Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1493
- Data wpłynięcia: 2013-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-09-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1238
1493-cz-II
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Gospodarki
z dnia ... (poz. ...)
WYMAGANIA TECHNICZNE W ZAKRESIE PRZYŁĄCZANIA DO SIECI
TRANSPORTOWEJ DWUTLENKU WĘGLA
1.
Ogólne wymagania techniczne w zakresie przyłączania do sieci transportowej
dwutlenku węgla obowiązują wszystkie podmioty przyłączane do sieci transportowej
dwutlenku węgla lub występujące z wnioskiem o określenie warunków przyłączenia do
sieci transportowej dwutlenku węgla.
Szczegółowe wymagania techniczne dotyczące przyłączania do sieci transportowej
dwutlenku węgla określa operator sieci transportowej dwutlenku węgla w instrukcji.
2.
Wymagania techniczne w zakresie przyłączania do sieci transportowej dwutlenku
węgla urządzeń i instalacji podmiotu przyłączanego do tej sieci.
2.1. Urządzenia pomiarowe, w tym urządzenia do pomiaru ciśnienia oraz strumienia
objętości dwutlenku węgla, zainstalowane w punkcie odbioru dwutlenku węgla z sieci
transportowej dwutlenku węgla powinny spełniać wymagania określone w przepisach
o miarach oraz we właściwych normach.
2.2. W punkcie odbioru dwutlenku węgla z sieci transportowej dwutlenku węgla powinny
być zainstalowane:
1) układy zabezpieczające urządzenia punktu wyjścia z sieci transportowej
dwutlenku węgla przed nadmiernym wzrostem przepływu dwutlenku węgla;
2) urządzenia zabezpieczające przed przepływem rewersyjnym;
3) urządzenia umożliwiające rejestrację i transmisję danych o strumieniu objętości
i ciśnieniu tego gazu, zgodnie z wymaganiami określonymi w pkt 5.
2.3. Za zainstalowanie urządzeń, o których mowa w pkt 2.1 i 2.2, odpowiada operator sieci
transportowej dwutlenku węgla.
2.4. Urządzenia i instalacje podmiotów przyłączanych powinny być wyposażone
w urządzenia regulacji ciśnienia oraz zabezpieczające przed nadmiernym wzrostem
5
ciśnienia. Za zainstalowanie tych urządzeń odpowiada podmiot przyłączany.
2.5. System kontroli ciśnienia w przyłączanej sieci transportowej dwutlenku węgla
powinien uniemożliwić przekroczenie maksymalnego ciśnienia przypadkowego.
3.
Urządzenia i instalacje podmiotów przyłączonych do sieci transportowej dwutlenku
węgla powinny być wyposażone w urządzenia telemetryczne niezbędne do
przekazywania do operatora sieci transportowej dwutlenku węgla:
1) bieżących wartości parametrów mierzonych w danym punkcie wprowadzania
dwutlenku węgla lub jego odbioru, w szczególności informacji o strumieniu
objętości i ciśnieniu tego gazu;
2) danych pomiarowych niezbędnych do dokonywania rozliczeń, zgodnie
z wymaganiami określonymi przez operatora sieci transportowej dwutlenku węgla
w instrukcji.
4. Układy pomiarowe.
4.1. Układy pomiarowe powinny realizować funkcje zdalnego odczytu danych
pomiarowych z układów pomiarowych w sposób bezpośredni lub poprzez system
automatycznej rejestracji danych.
4.2. Funkcja zdalnego odczytu danych pomiarowych powinna zapewniać pozyskiwanie
danych pomiarowych z układów pomiarowych poprzez kanały telekomunikacyjne
spełniające wymagania określone w pkt 4.3.
4.3. Kanały telekomunikacyjne niezbędne do realizacji poszczególnych usług powinny
zapewniać transmisję sygnałów z wymaganym standardem szybkości i jakości
określonym przez operatora sieci transportowej dwutlenku węgla w instrukcji oraz
powinny mieć pełną, fizycznie niezależną rezerwację łączy telekomunikacyjnych.
4.4. Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do wymiany informacji niezbędnych do
prowadzenia ruchu sieciowego i bilansowania przepływów w sieci transportowej
dwutlenku węgla oraz do rozliczeń powinny zapewnić wymagane bezpieczeństwo,
poufność i niezawodność przekazywania informacji.
4.5. Systemy telekomunikacyjne i teleinformatyczne powinny być zabezpieczone przed
negatywnymi skutkami awarii sieci elektroenergetycznej i wyposażone w układy
podtrzymujące ich funkcjonowanie w razie wystąpienia awarii.
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 11k
zmienianej ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059
oraz z ... r. poz. ...) której zmianę wprowadzono do projektu ustawy o zmianie ustawy –
Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw.
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych
ustaw opracowany został w celu implementacji do polskiego porządku prawnego dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie
geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniającej dyrektywę Rady 85/337/EWG,
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE,
2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006.
Rozwiązania wynikające z powyższej dyrektywy mają na celu doprowadzenie do
rozwoju technologii polegającej na wychwyceniu i trwałym geologicznym zeskładowaniu CO2
(ang. CCS), który to gaz stanowi produkt uboczny procesów spalania paliw kopalnych,
w szczególności węgla. Rozwój technologii CCS będzie dokonywany dzięki wykonaniu
projektów demonstracyjnych CCS, których parametry określa decyzja Komisji nr 2010/670/UE
z dnia 3 listopada 2010r ustanawiająca kryteria i środki dotyczące komercyjnych projektów
mających na celu bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2
oraz projektów demonstracyjnych w zakresie innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej
realizowanych w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych we
Wspólnocie, ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz.
UE L 290 z 06.11.2010, str. 39).
Projekty takie mają być wykonane w celu sprawdzenia:
• skuteczności i przydatności stosowania technologii wychwytu i składowania dwutlenku węgla
w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla,
• bezpieczeństwa stosowania technologii wychwytu i składowania dwutlenku węgla dla zdrowia
i życia ludzi oraz dla środowiska,
• potrzeby i zasadności dopuszczenia do stosowania technologii wychwytu i składowania
dwutlenku węgla na skalę przemysłową.
7
Zgodnie z ww. decyzją Komisji Europejskiej, projekty demonstracyjne CCS muszą, m.in.
spełniać warunek minimalnej mocy 250 MW dla obiektu, z którego następuje wychwyt CO2 oraz
warunek minimalnego 10-letniego okresu eksploatacji. Nieodzownym elementem procesu CCS
jest transport dwutlenku węgla do miejsca jego składowania. Dla dużych komercyjnych
projektów demonstracyjnych CCS najbardziej ekonomiczny jest transport z wykorzystaniem
rurociągów.
Projektowane rozporządzenie określa warunki przyłączania do sieci transportowej
dwutlenku węgla podmiotów ubiegających się o przyłączenie do tej sieci oraz wymagania
techniczne w zakresie przyłączania do sieci transportowej dwutlenku węgla. urządzeń i instalacji.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych, gdyż zgodnie z przepisem
upoważniającym wymagania techniczne dotyczą przyłączenia (czynności) a nie urządzeń,
instalacji czy też sieci transportowej dwutlenku węgla. Tym samym projektowane
rozporządzenie nie wymaga notyfikowania Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4 rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 , z późn. zm.).
Projekt powyższego rozporządzenia zostanie podany do wiadomości publicznej zgodnie
z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
z 2005 r. Nr 169 poz. 1414, z późn. zm.).
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia może oddziaływać na:
1) podmioty ubiegające się o przyłączenie - przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej;
2) operatora sieci transportowej dwutlenku węgla, przesyłającego CO2 na potrzeby projektów
demonstracyjnych CCS.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia poddany zostanie procedurze konsultacji z następującymi
instytucjami, organizacjami zajmującymi się problematyka technologii CCS:
1. Urząd Regulacji Energetyki,
2. Prezes Urzędu Dozoru Technicznego,
3. Prezes Wyższego Urzędu Górniczego,
4. Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska,
5. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.,
6. Gaz System S.A.,
7. Gazoprojekt S.A. Biuro Studiów i Projektów Gazownictwa,
8. Instytut Nafty i Gazu,
9. Polska Platforma Czystych Technologii Węglowych,
10. demosEUROPA – Centrum Strategii Europejskiej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało pewien wpływ na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego z
powodu uruchomienia znaczących inwestycji w budowę i funkcjonowanie instalacji projektu
demonstracyjnego CCS.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się istotnego wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
9
do rozporządzenia
Ministra Gospodarki
z dnia ... (poz. ...)
