eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r.

projekt dotyczy przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Europejskiej Agencji Kosmicznej; głównymi filarami polityki ESA są budowa i eksploatacja systemów GMES i Galileo oraz rozwój zdolności w czterech obszarach priorytetowych: badaniu zmian klimatu, innowacyjności i realizacji Strategii Europa 2020, bezpieczeństwie i eksploracji przestrzeni kosmicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 803
  • Data wpłynięcia: 2012-10-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r.
  • data uchwalenia: 2012-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1245

803

2. Decyzje dotyczące rozpoczęcia nowego etapu podejmowane są większością dwóch trzecich głosów
wszystkich Państw uczestniczących pod warunkiem, że taka większość reprezentuje przynajmniej
dwie trzecie nakładów finansowych związanych z programem. Jeżeli niemożliwe jest podjęcie
decyzji o rozpoczęciu nowego etapu, Państwa uczestniczące, które nadal pragną kontynuować
program, konsultują się między sobą i ustalają warunki takiej kontynuacji. Państwa te składają
raport Radzie, która podejmuje wszelkie niezbędne kroki. -/-
Artykuł III -/-
1. Jeżeli program zawiera etap definicji projektu, Państwa uczestniczące po zakończeniu tego etapu
ponownie oceniają koszt programu. Jeżeli ponowna ocena wykaże, iż ramy finansowe opisane w
Artykule I zostały przekroczone o więcej niż 20%, każde z uczestniczących Państw może wycofać
się z programu. Państwa uczestniczące, które nadal chcą kontynuować program, konsultują się
między sobą i ustalają warunki takiej kontynuacji. Składają one odpowiedni raport Radzie, która
podejmuje wszelkie niezbędne kroki. -/-
2. Podczas każdego etapu, zgodnie z zapisami w Deklaracji, Rada większością dwóch trzecich głosów
wszystkich Państw uczestniczących akceptuje roczne budżety zawarte w odpowiednich ramach
finansowych lub pakietach składowych. -/-
3. Rada określa procedurę umożliwiającą rewizję ram finansowych lub pakietów składowych w
przypadku zmian poziomów cen. -/-
4. W przypadku gdy ramy finansowe lub pakiet składowy muszą być zrewidowane z powodów innych
niż opisane w paragrafach 1 i 3, Państwa uczestniczące wdrażają następującą procedurę: -/-
a. Żadne Państwo uczestniczące nie jest upoważnione do wycofania się z programu, jeśli całkowity
koszt nie przekracza o więcej niż 20% pierwotnych ram finansowych lub zrewidowanych ram
finansowych określonych zgodnie z procedurą zawartą w paragrafie 1. -/-
b. Jeżeli całkowity koszt przekracza o więcej niż 20% odpowiednie ramy finansowe, każde Państwo
uczestniczące może wycofać się z programu. Państwa uczestniczące, które nadal chcą
kontynuować program konsultują się między sobą i ustalają warunki takiej kontynuacji. Składają
one odpowiedni raport Radzie, która podejmuje wszelkie niezbędne kroki. -/-
Artykuł IV -/-
Agencja, działając w imieniu Państw uczestniczących, jest właścicielem satelitów, systemów
kosmicznych oraz innych obiektów stworzonych w trakcie trwania programu jak również instalacji
oraz sprzętu nabytego w celu wykonywania programu. O wszelkich kwestiach dotyczących
przeniesienia własności decyduje Rada. -/-
Artykuł V -/-
1. Wypowiedzenie Konwencji przez Państwo Członkowskie jest związane z wycofaniem danego
Państwa z wszelkich programów, w których uczestniczy. Artykuł XXIV Konwencji stosowany jest
do praw i obowiązków wynikających z takich programów. -/-

33
2. Brak kontynuacji zgodnie z Artykułem II, 2 oraz wycofanie się zgodnie z Artykułem III, 1 i III, 4 b
uprawomocnia się w dniu, w którym Rada otrzyma informacje opisane w niniejszych Artykułach.
3. Państwo uczestniczące, które decyduje się zaprzestać kontynuowania programu zgodnie z
Artykułem II, 2, lub wycofuje się z programu zgodnie z Artykułem III, 1 i III, 4 b, zachowuje prawa
nabyte przez Państwa uczestniczące do dnia wejścia w życie wycofania. Po tej dacie żadne następne
prawo lub zobowiązanie wynikające z programu, w którym już nie uczestniczy, nie obowiązuje
danego Państwa. Państwo pozostaje zobowiązane finansować swoją część należności płatniczych,
która odpowiada środkom zaaprobowanym do wydatkowania w ramach budżetu roku bieżącego lub
poprzednich lat budżetowych oraz związanych z etapem programu, którego wykonywanie trwa.
Jednakże Państwa uczestniczące mogą jednomyślnie zgodzić się w Deklaracji, iż Państwo, które
decyduje się nie kontynuować programu lub wycofuje się z niego, jest zobowiązane do
sfinansowania całości swojego udziału w pierwotnych ramach finansowych albo pakietach
składowych. -/-
Artykuł VI -/-
1. Państwa uczestniczące mogą zdecydować o przerwaniu kontynuowania programu większością
dwóch trzecich głosów wszystkich Państw uczestniczących, które reprezentują przynajmniej dwie
trzecie nakładów finansowych na program. -/-
2. Agencja powiadamia Państwa uczestniczące o zakończeniu programu zgodnie z przepisami
wdrażającymi; takie przepisy wdrażające przestają obowiązywać z datą otrzymania takiego
powiadomienia. -/-

