eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

projekt przewiduje wprowadzenie sankcji pieniężnej za brak wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 722
  • Data wpłynięcia: 2008-06-25
  • Uchwalenie:

722

Druk nr 722

Warszawa, dnia 18 czerwca 2008 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych
z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-38-2008


Pan
Bronisław Komorowski

Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo ochrony
środowiska.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Michał Marcinkiewicz.
Przewodniczący Komisji
/-/ Janusz Palikot




projekt

USTAWA
z dnia

2008 r.
o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska


Art. 1.
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25,
poz. 150) po art. 56b dodaje się art. 56c w brzmieniu:
„Art. 56c. 1. W przypadku, gdy właściwy organ nie wyda decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku,
wnioskodawca może żądać za każdy dzień zwłoki zapłaty kary w wysokości
równej 20% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce
narodowej, ogłoszonej przez Prezesa Głównego Urzędu statystycznego za
kwartał poprzedzający dzień powstania zobowiązania. Zobowiązanym do
zapłaty jest właściwa jednostka samorządu terytorialnego, w przypadku
organu, o którym mowa w art. 46a ust. 7 pkt 2 lub 4, albo Skarb Państwa, w
przypadku organu, o którym mowa w art. 46a ust. 7 pkt 1 lub 3.
2. Karę, o której mowa w ust. 1, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia
doręczenia żądania wnioskodawcy, na rzecz wskazanej w tym żądaniu
organizacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, późn. zm.1)).
3. Kara, o której mowa w ust. 1, jest należna wnioskodawcy niezależnie od
stwierdzenia we właściwym postępowaniu bezczynności organu.
4. Spory w sprawach, o których mowa w ust. 1, rozstrzygają sądy powszechne.
5. Przepisy ust. 1-4 nie uchybiają uprawnieniom wnioskodawcy wynikającym z
przepisów odrębnych.”.

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210,
poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r.
Nr 94, poz. 651.



Art. 2.
Roszczenia, o których mowa w art. 56c ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, przysługują wnioskodawcy w zakresie spraw wszczętych po dniu
wejścia w życie ustawy.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

























UZASADNIENIE

1)
Potrzeba i cel wydania ustawy oraz istniejący stan rzeczy

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska ma na celu
zdyscyplinowanie organów administracji publicznej do bardziej efektywnego i szybszego
prowadzenia postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, którego
długotrwałość jest jedną z kluczowych barier inwestycyjnych w Polsce, w szczególności w
zakresie koniecznych inwestycji infrastrukturalnych. Opóźnienia w tych postępowaniach
opóźniają nie tylko realizację inwestycji, ale również absorpcję środków unijnych.
Projekt przewiduje, że instrumentem tym ma być kara pieniężna, uregulowana na wzór
art. 35 ust. 6-7 ustawy Prawo budowlane, z tym zastrzeżeniem, że kara byłaby należna nie dla
budżetu państwa, ale dla organizacji pożytku publicznego.
Projekt nie wymaga notyfikacji przepisów technicznych zgodnie z rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).

2) Różnice pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym

W dotychczasowym stanie prawnym nie było żadnej sankcji za przekroczenie terminu
załatwienia sprawy, ale przysługiwało wyłącznie zażalenie na bezczynność organu.
Projekt przewiduje dodanie art. 56c, który wprowadza rygor w postaci kary pieniężnej
za każdy dzień zwłoki w wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kara będzie
przysługiwała organizacji pożytku publicznego wskazanej przez wnioskodawcę, a spory w
tym zakresie będzie rozstrzygał sąd powszechny, bez konieczności uprzedniego stwierdzenia
bezczynności organu przez sąd administracyjny. Natomiast zobowiązanym do zapłaty będzie
właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo Skarb Państwa w zależności od organu,
który dopuścił się zwłoki w załatwieniu sprawy. Roszczenie o zapłatę kary umownej nie
będzie wyłączało uprawnień wnioskodawcy wynikających z przepisów odrębnych, w
szczególności do odszkodowania za poniesiona szkodę.

3)
Skutki proponowanych zmian
Skutkiem proponowanych zmian będzie zdyscyplinowanie organów prowadzących
postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co powinno
spowodować skrócenie długości tych postępowań, a w konsekwencji skrócenie procesu
inwestycyjnego, zmniejszenie kosztów ponoszonych przez inwestorów oraz przyśpieszenie
absorpcji środków unijnych. Zmiany te powinny mieć więc pozytywny wpływ na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
Proponowane zmiany będą wiązały się z obciążeniami dla budżetów jednostek
samorządu terytorialnego oraz budżetu państwa w razie zwłoki w załatwieniu sprawy o
wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Niniejsza regulacja nie powinna mieć wpływu na ochronę środowiska oraz
prawidłowość procesu dokonywania ocen oddziaływania na środowisko, bowiem terminy
ustawowe na załatwienie tych spraw są wystarczająco długie do ich wnikliwego rozpatrzenia.

4)
Proponowane zmiany w świetle prawa Unii Europejskiej

Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

5) Przepisy
przejściowe i przepis końcowy

Przepisy przejściowe przewidują, że nowe rozwiązania będą miały zastosowanie do
postępowań, które zostaną wszczęte po dniu wejścia w życie ustawy.
Projekt przewiduje standardowy termin wejścia w życie ustawy - 14 dni od dnia
ogłoszenia.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: