eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Traktatu między Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Republiką Włoską, Królestwem Niderlandów oraz Republiką Portugalską, ustanawiającego Europejskie Siły Żandarmerii EUROGENDFOR, sporządzonego w Velsen dnia 18 października 2007 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Traktatu między Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Republiką Włoską, Królestwem Niderlandów oraz Republiką Portugalską, ustanawiającego Europejskie Siły Żandarmerii EUROGENDFOR, sporządzonego w Velsen dnia 18 października 2007 r.

projekt dotyczy przystąpienia RP do Europejskich Sił Żandarmerii (EUROGENDFOR) co pozwoli na czynny udział we wspólnych działaniach stron Traktatu, nie wyłączając udziału w misjach organizacji, w których Żandarmeria Wojskowa będzie występowała pod flagą EUROGENDFOR na równi z pozostałymi członkami EUROGENDFOR i na zasadach zgodnych z polskim prawem wewnętrznym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3160
  • Data wpłynięcia: 2015-02-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Traktatu między Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Republiką Włoską, Królestwem Niderlandów oraz Republiką Portugalską, ustanawiającego Europejskie Siły Żandarmerii EUROGENDFOR, sporządzonego w Velsen dnia 18 października 2007 r.
  • data uchwalenia: 2015-03-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 647

3160

Rzeczypospolitej Polskiej oraz jej żołnierzy. Spośród żołnierzy tej formacji będą
bowiem rekrutować się członkowie struktur dowództwa organizacji, jak również
w ewentualnych operacjach z udziałem EUROGENDFOR uczestniczyć mogą tylko
żołnierze Żandarmerii Wojskowej.
4. Sposób, w jaki Traktat dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym
Obszary, w jakich siły EUROGENDFOR mogą być wykorzystywane, określone są
w art. 4 Traktatu. Jednakże art. 6 ust. 1 Traktatu doprecyzowuje, że warunki
zaangażowania i rozmieszczenia EUROGENDFOR, ustalane każdorazowo przez
Międzyresortowy Komitet Wysokiego Szczebla (CIMIN), są objęte określonym
mandatem dla każdej operacji i jako takie są przedmiotem niezbędnych umów
zawieranych między poszczególnymi Stronami Traktatu i organizacją składającą
wniosek. Zatem, uczestnicząc w przygotowywaniu mandatu operacji, każda ze Stron
z oczywistych względów musi się kierować zakresem zadań realizowanych przez jej
własne siły policyjne o statusie wojskowym, zgodnie z obowiązującym je prawem
wewnętrznym, dlatego też przepis art. 4 Traktatu nie będzie zwiększał zakresu
uprawnień Żandarmerii Wojskowej ani zakresu jej działań i nie będą w związku z tym
wymagane zmiany w polskim prawie wewnętrznym Żandarmerii Wojskowej.
Zgodnie z Traktatem, personel EUROGENDFOR i członkowie rodzin personelu
obowiązani są przestrzegać prawa Państwa-Gospodarza lub Państwa Przyjmującego.
Przepis ten w żadnym stopniu nie narusza obowiązku przestrzegania polskiego
porządku prawnego przez obywateli polskich.
Wojskowe prawa jazdy, wydane przez każdą ze Stron Traktatu, są respektowane na
terytorium wszystkich Państw-Stron Traktatu, podczas wykonywania obowiązków
służbowych, w zakresie uprawnień wynikających z posiadanej kategorii prawa jazdy.
Posiadanie, noszenie i przewożenie broni i amunicji czy innego uzbrojenia lub
materiałów wybuchowych dozwolone jest wyłącznie na podstawie rozkazu oraz
w zgodzie z prawem Państwa-Gospodarza i Państwa Przyjmującego.
W zakresie regulacji podatkowych, z uwagi na członkostwo Polski w Unii Europejskiej,
obowiązujący w Polsce podatek akcyzowy jest zharmonizowany z prawodawstwem
unijnym, które zwalnia wyroby akcyzowe z podatku akcyzowego w przypadkach, kiedy
mają być wykorzystywane przez organizacje międzynarodowe uznawane przez organy
publiczne przyjmującego państwa członkowskiego (art. 12 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady
4
2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku
akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG), przy czym zakres zwolnień od
podatku akcyzowego będzie ograniczony do postanowień samego Traktatu, wskazanych
w art. 19 Traktatu. Podatek VAT również jest podatkiem zharmonizowanym w Unii
Europejskiej więc przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) i przepisy wykonawcze do tej
ustawy muszą być zgodne z dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r.
w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347
z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) i nie przewidują dowolności we wprowadzaniu
preferencji w podatku VAT do krajowych systemów podatkowych. Zgodnie z art. 80
pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku import towarów
przeznaczonych do użytku urzędowego organizacji międzynarodowych mających
siedzibę lub placówkę na terytorium kraju, na zasadzie wzajemności i pod warunkiem
nieodstępowania towarów przez okres 3 lat od dnia dopuszczenia ich do obrotu, oraz
pod warunkiem zastosowania zwolnienia od cła. Po przystąpieniu do Traktatu możliwe
więc będzie stosowanie zwolnień podatkowych w podatku VAT, przewidzianych
w art. 151 wspomnianej dyrektywy.
Przepisy Traktatu przewidują również uregulowania dotyczące przywilejów
i immunitetów, w szczególności zakaz wkraczania przedstawicieli organów Stron na
teren pomieszczeń i budynków EUROGENDFOR położonych na terytorium Stron bez
uprzedniej zgody Dowódcy EUROGENDFOR lub Dowódcy Sił EUROGENDFOR
(z domniemaniem zgody w przypadku klęski żywiołowej, pożaru lub innego zdarzenia
wymagającego natychmiastowego zastosowania środków bezpieczeństwa) oraz
nietykalność archiwów EUROGENDFOR.
Organy Państwa Wysyłającego mają prawo do sprawowania pełnej jurysdykcji karnej
i dyscyplinarnej w stosunku do personelu wojskowego i cywilnego, przy czym personel
cywilny, ze względu na rozmieszczenie z siłami policyjnymi o statusie wojskowym,
podlega prawu Państwa Wysyłającego właściwemu dla takich sił. W zakresie
przestępstw popełnionych na terytorium Państwa-Gospodarza lub Państwa
Przyjmującego oraz podlegających karze zgodnie z prawem danego Państwa,
odpowiednie jego organy mają prawo do sprawowania jurysdykcji w stosunku do
personelu wojskowego i cywilnego. Natomiast organy Państwa Wysyłającego
zachowują wyłączność jurysdykcji w sprawach dotyczących przestępstw przeciwko
5
jego bezpieczeństwu, podlegających karze zgodnie z prawem Państwa Wysyłającego,
a niepodlegających karze zgodnie z prawem Państwa-Gospodarza lub Państwa
Przyjmującego i odwrotnie. Traktat reguluje również kwestie wzajemnej pomocy
w ujęciu członków sił zbrojnych lub personelu cywilnego, którzy dopuścili się czynu
zabronionego, oraz pomocy w postępowaniach przygotowawczych w sprawach
popełnionych przestępstw.
Z mocy art. 28 każda ze Stron zrzeka się wszelkich roszczeń wobec innej Strony
z tytułu szkód wyrządzonych w mieniu w związku z przygotowywaniem i realizacją
zadań traktatowych oraz z tytułu zranienia lub śmierci członka personelu
EUROGENDFOR w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, chyba że szkoda,
zranienie lub śmierć są skutkiem rażącego zaniedbania lub winy umyślnej członka
personelu jednej ze Stron.
Wykonując wytyczną z pkt 3 wytycznych o charakterze wiążącym zawartych
w Instrukcji Negocjacyjnej, Zespół Negocjacyjny uzyskał pisemne stanowisko
EUROGENDFOR, że art. 13 Traktatu nie narusza art. 83 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej i personel Europejskich Sił Żandarmerii wraz z członkami rodzin ma
obowiązek respektowania obowiązującego prawa w państwie, gdzie prowadzona będzie
ich działalność służbowa, w tym również prawa polskiego.
5. Tryb związania się Rzeczypospolitej Polskiej postanowieniami Traktatu
Związanie Rzeczypospolitej Polskiej Traktatem nastąpi w trybie ratyfikacji za
uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, o którym mowa w art. 12 ust. 2 w zw. z art. 17
ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39,
poz. 443, z późn. zm.). Traktat spełnia przesłanki wymogu ratyfikacji, o których mowa
w art. 89 ust. 1 pkt 3 i 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
(Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.), ze względu na przystąpienie Rzeczypospolitej
Polskiej do organizacji międzynarodowej oraz ponieważ Traktat dotyczy spraw
uregulowanych w ustawie lub w których Konstytucja RP wymaga ustawy.
EUROGENDFOR, mimo braku wyraźnego wskazania w Traktacie, jest organizacją
międzynarodową, i za taką uznaje ją szereg państw europejskich, w szczególności
państwa będące stronami Traktatu. Status organizacji międzynarodowej przyznają
Europejskim Siłom Żandarmerii co najmniej Portugalia, Hiszpania, Włochy i Rumunia.
Ponadto z Włochami, które są siedzibą Stałego Dowództwa (Vicenza),
6
EUROGENDFOR zawarł umowę dotyczącą zasad zapewnienia wsparcia Państwa-
-Gospodarza (HNS), występując jako jej strona, co świadczy o podmiotowości
prawnomiędzynarodowej tej organizacji.

























01-83rch
7
TRAKTAT

Między Królestwem Hiszpanii, Republik Żrancusk , Republik Włosk , Królestwem
Niderlandów oraz Republik Portugalsk ,

ustanawiaj cy

źuropejskie Siły andarmerii

EUROGENDFOR

1
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: