eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDo speców od prawa bankowego - Czy jest w Polsce jakiś normalny bank? › Do speców od prawa bankowego - Czy jest w Polsce jakiś normalny bank?
    From: "Czapla" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Do speców od prawa bankowego - Czy jest w Polsce jakiś normalny bank?
    Date: 21 Dec 2007 21:11:36 +0100

    Witam.

    Jest sobie taka moim zdaniem bardzo nietypowa sprawa. Otóż chciałem założyć
    zwykłe konto w jakimś normalnym banku. Normalnym tzn. takim który jutro nie
    zbankrutuje :). Nie znam się na bankowości, ekonomię miałem na studiach wieki
    temu i czegoś zupełnie nie rozumiem. Żaden bank (a odwiedziłem kilka) nie jest
    w stanie spełnić moich bardzo skromnych oczekiwań. Konto jest mi potrzebne
    tylko i wyłącznie po to, żeby nie trzymać kasy w domu. Żadnych tam operacji co
    tydzień, po prostu niech kasa leży, do momentu aż ją wypłacę. Tymczasem z tego
    co widzę polski system bankowy nie przewiduje takiej opcji. Wymyślono jakiś
    kompletny absurd, w postaci hybrydy kontowo-kredytowej. Przeczytałem dokładnie
    umowę oferowaną przez jeden z takich banków (Citi) i choć mało się znam na
    bankowości przeraził mnie jeden z paragrafów tej umowy. Otóż jest to zgoda na
    poddanie się dobrowolnej egzekucji (na podstawie art. 97 ustawy Prawo Bankowe),
    ta zgoda ma obowiązywać przez najbliższe 12 lat (!). Wykreślić tego punktu z
    umowy bank nie pozwoli (mamy tylko takie umowy i już!), dopisać punktu o braku
    możliwości debetu też nie. Według mnie to jakaś paranoja - powierzam bankowi
    SWOJE pieniądze (ryzykuję bo przecież mogą zbankrutować :) a oni jeszcze chcą
    mojej zgody na egzekucję z MOJEGO majątku. Wprawdzie pracownik banku twierdził,
    że do tego tam debetu trzeba jeszcze jakieś dodatkowe umowy podpisywać, ale
    dlaczego w takim razie nie umieszczą tego paragrafu właśnie w tej umowie
    dodatkowej? Jestem zwolennikiem spiskowej teorii dziejów :), czuję tu
    intuicyjnie jakiś kant, ale nie wiem na czym on polega.

    Pytania:

    Czy wstawienie tego paragrafu w umowie nie ma znamion klauzuli niedozwolonej?

    Czy banki naprawdę nie chcą zarabiać? Głupio trochę byłoby po prostu zakopać
    gdzieś kasę, jak to robiono 400 lat temu. Lokaty i fundusze z pewnych powodów
    nie wchodzą w grę, odsetki są nieistotne, kasa musi być dostępna w każdej
    chwili i w całości.

    Czy banki w innych, normalnych krajach też stosują takie standardy? Może po
    prostu dać sobie spokój i poszukać jakiegoś normalnego banku w UE?

    A może ktoś zna tu jakiś normalny bank, który nie chce już od pierwszego
    kontaktu przeprowadzać egzekucji na swoich dobrodziejach?

    Będę wdzięczny za poradę.

    Pozdrawiam

    Czapla