  • 1. Data: 2002-11-17 18:46:58
    Temat: Czy można kserować książki?
    Od: "Raldek" <r...@p...pl>

    Hej. Co sądzicie o ostatnim szumie wokół kserowania książek? Najpierw w
    wiadomościach poddali kserowanie wszechstronnej krytyce, jakoby sprzecznemu z
    prawem. Krytykę wygłosił nawet dziekan wydziału prawa w Toruniu. Tymczasem w
    Rzeczpospolitej sprzed paru dni profesorowie UJ stwierdzili, że według prawa
    autorskiego można kserować "na osobisty użytek" - nawet całych książek. Co o
    tym sądzicie? Wg mnie można kserować na swój użytek, prawo tego nie zabrania.
    Tym bardziej, że od nowego roku autorzy i wydawcy dostaną jakiś procent od
    sprzedanych kserokopiarek, dochodów punktów ksero itp.

    Co o tym myślicie? Czy kserowanie na swój użytek jest zabronione?

    ps. Nie rozpatrujemy oczywiście sytuacji, kiedy ktoś kseruje książkę i potem
    to ksero sprzedaje z zyskiem!
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2002-11-17 20:30:49
    Temat: Re: Czy można kserować książki?
    Od: "raku" <r...@a...kom.pl>

> [...]
    > sprzedanych kserokopiarek, dochodów punktów ksero itp.
    >
    > Co o tym myślicie? Czy kserowanie na swój użytek jest zabronione?

    jeszcze chwila, a zaczną zabezpieczac książki przed nielegalnym kserowaniem
    --
    ######################
    Raku

  • 3. Data: 2002-11-17 21:36:37
    Od: Karol Marks <K...@k...net.pl>

    On Sun, 17 Nov 2002 21:30:49 +0100, "raku" <r...@a...kom.pl> wrote:

    >jeszcze chwila, a zaczną zabezpieczac książki przed nielegalnym kserowaniem
    AFAIK zagraniczne podreczniki juz teraz sa robione tak, zeby
    kserowanie bylo nie (do konca) skuteczne...

    Pozdrawiam,
    K.
    __________________
    (konto zawieszone)

  • 4. Data: 2002-11-17 21:46:50
    Od: Karol Gregorczyk <g...@p...onet.pl>

    Raldek wrote:
> [...]
    >
    > Co o tym myślicie? Czy kserowanie na swój użytek jest zabronione?
    >
    > ps. Nie rozpatrujemy oczywiście sytuacji, kiedy ktoś kseruje książkę i potem

    Duża wrzawa w tym temacie rozgorzała na Uniwerku w Sczecinie. Nas na
    wydziale prawa to głównie sądami straszą. Sprawa generalnie wybuchła już
    jakiś czas temu gdy na terenie uczelni można było sobie kupić już
    przygotowane ksera. Teraz wszędzie wisi oświadczenie wykładowców
    wydających w C.H. Beck-u. Zaczyna się bardzo przyjemnie - "Czy ty też
    jesteś złodziejem...". Brać studencka poglądy ma spójne - jeśli za
    komentarz to TN ww. wydawnictwo życzy sobie 110 zł., a w środku jest
    tekst TUE i TWE i 20 STRON KOMENTARZA to to jest po prostu chamstwo.
    Generalnie każdy woli książkę zamiast ksera ale przy takich cenach
    prawie każdy student zada sobie pytanie - lepsza książka czy ksero i np.
    piwo.

    Pozdrawiam

    Karol

  • 5. Data: 2002-11-17 22:31:42
    Od: "Raldek" <r...@p...pl>

    Uważam, że C.H. Beck to najbardziej bezczelne wydawnictwo - powinni jakość
    odpowiedzieć za te wyzwiska od złodziei!!! Ktoś odważny powinien ich podać do
    sądu. Mam z nimi też inne zatargi - przysyłają niezamówione pozycje, stanowczo
    odradzam kupno u nich książek z wymiennymi kartkami.

    U nas na wydziale w Toruniu też wywiesili kartkę z wyzwiskiem od złodziei.
    Książki becka już mają napis "Kserowanie zabija książkę" ale przyznam się że
    nie kserowałem i nie wiem czy to działa? Ciekawe niby jak.

  • 6. Data: 2002-11-17 23:25:18
    Temat: Re: Czy można kserować ksišżki?
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    17 lis 2002 o 22:36 GMT
    Karol Marks
    > AFAIK zagraniczne podreczniki juz teraz sa robione tak, zeby
    > kserowanie bylo nie (do konca) skuteczne...

    Jak to robią?