34

ZAŁĄCZNIK IV -/-

INTERNACJONALIZACJA PROGRAMÓW NARODOWYCH -/-
Artykuł I -/-
Podstawową zasadą internacjonalizacji programów narodowych jest to, że każde Państwo
Członkowskie udostępnia w celu uczestnictwa innym Państwom Członkowskim, w ramach Agencji,
wszelkie nowe cywilne projekty kosmiczne, jakie zamierza podjąć samo lub we współpracy z innym
Państwem Członkowskim. W tym zakresie: -/-
a. każde Państwo Członkowskie powiadamia Dyrektora Generalnego Agencji o każdym takim
projekcie przed rozpoczęciem jego etapu B (etap definicji projektu); -/-
b. harmonogram i treść propozycji uczestnictwa w projekcie powinny umożliwiać innym Państwom
Członkowskim podjęcie znaczącego udziału w danych pracach; odpowiednio wcześnie należy
powiadomić Agencję o wszelkich powodach sprawiających, że jest to niewykonalne i o wszelkich
warunkach, jakie inicjujące projekt Państwo Członkowskie może chcieć ustalić w odniesieniu do
alokacji prac innych Państw Członkowskich; -/-
c. Państwo Członkowskie inicjujące projekt objaśnia ustalenia, jakie proponuje w celu zarządzania
technicznego projektem i podaje powody dla tychże; -/-
d. Państwo Członkowskie inicjujące projekt dokłada wszelkich starań, by przyjąć wszystkie rozsądne
reakcje odnośnie uzgodnień do zawarcia, w ramach czasowych wymaganych dla decyzji
projektowych, dotyczących poziomu kosztów i sposobu rozdziału kosztu i prac; następnie
przedkłada formalną propozycję, wedle Załącznika III, co do miejsca realizacji projektu zgodnie z
warunkami tego Załącznika; -/-
e. realizacja projektu w ramach Agencji nie może zostać wykluczona jedynie dlatego, że projekt nie
wzbudził zainteresowania innych Państw Członkowskich w stopniu pierwotnie proponowanym
przez Państwo Członkowskie inicjujące projekt. -/-
Artykuł II -/-
Państwa Członkowskie dokładają wszelkich starań, by dwustronne i wielostronne projekty kosmiczne
podejmowane przez nie z Państwami nie będącymi członkami Agencji nie przynosiły uszczerbku dla
naukowych, ekonomicznych lub przemysłowych celów Agencji. W szczególności: -/-
a. informują Agencję o takich projektach, jeśli nie uznają, że mogłoby to być ze szkodą dla projektów;
b. omawiają tak zaprezentowane projekty z innymi Państwami Członkowskimi w celu ustalenia
zakresu szerszego uczestnictwa. Jeśli szersze uczestnictwo okaże się możliwe, stosuje się procedury
określone w Artykule I, b do e. -/-