WYMAGANIA TECHNICZNE W ZAKRESIE PRZYŁĄCZANIA DO SIECI
TRANSPORTOWEJ DWUTLENKU WĘGLA
1.
Ogólne wymagania techniczne w zakresie przyłączania do sieci transportowej
dwutlenku węgla obowiązują wszystkie podmioty przyłączane do sieci transportowej
dwutlenku węgla lub występujące z wnioskiem o określenie warunków przyłączenia do
sieci transportowej dwutlenku węgla.
Szczegółowe wymagania techniczne dotyczące przyłączania do sieci transportowej
dwutlenku węgla określa operator sieci transportowej dwutlenku węgla w instrukcji.
2.
Wymagania techniczne w zakresie przyłączania do sieci transportowej dwutlenku
węgla urządzeń i instalacji podmiotu przyłączanego do tej sieci.
2.1. Urządzenia pomiarowe, w tym urządzenia do pomiaru ciśnienia oraz strumienia
objętości dwutlenku węgla, zainstalowane w punkcie odbioru dwutlenku węgla z sieci
transportowej dwutlenku węgla powinny spełniać wymagania określone w przepisach
o miarach oraz we właściwych normach.
2.2. W punkcie odbioru dwutlenku węgla z sieci transportowej dwutlenku węgla powinny
być zainstalowane:
1) układy zabezpieczające urządzenia punktu wyjścia z sieci transportowej
dwutlenku węgla przed nadmiernym wzrostem przepływu dwutlenku węgla;
2) urządzenia zabezpieczające przed przepływem rewersyjnym;
3) urządzenia umożliwiające rejestrację i transmisję danych o strumieniu objętości
i ciśnieniu tego gazu, zgodnie z wymaganiami określonymi w pkt 5.
2.3. Za zainstalowanie urządzeń, o których mowa w pkt 2.1 i 2.2, odpowiada operator sieci
transportowej dwutlenku węgla.
2.4. Urządzenia i instalacje podmiotów przyłączanych powinny być wyposażone
w urządzenia regulacji ciśnienia oraz zabezpieczające przed nadmiernym wzrostem
5
ciśnienia. Za zainstalowanie tych urządzeń odpowiada podmiot przyłączany.
2.5. System kontroli ciśnienia w przyłączanej sieci transportowej dwutlenku węgla
powinien uniemożliwić przekroczenie maksymalnego ciśnienia przypadkowego.
3.
Urządzenia i instalacje podmiotów przyłączonych do sieci transportowej dwutlenku
węgla powinny być wyposażone w urządzenia telemetryczne niezbędne do
przekazywania do operatora sieci transportowej dwutlenku węgla:
1) bieżących wartości parametrów mierzonych w danym punkcie wprowadzania
dwutlenku węgla lub jego odbioru, w szczególności informacji o strumieniu
objętości i ciśnieniu tego gazu;
2) danych pomiarowych niezbędnych do dokonywania rozliczeń, zgodnie
z wymaganiami określonymi przez operatora sieci transportowej dwutlenku węgla
w instrukcji.
4. Układy pomiarowe.
4.1. Układy pomiarowe powinny realizować funkcje zdalnego odczytu danych
pomiarowych z układów pomiarowych w sposób bezpośredni lub poprzez system
automatycznej rejestracji danych.
4.2. Funkcja zdalnego odczytu danych pomiarowych powinna zapewniać pozyskiwanie
danych pomiarowych z układów pomiarowych poprzez kanały telekomunikacyjne
spełniające wymagania określone w pkt 4.3.
4.3. Kanały telekomunikacyjne niezbędne do realizacji poszczególnych usług powinny
zapewniać transmisję sygnałów z wymaganym standardem szybkości i jakości
określonym przez operatora sieci transportowej dwutlenku węgla w instrukcji oraz
powinny mieć pełną, fizycznie niezależną rezerwację łączy telekomunikacyjnych.
4.4. Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do wymiany informacji niezbędnych do
prowadzenia ruchu sieciowego i bilansowania przepływów w sieci transportowej
dwutlenku węgla oraz do rozliczeń powinny zapewnić wymagane bezpieczeństwo,
poufność i niezawodność przekazywania informacji.
4.5. Systemy telekomunikacyjne i teleinformatyczne powinny być zabezpieczone przed
negatywnymi skutkami awarii sieci elektroenergetycznej i wyposażone w układy
podtrzymujące ich funkcjonowanie w razie wystąpienia awarii.
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 11k
zmienianej ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059
oraz z ... r. poz. ...) której zmianę wprowadzono do projektu ustawy o zmianie ustawy –
Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw.
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych
ustaw opracowany został w celu implementacji do polskiego porządku prawnego dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie
geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniającej dyrektywę Rady 85/337/EWG,
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE,
2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006.
Rozwiązania wynikające z powyższej dyrektywy mają na celu doprowadzenie do
rozwoju technologii polegającej na wychwyceniu i trwałym geologicznym zeskładowaniu CO2
(ang. CCS), który to gaz stanowi produkt uboczny procesów spalania paliw kopalnych,
w szczególności węgla. Rozwój technologii CCS będzie dokonywany dzięki wykonaniu
projektów demonstracyjnych CCS, których parametry określa decyzja Komisji nr 2010/670/UE
z dnia 3 listopada 2010r ustanawiająca kryteria i środki dotyczące komercyjnych projektów
mających na celu bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2
oraz projektów demonstracyjnych w zakresie innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej
realizowanych w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych we
Wspólnocie, ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz.
UE L 290 z 06.11.2010, str. 39).
Projekty takie mają być wykonane w celu sprawdzenia:
• skuteczności i przydatności stosowania technologii wychwytu i składowania dwutlenku węgla
w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla,
• bezpieczeństwa stosowania technologii wychwytu i składowania dwutlenku węgla dla zdrowia
i życia ludzi oraz dla środowiska,
• potrzeby i zasadności dopuszczenia do stosowania technologii wychwytu i składowania
dwutlenku węgla na skalę przemysłową.
7
Zgodnie z ww. decyzją Komisji Europejskiej, projekty demonstracyjne CCS muszą, m.in.
spełniać warunek minimalnej mocy 250 MW dla obiektu, z którego następuje wychwyt CO2 oraz
warunek minimalnego 10-letniego okresu eksploatacji. Nieodzownym elementem procesu CCS
jest transport dwutlenku węgla do miejsca jego składowania. Dla dużych komercyjnych
projektów demonstracyjnych CCS najbardziej ekonomiczny jest transport z wykorzystaniem
rurociągów.
Projektowane rozporządzenie określa warunki przyłączania do sieci transportowej
dwutlenku węgla podmiotów ubiegających się o przyłączenie do tej sieci oraz wymagania
techniczne w zakresie przyłączania do sieci transportowej dwutlenku węgla. urządzeń i instalacji.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych, gdyż zgodnie z przepisem
upoważniającym wymagania techniczne dotyczą przyłączenia (czynności) a nie urządzeń,
instalacji czy też sieci transportowej dwutlenku węgla. Tym samym projektowane
rozporządzenie nie wymaga notyfikowania Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4 rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 , z późn. zm.).
Projekt powyższego rozporządzenia zostanie podany do wiadomości publicznej zgodnie
z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
z 2005 r. Nr 169 poz. 1414, z późn. zm.).
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia może oddziaływać na:
1) podmioty ubiegające się o przyłączenie - przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej;
2) operatora sieci transportowej dwutlenku węgla, przesyłającego CO2 na potrzeby projektów
demonstracyjnych CCS.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia poddany zostanie procedurze konsultacji z następującymi
instytucjami, organizacjami zajmującymi się problematyka technologii CCS:
1. Urząd Regulacji Energetyki,
2. Prezes Urzędu Dozoru Technicznego,
3. Prezes Wyższego Urzędu Górniczego,
4. Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska,
5. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.,
6. Gaz System S.A.,
7. Gazoprojekt S.A. Biuro Studiów i Projektów Gazownictwa,
8. Instytut Nafty i Gazu,
9. Polska Platforma Czystych Technologii Węglowych,
10. demosEUROPA – Centrum Strategii Europejskiej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało pewien wpływ na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego z
powodu uruchomienia znaczących inwestycji w budowę i funkcjonowanie instalacji projektu
demonstracyjnego CCS.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się istotnego wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1493-cz-II › Pobierz plik
- 1493-cz-I › Pobierz plik