  • 1. Data: 2003-02-26 17:33:33
    Temat: Czy można obciążyć wszystkich pracowników kosztami kradzieży w firmie ???
    Od: "Goszki" <N...@g...pl>

    Witam wszystkich,

    Jakiś czas temu w firmie, w której pracuję dokonano
    kradzieży kilku elementów jednej z maszyn produkcyjnych.

    Najprawdopodobniej (ale pewności nie ma) kradzieży dokonał
    ktoś z wewnątrz firmy jednak sprawców nie udało się wykryć.

    Ja z tą sprawą nie miałem nic wspólnego (poza oczywistym
    faktem pracy w firmie). Jestem pracownikiem biurowym i na
    hali produkcyjnej praktycznie nie bywam.

    Dziś jednak szefostwo wymyśliło sposób na ukaranie
    potencjalnych sprawców (których, powtarzam - nie wykryto) i
    teraz sprawa ta objęła również mnie. Wymyślono, że kosztami
    obciąży się WSZYSTKICH pracowników, rozkładając te koszty
    pomiędzy nich.

    Właśnie odebrałem e-maila z załącznikiem do podpisania,
    którego treść zamieszczam poniżej (wraz z błędami
    ortograficznymi, które w nim są i które świadczą o podejściu
    do pracowników...)

    Treść oświadczenia:
    =======================================
    Ja niżej podpisany wyrażam zgodę na potrącenie z mejego
    wynagrodzenia za miesiąc marzec/kwiecień* kwoty 120,00 PLN
    (słownie: sto dwadzieścia pln): w jednej/dwóch ratach*
    tytuem solidernego zwrotu przez pracowników kosztów zakupu
    zaginiony majątek firmy
    =======================================

    Chciałbym się dowiedzieć, czy pracodawca ma prawo do takich
    akcji.
    Proszę o podanie jakichś paragrafów odpowiedniego kodeksu
    (jestem laikiem w dziedzinie prawa), a także proszę o
    poradę, co w tej sytuacji zrobić.

    Oświadczenia póki co nie podpisałem.

    Być może warto zaznaczyć, że stosunki z szefoswem są u nas
    co najmniej chłodne, można je opisać faktem, że obawiam się
    tego, że jeśli się sprzeciwię to zaczną mnie podejrzewać...

    W firmie pracuje około 100 osób, z czego około 40 to
    pracownicy biurowi.
    Jestem na etapie poszukiwania innej pracy, nie chcę jednak
    burzyć mostów w starej, dlatego szukam jakiegoś rozsądnego
    wyjścia z tej sytuacji. Jak wyjść z twarzą i nie ulec
    naciskom?

    Z góry dziękuję za porady, jakby wystąpiły jakieś
    niejasności, postaram się je wyjaśnić.

    Pozdrawiam
    Goszki

    /--------------------------------------
    \ Goszki
    / GG#: 2783253 (tgtgtg)
    \ N...@g...pl
    / (usuń NOSPAM)
    \--------------------------------------

  • 2. Data: 2003-02-26 18:17:20
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Użytkownik "Goszki" <N...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > (słownie: sto dwadzieścia pln): w jednej/dwóch ratach*
    > tytuem solidernego zwrotu przez pracowników kosztów zakupu

    Sam widzisz że nie ma żadnych podstaw - to już wynika z treści w/w
    oświadczenia.
    Twoja wola czy się zgodzisz czy nie z pełnymi tego konsekwencjami odnośnie
    chłodnych stosunków.
    Jak się zgodzisz to stracisz 120 zł.
    Jak sie nie zgodzisz to nic nie stracisz
    a może zyskasz nawet opinię człowieka któremu nie da sie
    kitu wciskać .
    Poważnie, żadnej podstawy prawanej odpowiedzialności
    zbiorowej nie ma.
    pzdr,
    JarekM

  • 3. Data: 2003-02-27 07:52:44
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Jarosław Matejczuk wrote:

> [...]
    > a może zyskasz nawet opinię człowieka któremu nie da sie
    > kitu wciskać .
    > Poważnie, żadnej podstawy prawanej odpowiedzialności

    Poza tym poinformuj Inspekcję Pracy. Twojemu pracodawcy odechce sie
    takich numerów na długo

  • 4. Data: 2003-02-27 08:14:48
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Jarosław Matejczuk"[...]
> [...]
    > Jak się zgodzisz to stracisz 120 zł.
    > Jak sie nie zgodzisz to nic nie stracisz
    > a może zyskasz nawet opinię człowieka któremu nie da sie

    Noo... moze np stracic podwyzke..., premie..
    Oczywiscie ne wprost. nie na zasadzie
    "w zwiazku z niepodpisaniem..."

