  • 1. Data: 2015-07-18 22:19:24
    Temat: Cross post. Film z kamery samochodowej: konieczność przesłuchania świadka, a karanie autora za wykroczenie
    Od: Koziołek <k...@g...pl>

    Z harcerskim Czuwaj!

    Przepraszam za crossposta, ale rzecz dotyczy i prawa, i samochodów.

    Otóż często się słyszy, że koleś taki to a taki, korzystając z zamontowanej
    w samochodzie kamery, podpierdolił siakiegoś użyszkodnika dróg. Nagrał
    wykroczenie znaczy, i film wysłał przykładowo na
    s...@m...policja.gov.pl. Wszystko jest fajnie, pirat
    został ukarany, ale po jakimś czasie okazuje się, że autor filmidła również
    przy okazji popełnił wykroczenie, za które został zakuty w dyby i wybatożony
    po gołej dupie przez rzecznika Sokołowskiego.

    Moje pytanie brzmi: jak to ma się do faktu, że aby film - by nabrał mocy
    sprawczej - musi zostać poparty zeznaniem na komendzie autora filmu, jako
    świadka? Bez tego nagrany pirat nie zostanie ukarany. Natomiast by dojebać
    autorowi wystarczy sam zapis z jego własnej kamery.

    Czy też może media nie podają, że w takich przypadkach za autorem filmu -
    również ukaranym - popierdalał kolejny reżyser?

    Z harcerskim pozdrowieniem,

    Koziołek
    --
    www.przepraszamzacrossposta.blox.pl
    www.blogmateuszka.blox.pl

  • 2. Data: 2015-07-20 11:06:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Koziołek" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Moje pytanie brzmi: jak to ma się do faktu, że aby film - by nabrał
    >mocy sprawczej - musi zostać poparty zeznaniem na komendzie autora
    >filmu, jako świadka? Bez tego nagrany pirat nie zostanie ukarany.

    Gwoli scislosci - wydaje mi sie, ze nie musi.
    Wzywa sie podejrzanego, pokazuje nagranie, proponuje odpowiedni mandat
    i pyta, czy przyznaje do winy i mandat przyjmuje ... jak sie przyzna i
    podpisze, to konczy sprawe.

    >Natomiast by dojebać autorowi wystarczy sam zapis z jego własnej
    >kamery.

    No wiesz, pierwszy obwiniony moze mowic ze nie on, ze nie jego auto,
    ze to jakis fotomontaz.
    A drugi mowi, ze jechal i filmowal, i wszytko widac na filmie, to juz
    wiecej nie trzeba :-)

    >Czy też może media nie podają, że w takich przypadkach za autorem
    >filmu - również ukaranym - popierdalał kolejny reżyser?

    To tylko w Rosji. Przynajmniej na razie.
    Gdzies tam na YT jest "najlepiej udokumentowany wypadek", jeden
    wypadek, cztery filmy :-)

    J.

  • 3. Data: 2015-07-20 12:17:23
    Od: "Koziołek" <k...@g...pl>

    J.F. napisał:

    > Gwoli scislosci - wydaje mi sie, ze nie musi.
    > Wzywa sie podejrzanego, pokazuje nagranie, proponuje odpowiedni mandat i
    > pyta, czy przyznaje do winy i mandat przyjmuje ... jak sie przyzna i

    Zdarzyło mi się wysłać film z gościem, który na Bieżanowskiej w KRK, w
    okolicach dawnej komendy Policji, wyprzedzał na dwóch skrzyzowaniach i
    przejściu dla pieszych. Cudem nie zdjąl gościa, który własnie zabierał się
    do przejścia na drugą stronę.
    Dostałem zaproszenie na Policję na Teligi. Gość powiedział mi wtedy, że tego
    w telewizji nie mówią, ale każdy film musi być poparty zeznaniem świadka -
    autora filmu. Bez tego sprawca wykroczenia nie zostanie ukarany.

    Pozdro,

    Koziolek

  • 4. Data: 2015-07-20 12:18:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-20 o 12:17, k...@g...pl pisze:

> [...]
    > w telewizji nie mówią, ale każdy film musi być poparty zeznaniem świadka -
    > autora filmu. Bez tego sprawca wykroczenia nie zostanie ukarany.

