eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie innych ustaw

projekt przewiduje wprowadzenie regulacji wiążącej poziom płac pracowników i kierujących przedsiębiorstwami z wynikami osiągniętymi przez przedsiębiorstwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 943
  • Data wpłynięcia: 2008-05-28
  • Uchwalenie:

943


Druk nr 943

Warszawa, 28 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



-
o zmianie ustawy o negocjacyjnym
systemie kształtowania przyrostu
przeciętnych wynagrodzeń u przedsię-
biorców oraz o zmianie innych ustaw
.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Tchórzewskiego.



(-) Andrzej Adamczyk; (-) Waldemar Andzel; (-) Zbigniew Babalski;
(-) Piotr Babinetz; (-) Barbara Bartuś; (-) Dariusz Bąk; (-) Antoni Błądek;
(-) Jan Bury s. Antoniego; (-) Edward Czesak; (-) Adam Gawęda;
(-) Marian Tomasz Goliński; (-) Krystyna Grabicka; (-) Wiesław Janczyk;
(-) Izabela Kloc; (-) Lech Kołakowski; (-) Henryk Kowalczyk; (-) Marek
Kwitek; (-) Mirosława Masłowska; (-) Jerzy Materna; (-) Kazimierz
Matuszny; (-) Beata Mazurek; (-) Wojciech Mojzesowicz; (-) Kazimierz
Moskal; (-) Stanisław Ożóg; (-) Bolesław Grzegorz Piecha; (-) Piotr Polak;
(-) Krzysztof Popiołek; (-) Jan Religa; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef Rojek;
(-) Małgorzata Sadurska; (-) Krzysztof Sońta; (-) Andrzej Sośnierz;
(-) Piotr Stanke; (-) Marek Suski; (-) Stanisław Szwed; (-) Jan Szyszko;
(-) Ryszard
Terlecki;
(-) Jacek
Tomczak;
(-) Andrzej
Walkowiak;
(-) Tadeusz Woźniak; (-) Waldemar Wrona; (-) Anna Zalewska; (-) Łukasz
Zbonikowski; (-) Jarosław Zieliński.
Projekt


USTAWA
z dnia ……………
o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych
wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie innych ustaw

Art. 1
1. Do ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu
przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 1
z 1995 r. poz. 2 z późn. zm.) wprowadza się art. 3a o następującym brzmieniu:
„Art. 3a. 1. U przedsiębiorców, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
1) w ciągu ostatnich 2 zakończonych lat obrotowych uzyskiwali wynik finansowy nie gorszy
niż ze stratą w wysokości poniżej 40% amortyzacji, co zostało potwierdzone przez bie-
głych rewidentów, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunko-
wości (tekst jednolity Dz. U. Nr 76 z 2002 r. poz. 694 z późn. zm.) oraz w danym roku ob-
rotowym wypracowują zysk netto oraz zysk z działalności operacyjnej;
2) w okresie ostatnich 2 lat obrotowych dokonywali spłat podatków i opłat o charakterze
publicznoprawnym oraz nie zalegają ze spłatą podatków i opłat o charakterze publiczno-
prawnym w danym roku obrotowym
poziom wynagrodzenia w danym roku może zostać ustalony zgodnie z zapisami ust. 2.

2. Przedsiębiorcy spełniający warunki wskazane w ust. 1 mogą kształtować poziom wyna-
grodzenia przestrzegając jednocześnie warunku określonego następującym wzorem:
(Z
+ A) ≥ 0
,
1 2 × (Z
+ A) ,
operac
n
operac
n 1

gdzie poszczególne symbole oznaczają:
n –
oznaczenie danego roku obrotowego,
n-1 – oznaczenie poprzedzającego roku obrotowego,
Zoperac – wysokość zysku z działalności operacyjnej;
A –
poziom rocznych odpisów amortyzacyjnych majątku trwałego przedsiębiorcy.”

3. W ustawie, o której mowa w ust. 1, art. 4 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„Art. 4. 1. U przedsiębiorcy przyrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w danym
roku ustalają, w drodze porozumienia, strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu
zbiorowego pracy. Porozumienie to powinno uwzględniać sytuację i możliwości finansowe
przedsiębiorcy oraz wskaźniki ustalone zgodnie z art. 3 ust. 3 lub 5 a także z art. 4a, lub
spełnienie warunku, o którym mowa w art. 3a”.

Art. 2

U przedsiębiorców stosujących przepisy niniejszej ustawy maksymalne wysokości wynagro-
dzenia miesięcznego określone w art.8 oraz maksymalna wysokość nagrody rocznej okre-
ślona w art. 10 ust 7 Ustawy z dnia 3 marca 2000r. o wynagradzaniu osób kierujących nie-
którymi podmiotami prawnymi, są podwyższone o 50%.

Art. 3


Ustawa wchodzi w życie z dniem 01.01.2009r.

























2
UZASADNIENIE

1. Potrzeba i cel wydania ustawy
Potrzeba nowelizacji przepisu dotyczącego negocjacyjnego systemu kształtowania przyrostu
przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców wynika z następujących przesłanek:
1) ustawa w aktualnym brzmieniu ogranicza poziom przyrostu przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia w danym roku bez względu na wyniki działalności przedsiębiorcy;
2) praktyczne oddziaływanie aktualnych regulacji na funkcjonowanie przedsiębiorców,
w zakresie przestrzegania ustalonego poziomu przyrostu przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia w danym roku, ma miejsce głównie w odniesieniu do przedsiębiorstw
sektora publicznego, których organy statutowe podejmą odpowiednie działania w tym za-
kresie;
3) okoliczność wskazana w punkcie 2 wpływa negatywnie na konkurencyjność pracodaw-
ców sektora publicznego przede wszystkim w stosunku do przedsiębiorców sektora pry-
watnego, ponieważ blokowanie możliwości wzrostu płac znacząco ogranicza możliwości
przedsiębiorców w zakresie pozyskiwania i utrzymania pracowników dysponujących od-
powiednimi kwalifikacjami;

W tym kontekście występują następujące czynniki utrudniające zatrudnianie przez przed-
siębiorców sektora publicznego pracowników o odpowiednich kwalifikacjach:
a) wspomniana
wyżej konkurencyjność płacowa przedsiębiorców prywatnych;
b) spadające bezrobocie;
c) szerokie
możliwości znalezienia pracy za granicą;
4) nawet w przypadku osiągania pozytywnych finansowych wyników działalności przez
podmioty, o których mowa w punkcie 2, utrzymanie przez nie aktualnej pozycji rynkowej
lub poziomu jakości świadczenia usług na rzecz społeczeństwa, a tym bardziej ich rozwój
zagrożone są z powodów, o których mowa w punkcie 3.
Podstawowym celem wydania ustawy jest wprowadzenie regulacji wiążącej poziom płac pra-
cowników i kierujących przedsiębiorstwami z wynikami osiąganymi przez przedsiębiorców.
Ustawa daje także możliwość zastosowania przyjętych regulacji u przedsiębiorców, którzy
nie wypracowywali zysku ale strata w dwóch ostatnich latach daje możliwości częściowego
odtwarzania majątku a perspektywa i pierwsze miesiące bieżącego roku dają pewność wy-
pracowania zysku.
2. Rzeczywisty stan w dziedzinie, której dotyczy projekt ustawy
Aktualną regulację charakteryzują ujemne skutki wskazane w punkcie 1, potęgowane przez
fakt ustalenia w art. 3 ust. 6 ustawy kwoty bazowej na poziomie przeciętnego wynagrodzenia
za rok poprzedni, co relatywnie pogarsza sytuację przedsiębiorców, o których mowa w punk-

3
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: