotra nie zawinila przy tym wypadku (czyli np. nie wtargnela nagle na
    jezdnie przed samym samochodem), jesli nie byla to wina sily wyzszej (czyli
    np. samochod nie zostal niesiony przez wichure - zdarza sie).

    Pierwsza sprawa to ustanowienie przez Twoja siostre pelnomocnika czyli
    adwokata. Tu w gre wchodza zbyt duze pieniadze aby sobie pozwolic na
    improwizacje. Oczywiscie, jezeli teraz Twoja siostra nie ma pieniedzy na
    oplacenie adwokata to zawsze ja moge sprobowac pomoc napisac pozew, ale
    uprzedzam jestem jeszcze studentem prawa, wiec lepiej aby ta sprawe
    poprowadzil ktos doswiadczony.

    Woja siostra ma prawo do nastepujacych swiadczen:

    1. ODSZKODOWANIE za wszystkie koszty wynikle z uszkodzenia ciala i rozstroju
    zdrowia - w szczegolnosci: koszty transportu chorego, dojazdu osob bliskich
    odwiedzajacych chorego, koszty opieki lekarskiej i pielegnacji lacznie ze
    spechjalnym odzywianiem(tej, ktora nie pokrywa kasa chorych), koszty
    przyuczenia do nowego zawodu oraz utracony zarobek. W zasadzie roszczenie o
    wyrownanie wspomnianych wydatkow przysluguje poszkodowanemu dopiero wtedy,
    gdy je poniosl. Jednakze jesli chodzi o sumy na koszty leczenia lub
    przygotowania inwalidy do innego zawodu to zobowiazany do odszkodowania
    powinien je na zadanie poszkodowanego wylozyc z gory (na podst.
    Radwanski "Zobowiazania - czesc ogolna", dalej tez na podstawie wpomnianej
    ksiazki)

    2. RENTA od sprawcy (zakladu ubezpieczeniowego) przysluguje poszkodowanemu w
    razie:
    - calkowitej lub czesciowej utraty przez niego zdolnosci do pracy zarobkowej
    - zwikeszenia sie jego potrzeb
    - zmniejszenia sie jego widokow na przyszlosc
    Nastepstwa te powinny miec charakter trwaly. W razie czesciowej utraty
    zdolnosci do pracy, wysokosc naleznej renty powinna odpowiadac roznicy miedzy
    zarobkami, jakie poszkodwany przypuszczalnie by osiagnal w okresie objetym
    renta , gdyby nie doznal uszkodzenia ciala lub rozstroju zdrowia (tzw.
    zarobki hipotetyczne) a zarobkami jakie rzeczywiscie moze osiagnac. Sad jest
    przy tym zobowiazany brac pod uwage wszystkie dochody uzyskiwane legalnie
    przez poszkodowanego oraz te, ktore moglby on osiagnac gdyby szkody mu nie
    wyrzadzono (deputaty, premie, nagrody okresowe, dodatki za wysluge lat,
    dochody z pracy tworczej, zarobki dorywcze osiagane w mare regularnie).
    W razie calkowitej utraty zdoilnosci do pracy renta obejmuje powyzsze cale
    zarobki hipotetyczne.
    Z waznych powodow renta moze byc wyplkacona w formie jednorazowego
    odszkodowania.

    3. ZADOSCUCZYNIENIE za doznana krzywde czyli za cierpienia fizyczne i
    psychiczne.

    > Sprawa jest w toku.

    Chodzi pewnie o sprawe karna. Oczywiscie orzeczenie winy sprawcy w procesie
    karnym ulatwia sprawe w procesie cywilnym, ale nie ma koniecznosci czekania
    na wyrok sadu karnego - mozna wytoczyc odzielnie powodztwo cywilne, ale
    trzeba bedzie po prostu wszystko udowodnic przed sadem cywilnym.
    Mozna co prawda wytoczyc powdztwo cywilne tzw. adhezyjne w procesie karnym
    ale w tym wypadku bym odradzal - nie zostana zasadzone wszystkie kwoty (np.
    koszty przyuczenia do innego zawodu), ktore zostalyby zasadzone w procesie
    cywilnym, wiec i tak by trzeba drugie, "uzupelniajace" powodztwo wytaczac.

    Pozdrawiam
    Pawel Hajdys

  • 4. Data: 2002-08-19 11:55:35
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > na wyrok sadu karnego - mozna wytoczyc odzielnie powodztwo cywilne, ale
    > trzeba bedzie po prostu wszystko udowodnic przed sadem cywilnym.

    Nieprawda!!! Jeśli prowadzone jest postępowanie w sprawie karnej( a
    spowodowanie wypadku jest ścigane z urzędu) to wyłącza to jurysdykcję sądu
    cywilnego.A wyrok sądu karnego jest wiążący dla sądu cywilnego.Tak więc
    pisanie jakiegoś pozwu jest bezcelowe-najpierw musi zapaść wyrok w sprawie
    karnej(jeśli takowa się odbędzie bo być może winna jest piesza).

    Leszek

  • 5. Data: 2002-08-19 13:31:38
    Od: m...@p...onet.pl

> [...]
    > pisanie jakiegoś pozwu jest bezcelowe-najpierw musi zapaść wyrok w sprawie
    > karnej(jeśli takowa się odbędzie bo być może winna jest piesza).

    Powiedzmy tak: sad moze z urzedu (to slowa ustawy) zawiesic postepowanie
    cywilne, jezeli ujawni sie czyn, ktorego ustalenie w drodze karnej lub
    dyscyplinarnej mogloby wywrzec wplyw na rozstrzygniecie sprawy cywilnej. Jest
    to przepis uzupelniajacy inny przepis, mowiacy ze sad cywilny jest zwiazany
    ustaleniami sadu karnego co do popelnienia przestepstwa.
    Jak widac, sad moze aczkolwiek nie musi. Owszem, pewnie w praktyce dzieje sie
    tak czesto. Jednakze w zadnym razie nie mozna mowic o wylaczeniu jurysdykcji!!
    Sad cywilny rozstrzyga inne sprawy niz sad karny i one nie wchodza sobie w
    parade. Jest to (najprawdopodobniej) problem rozstrzygniecia tzw. kwestii
    wstepnych.

  • 6. Data: 2002-08-19 16:46:09
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

> [...]
    > parade. Jest to (najprawdopodobniej) problem rozstrzygniecia tzw. kwestii

    Sam trafnie napisałeś że
    " Jest to przepis uzupelniajacy inny przepis, mowiacy ze sad cywilny jest
    zwiazany ustaleniami sadu karnego co do popelnienia przestepstwa."

    A jeśli jest związany to w tym konkretnym przypadku( wypadek drogowy czyli
    przestępstwo ścigane z urzędu zakładając obrażenia pow.7 dni a zmiażdżona
    noga napewno takim obrażeniem jest) sąd karny w praktyce wyłącza jurysdykcję
    sądu cywilnego .Mówię to w oparciu nie o teorię a o wieloletnią praktykę w
    sprawach wypadków drogowych.Sąd cywilny po prosty tą sprawą się nie zajmie
    czekając na wyrok a po wyroku powoła się właśnie na ten wyrok.

    Pozdrawiam
    Leszek