35

ZAŁĄCZNIK V -/-
POLITYKA PRZEMYSŁOWA -/-
Artykuł I -/-
1. Przy wdrażaniu polityki przemysłowej opisanej w Artykule VII Konwencji Dyrektor Generalny
działa zgodnie z zapisami niniejszego załącznika i dyrektywami Rady. -/-
2. Rada bierze pod uwagę potencjał przemysłowy i strukturę przemysłową związane z działaniami
Agencji, a w szczególności: -/-
a. ogólną strukturę przemysłu i grupowania przemysłowe; -/-
b. stopień specjalizacji pożądany w przemyśle i metody jego osiągania; -/-
c. koordynację odpowiednich państwowych polityk przemysłowych; -/-
d. interakcję
z wszelkimi odpowiednimi politykami przemysłowymi innych ciał
międzynarodowych; -/-
e. powiązania między wydajnością produkcji przemysłowej i potencjalnymi rynkami; -/-
f. organizację kontaktów z przemysłem pozwalających na monitorowanie i - tam gdzie to
niezbędne – dostosowanie polityki przemysłowej Agencji. -/-
Artykuł II -/-
1. Przy zawieraniu kontraktów Agencja udziela preferencji przemysłowi i organizacjom Państw
Członkowskich. Jednakże, dla każdego programu opcjonalnego ujętego w Artykule V, 1 b
Konwencji, szczególne preferencje udzielane są przemysłowi i organizacjom Państw
uczestniczących. -/-
2. Rada określa, czy i w jakim zakresie Agencja może uchylać powyższą klauzulę preferencyjną. -/-
3. Kwestię, czy przedsiębiorstwo powinno zostać uznane za należące do jednego z Państw
Członkowskich ustala się w świetle następujących kryteriów: lokalizacja oficjalnej siedziby
przedsiębiorstwa, ośrodków decyzyjnych, ośrodków badawczych i terytorium, na którym mają być
realizowane prace. W przypadku wątpliwości Rada zdecyduje, czy przedsiębiorstwo powinno
zostać uznane za należące do jednego z Państw Członkowskich, czy też nie. -/-
Artykuł III -/-
1. Na wczesnym etapie działań kontraktowych i przed wystosowaniem zaproszeń do przetargu
Dyrektor Generalny przedkłada Radzie do akceptacji swą propozycję polityki zamówień dla
każdego kontraktu, który: -/-
a. ma szacunkową wartość przekraczającą granice określone w zasadach dotyczących polityki
przemysłowej i które zależą od charakteru prac; lub -/-

36
b. w opinii Dyrektora Generalnego nie mieści się odpowiednio w zasadach dotyczących polityki
przemysłowej lub dodatkowych wytycznych określonych przez Radę, albo pozostaje w
sprzeczności z tymi zasadami lub wytycznymi. -/-
2. Dodatkowe wytyczne, o których mowa w paragrafie 1 b ustala okresowo Rada, jeśli uzna je za
pomocne dla celu określania tych obszarów, w których konieczne jest ich wcześniejsze
przedłożenie w świetle paragrafu 1. -/-
3. Kontrakty Agencji przyznaje bezpośrednio Dyrektor Generalny bez dalszych konsultacji z Radą
poza następującymi przypadkami: -/-
a. gdy ocena otrzymanych ofert sugeruje rekomendację wyboru wykonawcy, która byłaby
sprzeczna albo z wcześniejszymi instrukcjami Rady wydanymi na podstawie paragrafu 1, albo z
jakimikolwiek ogólnymi wytycznymi polityki przemysłowej przyjętych w trakcie badań
przeprowadzonych przez Radę zgodnie z Artykułem I, 2; Dyrektor Generalny przedkłada
wówczas sprawę do decyzji Rady, wyjaśniając powody, dla których uznaje odstąpienie za
konieczne i zaznaczając jednocześnie, czy inna decyzja Rady stanowiłaby zalecaną alternatywę
ze względów technicznych, operacyjnych lub innych; -/-
b. gdy Rada zdecyduje ze szczególnych względów o przeprowadzeniu kontroli przed przyznaniem
umowy . -/-
4. Dyrektor Generalny w regularnych odstępach czasu, które zostaną ustalone, przedkłada Radzie
sprawozdania na temat kontraktów przyznanych w poprzednim okresie i działań dotyczących
kontraktów okresu następnego tak, by Rada mogła monitorować realizację polityki przemysłowej
Agencji. -/-
Artykuł IV -/-
Podział geograficzny wszystkich kontraktów Agencji odbywa się wedle następujących zasad
ogólnych: -/-
1. Ogólny współczynnik zwrotu nakładów Państwa Członkowskiego to stosunek jego procentowego
udziału w wartości ogólnej wszystkich umów rozdzielonych między wszystkie Państwa
Członkowskie i jego wkładów procentowych ogółem. Jednakże przy obliczaniu tego ogólnego
współczynnika zwrotu nie bierze się pod uwagę umów zawartych przez Państwa Członkowskie ani
wkładów wniesionych przez nie w programie realizowanym: -/-
a. zgodnie z Artykułem VIII Konwencji założycielskiej Europejskiej Organizacji Badań Kosmosu
pod warunkiem, że odpowiednie Uzgodnienie zawiera zapisy w tym zakresie lub że wszystkie
Państwa uczestniczące uzgodnią tak jednogłośnie; -/-
b. zgodnie z Artykułem V, 1 b niniejszej Konwencji pod warunkiem, że wszystkie pierwotnie
uczestniczące Państwa uzgodnią tak jednogłośnie. -/-

37
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: