eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie innych ustaw

projekt przewiduje wprowadzenie regulacji wiążącej poziom płac pracowników i kierujących przedsiębiorstwami z wynikami osiągniętymi przez przedsiębiorstwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 943
  • Data wpłynięcia: 2008-05-28
  • Uchwalenie:

943

cie 1.2 w sytuacji częstego „dziedziczenia” niskiego poziomu wynagrodzeń z wcześniejszych
lat.
Aktualna regulacja charakteryzuje się również niską skutecznością. Ten ostatni aspekt ilu-
struje następujące zestawienie danych z ostatnich 2 lat:
1) ustalona w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22.11.2005 r. wartość maksymalnego
wskaźnika przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia dla roku 2006 wynosiła
3,5%, natomiast jego wykonanie osiągnęło poziom 4,1%;
2) ustalona w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30.11.2006 r. wartość maksymalnego
wskaźnika przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia dla roku 2007 wynosiła
3,4%, natomiast jego wykonanie osiągnęło poziom 8,6%.
Powyższe zestawienie obrazuje tendencję do powiększania się różnicy w zakresie potencja-
łu konkurencyjnego na rynku pracy przedsiębiorców, u których poziom wynagrodzeń jest
skutecznie ograniczany aktualnymi uregulowaniami w stosunku do tych przedsiębiorców,
u których kształtowanie poziomu płac odbywa się przede wszystkim na zasadzie oceny
uwzględniającej sytuację i możliwości finansowe (o czym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy).
3. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym, stanem prawnym
Podstawowa różnica to wprowadzenie alternatywnego, w stosunku do wartości maksymal-
nego wskaźnika przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia dla danego roku, me-
chanizmu ograniczania poziomu wynagrodzeń u przedsiębiorców. Po wprowadzeniu projek-
towanej regulacji nastąpiłoby zróżnicowanie podejścia do przedsiębiorców, uzależnione od
wyników finansowych przez nich osiąganych, czyli w przypadku podmiotów uzyskujących
dodatnie wyniki finansowe lub określonych w art.2 z niewielką stratą w latach ubiegłych -
umożliwienie podnoszenia płac do takiego poziomu, który nie niweczy pozytywnych tendencji
w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej przedsiębiorcy.
Zaproponowany wskaźnik oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorcy określany jest często
jako EBIT (ang. Earnings Before deducting Interest and Taxes). Jest to zysk operacyjny,
czyli zysk przed odliczeniem podatków i odsetek. Jego zastosowanie w analizie finansowej
ułatwia porównywanie wyników działalności różnych przedsiębiorstw bez względu na stopień
i koszt wykorzystania przez nie dźwigni finansowej, obciążenia podatkowe, czy wielkość zy-
sków i strat nadzwyczajnych. Dodatkowo wprowadzona korekta EBIT o wysokość rocznych
odpisów amortyzacyjnych umożliwia wzięcie pod uwagę wysiłków modernizacyjnych firmy, w
ten sposób zapobiegając „premiowaniu” podmiotów, które dążyłyby do zwiększania poziomu
wynagrodzeń kosztem obniżenia zdolności do utrzymania odpowiedniego stanu techniczne-
go majątku wytwórczego i jego rozwoju w okresach przyszłych.
Zastosowanie współczynnika 1,02 ma na celu utrzymanie, pomimo wdrożonych podwyżek
płac, dodatniej dynamiki wyrażenia określającego sytuację ekonomiczną przedsiębiorcy,
reprezentując w ten sposób ochronę interesów właściciela – przede wszystkim publicznego.

4
Rozszerzenie możliwości podnoszenia poziomu wynagrodzeń dotyczyłoby podmiotów wyka-
zujących dodatnie wyniki finansowe a określone lub niewielką stratę w ciągu ostatnich 2 lat
obrotowych, co pozwala z jednej strony ukierunkować omawianą regulację na firmy wykazu-
jące pewną stabilizację w zakresie pozytywnych ekonomicznych rezultatów ich działalności,
a z drugiej – wprowadzić mechanizm, który na bieżąco, w okresach rocznych, będzie limito-
wał zakres podmiotowy, jak i skalę finansową wzrostu wynagrodzeń.
4. Przewidywane skutki projektowanej regulacji
Projektowana ustawa wywrze przede wszystkim pozytywny wpływ na możliwość prowadze-
nia racjonalnej polityki zatrudnienia i polityki w zakresie poziomu wynagrodzeń przez przed-
siębiorców sektora publicznego. Wynika to z udostępnienia szerszych niż w dotychczasowej
regulacji możliwości wprowadzania mechanizmów motywacyjnych w stosunku do pracowni-
ków i ich grup. Powyższe pozwoli na pewne przesunięcie akcentu z działania na rzecz prze-
strzegania ograniczeń płacowych na działania nakierunkowane na uzyskiwanie pozytywnych
wyników działalności zarówno w horyzoncie krótkoterminowym, jak i w dłuższej perspektywie
funkcjonowania przedsiębiorców. Przyczyni się to do rozwoju przedsiębiorstw sektora pu-
blicznego działających w otoczeniu konkurencyjnym oraz da szanse na wzrost poziomu ja-
kości świadczenia usług na rzecz społeczeństwa przez podmioty, których zadania obejmują
tego rodzaju działalność, przynosząc w ten sposób korzyści w skali publicznej.

5. Określenie skutków dla budżetu państwa
Precyzyjne określenie skutków budżetowych nie jest możliwe. Jako pewne można określić
wzrost wpływów budżetowych od tych przedsiębiorców ze względu na konieczność spełnie-
nia przez nich rygorów niniejszej ustawy czyli wypracowania i systematycznego wzrostu zy-
sku wraz ze znacznym wzrostem wynagrodzeń, co da wzrost podatków odprowadzanych do
budżetu państwa.
6. Oświadczenie dotyczące zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej


5
Warszawa, 6 czerwca 2008 r.

BAS-WAEiM-1477/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o negocjacyjnym
systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u
przedsiębiorców oraz o zmianie innych ustaw (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Krzysztof Tchórzewski) z prawem Unii
Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy

Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u
przedsiębiorców oraz o zmianie innych ustaw ma na celu wprowadzenie
dodatkowego trybu podwyższania poziomu wynagrodzeń przez
przedsiębiorców. Tryb ten dotyczyłby przedsiębiorców osiągających korzystne
wyniki finansowe i niezalegających z uiszczaniem opłat publicznoprawnych.
Opiniowany projekt zawiera istotne błędy legislacyjne.
Błędna jest redakcja proponowanego art. 3a ust. 3 ustawy o
negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u
przedsiębiorców. Treść tej jednostki redakcyjnej powinna zostać wyodrębniona i
stanowić art. 1 pkt 2 projektu, a nie część art. 1 pkt. 1 projektu ustawy.
Nie jest jasne w jakiej ustawie znajduje się art. 8, do którego odsyła art. 2
projektu. Nie wiadomo, czy chodzi o ustawę z dnia 3 marca 2000 r. o
wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, czy o inną
ustawę. Brak też adresu publikacyjnego wskazanej w tym przepisie ustawy.



II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy

Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych zakresem
przedmiotowym opiniowanego projektu ustawy. Zgodnie z art. 137 ust. 5

2
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, przepisy Traktatu, które
upoważniają Radę do stanowienia w zakresie zagadnień społecznych, w tym
warunków pracy, nie mają zastosowania do wynagrodzeń.

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.

IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie
kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o
zmianie innych ustaw nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu

Lech Czapla


Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, wynagrodzenia.
Warszawa, 6 czerwca 2008 r.

BAS-WAEM-1478/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania przedstawionego poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania
przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie
innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof
Tchórzewski) za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu


Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującym prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mający na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u
przedsiębiorców oraz o zmianie innych ustaw ma na celu wprowadzenie
dodatkowego trybu podwyższania poziomu wynagrodzeń przez
przedsiębiorców. Tryb ten dotyczyłby przedsiębiorców osiągających korzystne
wyniki finansowe i niezalegających z uiszczaniem opłat publicznoprawnych.
Ponieważ opiniowany projekt ustawy nie wykonuje żadnego przepisu
prawa Unii Europejskiej, nie ma podstaw, by uznać go, w trybie art. 95a ust. 3
Regulaminu Sejmu, za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu




Lech Czapla
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, wynagrodzenia


strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: