  • 1. Data: 2008-09-14 18:33:28
    Temat: Dowody osobiste przed 18. urodzinami, w latach 80...?
    Od: r...@g...com

    Witam.
    Szukałem juz na googlach, ale z marnym rezultatem...

    Poszukuje aktu prawnego, na podstawie którego w latach 80. (moze
    roznież 70, 90 ...? ) wydawano dowody osobiste przed dniem urodzenia,
    ale w roku urodzenia (rocznikowo).

    Czyli jezeli ktos urodzil sie 14. wrzesnia 1970 roku to dowod mogl
    juz otrzymac 1. stycznia 1988.

    Taki zapis prawny napewno istniał jednak chyba, odpowiedni punkt,
    został skreślony - czy mozna jeszcze gdzies go odszukać?

    Za pomoc góry serdecznie dziekuje.

    Radek Sz.

  • 2. Data: 2008-09-14 19:56:09
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik <r...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

> [...]
    > ale w roku urodzenia (rocznikowo).

    > Czyli jezeli ktos urodzil sie 14. wrzesnia 1970 roku to dowod mogl

    W wieku 16-tu lat można było "wyrobić" tzw. tymczasowy dowód osobisty -
    okładka była cvzerwona (a nie zielona jak w dowodzie "prawdziwym").

    W/g Wikipedii ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Dowód_osobisty_w_Polsce )coś
    zapewne znajdziesz w ustawie o ewidencji ludności z 10 kwietnia 1974.
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 3. Data: 2008-09-15 02:51:03
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Jd." <j...@i...pl> napisał w wiadomości

    > W wieku 16-tu lat można było "wyrobić" tzw. tymczasowy dowód osobisty -
    > okładka była cvzerwona (a nie zielona jak w dowodzie "prawdziwym").

    I jak doszedłeś do pełnych 18-tu, /nie rocznikami/, zdawaleś czerwony a
    dostawałeś zielony.
    Może powinien szukać gdzieś w dekretach Rady Państwa.
    --
    Maluch

  • 4. Data: 2008-09-15 05:05:15
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik <r...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

    Taki zapis prawny napewno istniał jednak chyba, odpowiedni punkt,
    został skreślony - czy mozna jeszcze gdzies go odszukać?

    Tego nie pamiętam, ale nie wykluczam, że taki zapis mógł być. A to pomijając
    inne sprawy podam przykład:
    Obowiązku posiadania D.O tymczasowego nie było. Natomiast przekraczało się
    granicę do krajów socj. /nie wszystkich/ na podstawie tylko wbitej
    pieczątki. I teraz aby nie wydawać mu D.O tymczasowego na kilka m-cy może
    była możliwość wydania D.O normalnego /zielonego/ po roczniku.
    --
    Maluch

  • 5. Data: 2008-09-15 06:58:56
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 15 Sep 2008 04:51:03 +0200, Maluch napisał(a):

    > I jak doszedłeś do pełnych 18-tu, /nie rocznikami/, zdawaleś czerwony a
    > dostawałeś zielony.

    Tę sprawę regulowały wyłącznie ustawa oraz rozporządzenie RM z 1974 r. w
    sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość.
    I nic podobnego tam nie było...

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 6. Data: 2008-09-15 07:39:43
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@r...org> napisał w wiadomości

    > Tę sprawę regulowały wyłącznie ustawa oraz rozporządzenie RM z 1974 r. w
    > sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość.
    > I nic podobnego tam nie było...

    Czego nie było? Nie wiem właśnie co pisało wówczas w ustawie czy rozp.
    /chodzi o te roczniki/. Piszę jak to było organoleptycznie w moim
    przypadku. Miałem D.T i jak skończyłem 18 lat w/g daty wydano mi D.O ten
    normalny zielony. Także można było iść na kurs PJ /nawet eksternistycznie/ i
    zdać egzamin wcześniej a dyplom dostałem dopiero jak skończyłem 16 lat.
    Można było tak zrobić bo przepisy nic nie mówiły o wieku kursanta a tylko o
    wieku posiadacza PJ.
    --
    Maluch

  • 7. Data: 2008-09-15 07:44:45
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 15 Sep 2008 09:39:43 +0200, Maluch napisał(a):

> [...]
    > /chodzi o te roczniki/. Piszę jak to było organoleptycznie w moim
    > przypadku. Miałem D.T i jak skończyłem 18 lat w/g daty wydano mi D.O ten

    OK, chodzi mi o to, że w przepisach nie było nic takiego jak wydanie
    dowodu przed uzyskaniem 18 roku życia.
    O właśnie, nawet nie od pełnoletności, tylko od osiemnastki. Czyli nawet
    pełnoletnia osoba, która nie ukończy 18 roku życia nie dostanie
    'dorosłego' dowodu!

  • 8. Data: 2008-09-15 07:56:27
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

> [...]
    > O właśnie, nawet nie od pełnoletności, tylko od osiemnastki. Czyli nawet
    > pełnoletnia osoba, która nie ukończy 18 roku życia nie dostanie

    Rozumiem, że jak ma osiemnastę w tym roku, w listopadzie, ale już na dzień
    dzisiejszy jest pełnoletnia /w/g rocznika/. D.O dostanie dopiero po opiciu
    osiemnastki.
    Jeżeli tak, to wówczas też tak było.
    --
    Maluch

  • 9. Data: 2008-09-15 08:06:33
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 15 Sep 2008 09:56:27 +0200, Maluch napisał(a):

    > Rozumiem, że jak ma osiemnastę w tym roku, w listopadzie, ale już na
    > dzień dzisiejszy jest pełnoletnia /w/g rocznika/. D.O dostanie dopiero
    > po opiciu osiemnastki.

    Nie, pełnoletność uzyskuje się w dniu 18 urodzin. Kobieta, która
    ukończyła lat 16 może wcześniej, pod warunkiem, że wstąpi w związek
    małżeński.

  • 10. Data: 2008-09-15 08:13:29
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    > Nie, pełnoletność uzyskuje się w dniu 18 urodzin. Kobieta, która
    > ukończyła lat 16 może wcześniej, pod warunkiem, że wstąpi w związek
    > małżeński.

    To kobietę miałeś na myśli pisząc cyt. "o właśnie, nawet nie od
    pełnoletności, tylko od osiemnastki".
    A ta kobieta po ślubie dostanie D.O czy dopiero po osiemnastce.
    --
    Maluch