    To raczej taki wzorzec zachowania, niż wymóg prawny. Pierwszy z brzegu
    powód - jedynie z zeznań świadka będzie wynikać kiedy film był nagrany
    (i czy karalność nie uległa przedawnieniu) - już o konieczności
    wskazania właścicielowi samochodu daty, aby mógł wskazać osobę
    kierującą, już nie wspominając.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2015-07-20 12:22:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-20 o 12:17, k...@g...pl
    pisze:

> [...]
    >(i czy karalność nie uległa przedawnieniu) - już o konieczności
    >wskazania właścicielowi samochodu daty, aby mógł wskazać osobę

    Kamery miewaja zegar i datownik i nagrywaja go na obrazie.
    Oczywiscie, zegar moze byc zle ustawiony, wtedy swiadek potrzebny,
    alby zeznac, ze to bylo w poprzednim tygodniu, a nie w 01.01.2008 ...

    J.

  • 6. Data: 2015-07-20 12:27:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-20 o 12:22, J.F. pisze:

    > Kamery miewaja zegar i datownik i nagrywaja go na obrazie.
    > Oczywiscie, zegar moze byc zle ustawiony, wtedy swiadek potrzebny, alby
    > zeznac, ze to bylo w poprzednim tygodniu, a nie w 01.01.2008 ...

    Zatem świadek - jak widać - jest potrzebny. Nawet (albo: zwłaszcza) ja
    nagranie ma datę sprzed tygodnia.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2015-07-20 22:12:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Jul 2015, J.F. wrote:

    > Oczywiscie, zegar moze byc zle ustawiony, wtedy swiadek potrzebny,

    A skąd ma być wiadomo, że NIE był źle ustawiony?
    Na przykład o dwa dni :P
    Tu i ówdzie może jakieś telebimy nagrać, ale już choćby na poręczenie,
    że film nie był manipulowany potrzebny jest świadek.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2015-07-20 23:32:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości grup
    .
    On Mon, 20 Jul 2015, J.F. wrote:

> [...]
    >poręczenie,
    >że film nie był manipulowany potrzebny jest świadek.

    Jak pisalem - wzywamy podejrzanego, pokazujemy, jak sie przyzna, to
    mandat do podpisu i sprawa zamknieta.
    Polowa sie przyzna, inni co najmniej spoca i zaczna jezdzic ostrozniej

    Ale trudno wzywac, jak na filmie dumna data z 2008r - golym okiem
    przeciez widac, ze przedawnione :-)

    J.

  • 9. Data: 2015-07-21 21:53:09
    Od: jerzu <t...@i...pl>

    On Mon, 20 Jul 2015 11:06:35 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Gwoli scislosci - wydaje mi sie, ze nie musi.

    Wydaje Ci się. Na FB jest taka grupa "podpierdalaczy" źle
    zaparkowanych aut w Warszawie. I wysyłają zdjęcia na Waliców (WRD
    KSP), a potem muszą chadzać na policje celem złożenia zeznań.

    http://jerzu.waw.pl GG:129280
    Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06

  • 10. Data: 2015-07-22 00:36:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Jul 2015, J.F. wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał
    >
    > Jak pisalem - wzywamy podejrzanego, pokazujemy, jak sie przyzna, to mandat do
    > podpisu i sprawa zamknieta.

    A z takim modnym ostatnio terminem jak "prekluzja" się kiedyś
    zderzyłeś? Wersja "prekluzja dowodowa formalna" jest na miejscu.
    Obwiniony podobnoż ma prawo zapoznać się z dowodami, prawdaż? :>

    > Polowa sie przyzna,

    Nie, bo natychmiast stanie się powszechne podnoszenie kwestii
    "tego nie było w zarzutach, wnoszę o oddalenie".
    I ta połowa się NIE przyzna, a co najwyżej drobny procent tych,
    co nie nadążają i w sumie wpadli "za niewinność" przez nieuwagę,
    a naciągający ile wlezie i umyślnie naruszający prawo będą
    skutecznie się bronić.

    Przyjrzyj się flejmom na .samochody (przypomnę: cross idzie również
    na .prawo), a stanie się jasne, że każda luka zostanie natychmiast
    opracowana i powieszona na stronach "jak nie płacić mandatów" :)

    pzdr, Gotfryd