    Pozdr

    Czarek Gorzeński

  • 7. Data: 2002-11-17 23:43:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Moim zdaniem problem ma całkiem inny wymiar - ekonomiczny. Otuż wydawałoby
    się, że wyprodukowanie książki metodą druku jest tańsze (o wiele), niż
    metodą kserowania. No bo robią to maszyny. Tańsza jest technologia itd.
    Niestety, w pogoni za zyskiem wydawnictwa i handlowcy doprowadzili do
    absurdalnej sytuacji, w której taniej jest skserować, niż kupić. Zauważcie,
    że najwięcej krzyczą handlowcy a nie autorzy. Ja osobiście nie słyszałem, by
    którykolwiek z autorów wypowiadał się na ten temat. Nie krzyczą, bowiem oni
    dostają zaledwie kilka procent z książki. Resztę pochłaniają wydawnictwa i
    handlowcy.

    Logicznie rzecz ważąc na wartość książki składa się wynagrodzenie dla
    autora, koszt jej wykonania (produkcji) oraz koszt dystrybucji. Decydując
    się na samodzielne wykonanie egzemplaża książki (np. poprzez skserowanie)
    rezygnuję z usługi wydawnictwa. W mojej opinii logicznym tego następstwem
    jest to, iż wydawnictwu z tego tytułu wynagrodzenie nie przysługuje.
    Wynagrodzenie równiez nie przysługuje sprzedawcom (hurtowni, sklepowi),
    bowiem również z ich usług nie korzystam. Książkę sam pożyczyłem od kolegi i
    nikt z nich mi nie pomógł. A wynagrodzenie za dostarczenie książki mojemu
    koledze już uzyskali, gdy on kupował książkę.
    Do opłacenia pozostały jedynie koszty praw autorskich, no ale jak słyszałem
    uregulowano to w ten sposób, iż autorzy dostają wynagrodzenie ryuczałtem od
    sprzedaży kserokopiarek.

    Nie rozumiem więc, o co cała afera!!! Wydawnictwa i hurtownie tak
    wywindowały koszty swoich usług, że okazało się, że nie opłaci się z nich
    korzystać. Po prostu, prawo rynku spowodowało, że wygrał tańszy. W tym
    wypadku okazuje się, że koszt wytworzeenia w drukarni książki oraz jej
    rozdystrybuowania jest zbyt duży i tańszymi okazują się inne kanały
    dystrybucyjne. Im szybciej pojmą to wydawcy, drukarze i sprzedawcy, tym
    mniejsze ponisą z tego tytułu straty. Ja nie widzę innego dla nich
    rozwiązania, jak po prostu obniz własne zyski, tak by się stac
    konkurencyjnymi.

    W mojej opinii kolejnym posunięciem powinno być dystrybuowanie książek przez
    autorów drogą elektroniczną. Za opłatą kosztów praw autorskich klient
    otrzymuje treść książki. Jeśli tylko mu taniej wyjdzie sobie ją wydrukować
    samemu to nie widzę tutaj niczego niestosownego. Zresztą może czytać z
    ekranu komputera. Nikt mu nie broni. Czy i wówczas wydawnictwa będą
    protestować?

  • 8. Data: 2002-11-18 01:44:53
    Od: "BartekB" <n...@...aDresu>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał
    > Moim zdaniem problem ma całkiem inny wymiar - ekonomiczny.

    Madrze gada :) Dac mu piwo - za zaoszczedzone dzieki ksero pieniazki ;)))
    pzdr.
    B.

  • 9. Data: 2002-11-18 08:15:44
    Od: Karol Marks <K...@k...net.pl>

    On 17 Nov 2002 23:25:18 GMT, Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>
    wrote:

    >17 lis 2002 o 22:36 GMT
    >Karol Marks

    Daje się mało kontrastowe kolory (tło i text), co powoduje pojawienie
    sie po skserowaniu jednorodnego koloru
    Daje sie intensywne i ciemne kolory co powoduje zaczernienie ksera.
    Daje sie obok siebie kolory o podobnym nasycenium tak ze po
    skserowaniu masz wszystko w jednym kolorze
    Czasem robi sie jakies wrzozyste tlo, ktore sie sypie po skserowaniu.

    Pozdrawiam,
    K.
    __________________
    (konto zawieszone)

  • 10. Data: 2002-11-18 08:16:51
    Od: Karol Marks <K...@k...net.pl>

    On Sun, 17 Nov 2002 23:31:42 +0100, "Raldek" <r...@p...pl> wrote:

    >U nas na wydziale w Toruniu też wywiesili kartkę z wyzwiskiem od złodziei.
    >Książki becka już mają napis "Kserowanie zabija książkę" ale przyznam się że
    >nie kserowałem i nie wiem czy to działa? Ciekawe niby jak.
    Przestaja oddychac i juz!

    Pozdrawiam,
    K.
    (konto zawieszone)