    Po prostu pracodawca nie bedziemial pieniedzy napodwyzke, na premie..

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-02-27 08:15:47
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Jureq" <j...@X...ze.spamemX.op.pl> wrote in message

    > Poza tym poinformuj Inspekcję Pracy. Twojemu pracodawcy odechce sie
    > takich numerów na długo

    A jeszcze lepien naslin kontrole z UKS ... Zlikwiduja firme,
    i bedziesz mial spokoj...

    Boguslaw

  • 6. Data: 2003-02-27 08:56:32
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > A jeszcze lepien naslin kontrole z UKS ... Zlikwiduja firme,
    > i bedziesz mial spokoj...

    Tak ale każda moneta ma dwie strony. Oczywiście powinno się
    walczyć z wyzyskiem tylko możesz mi powiedzieć co zalecasz tym
    pozostałym 99 osobom po zamknięciu firmy? Chyba bezrobocie
    w Polsce jest wystarczające! Nie znam sytuacji, ale natychmiast z artylerią
    wyskakiwać, moim zdaniem to ostateczny krok, zresztą autor wątku
    napisał, że nie chce spalić mostów za sobą.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-02-27 11:16:24
    Od: "Goszki" <N...@g...pl>

    "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> wrote in
    message

    > A jeszcze lepien naslin kontrole z UKS ... Zlikwiduja
    firme,
    > i bedziesz mial spokoj...

    Witam i dziękuję wszystkim za opinie,

    Rozumiem, że sprawa "nasłania" na zakład Inspekcji Pracy ma
    w tym wypadku zastosowanie, jednak nie bardzo rozumiem
    związek UKS z tą konkretną sprawą (bo w wypadku innych
    nadużyć to inna rzecz). Jeśli to możliwe, proszę o
    wyjaśnienie tej kwestii.

    Dodatkowym pytaniem jest kwestia informacji IP (lub UKS) o
    zdarzeniu. Szczerze mówiąc, obawiam się ujawnienia źródła
    informacji (czyli ewentualnego mnie lub kogoś z kolegów)
    przed pracodawcą, a dokładniej jego reakcji na to. Mam
    pytanie, czy orientujecie się, jaka jest procedura
    poinformowania tych urzędów? Czy można to zrobić anonimowo?

    Póki co rozważanie o sprowadzeniu jakiejś kontroli to sprawa
    czysto hipotetyczna, jak już pisałem nie chciałbym posuwać
    się do ostatecznych środków, szukam raczej jakiegoś
    kompromisu.

    Goszki

  • 8. Data: 2003-02-27 11:38:15
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Goszki" [...]
> [...]
    > związek UKS z tą konkretną sprawą (bo w wypadku innych
    > nadużyć to inna rzecz). Jeśli to możliwe, proszę o

    Alez to proste.

    Chodzi o to CO pan chce osiagnac.
    Jesli bankruztwo zatrudniajacego, tomoze pan naslac inspekcje pracy,
    UKS, policje itd...

    Jesli o to by ie zaplacic - to tak praktycznie trzeba sie zwolnic.

> [...]
    > pytanie, czy orientujecie się, jaka jest procedura
    > poinformowania tych urzędów? Czy można to zrobić anonimowo?

    No widzi Pan...
    Zaplacicie za to wczesniej czy pozniej bo taka jest "natura rynku".
    jedyna uciecka jest zwolnienie sie...
    (to jest opinia ekonomiczna a nie prawna)bo "prawnie" to mozna zadekretowac,
    ze 2+ 2 = 5

    No wlasnie...
    Proponuje poszukac kompromisu..

    Boguslaw

  • 9. Data: 2003-02-27 15:18:11
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Goszki wrote:

> [...]
    > związek UKS z tą konkretną sprawą (bo w wypadku innych
    > nadużyć to inna rzecz). Jeśli to możliwe, proszę o

    Zagadka brzmi: jak firma zaksięguje te wpłaty? Wątpię żeby zrobiła to
    porawnie

> [...]
    > pytanie, czy orientujecie się, jaka jest procedura
    > poinformowania tych urzędów? Czy można to zrobić anonimowo?

    Jeśli chodzi o IP. Możesz zgłosić anonimowo. Możesz też zastrzec żeby
    nie podawali pracodawcy kto zgłosił - IP zawsze tego przestrzega.