eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

projekt przewiduje wprowadzenie sankcji pieniężnej za brak wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 722
  • Data wpłynięcia: 2008-06-25
  • Uchwalenie:

722-s



Warszawa, 5 września 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-162(4)/08

Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej






Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy


- o zmianie ustawy – Prawo ochrony
środowiska (druk nr 722).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Środowiska do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.



(-) Donald Tusk









Stanowisko Rządu
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska
(druk nr 722)

I. Wprowadzenie


Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (druk nr 722)
wprowadza nowe przepisy do ustawy – Prawo ochrony środowiska z zakresu
postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych
przedsięwzięć.
Propozycje zawarte w projekcie mają na celu zdyscyplinowanie organów
administracji publicznej do bardziej efektywnego i szybszego prowadzenia
postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

II. Projekt nr PZFD-65


Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie kary pieniężnej nakładanej na organ
właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na
realizację przedsięwzięcia, jeśli organ ten nie wyda ww. decyzji w terminie 30 dni od
dnia złożenia wniosku. Zgodnie z tym projektem, w przypadku przekroczenia ww.
terminu wydania decyzji, wnioskodawca (czyli inwestor) może żądać za każdy dzień
zwłoki zapłaty kwoty równej 20 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto
w gospodarce narodowej, ogłoszonej przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego za kwartał poprzedzający dzień powstania zobowiązania. Projekt
ustawy przewiduje, że zobowiązanym do zapłaty kary pieniężnej będzie:
1) właściwa jednostka samorządu terytorialnego – w przypadku, gdy decyzję
wydaje starosta lub wójt, burmistrz albo prezydent miasta;
2) Skarb Państwa – w przypadku, gdy decyzję wydaje wojewoda albo dyrektor
regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
Kara ta ma być uiszczana na rzecz wskazanej przez wnioskodawcę organizacji
posiadającej status organizacji pożytku publicznego.

W uzasadnieniu projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony
środowiska podnosi się, że ww. regulacja ma umożliwić bardziej efektywne
prowadzenie postępowań administracyjnych przed wydaniem decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach, których długość ma być jedną z kluczowych
barier inwestycyjnych w Polsce, w szczególności w zakresie koniecznych inwestycji
infrastrukturalnych. Założeniem projektu jest zdyscyplinowanie organów
prowadzących te postępowania, zmierzające do skrócenia postępowań, a w
konsekwencji skrócenia procesu inwestycyjnego, zmniejszenia kosztów ponoszonych
przez inwestorów oraz przyspieszenia przyjmowania środków unijnych.

Należy podkreślić, że obecnie ustawa – Prawo ochrony środowiska nie
określa terminu wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na
realizację przedsięwzięcia. Niemniej jednak, w toku postępowania w sprawie oceny
oddziaływania na środowisko przed wydaniem tej decyzji, w ramach którego
sporządzany jest raport o oddziaływaniu na środowisko, należy zapewnić możliwość
udziału społeczeństwa – zgodnie z ustawą jest to termin 21 dni, w ramach którego
można składać uwagi i wnioski do wniosku i raportu o oddziaływaniu na środowisko
planowanego przedsięwzięcia. W ramach tego postępowania, obecna ustawa –
Prawo ochrony środowiska przewiduje także termin 60 dni na dokonanie przez
właściwe organy ochrony środowiska i inspekcji sanitarnej uzgodnienia
środowiskowych warunków realizacji przedsięwzięcia (art. 48 ust. 4). Ponadto,
postanowienie o zakresie raportu (dotyczy przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1) albo
postanowienie o obowiązku sporządzenia raportu i jego zakresie bądź o braku
takiego obowiązku (dotyczy przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na
środowisko, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 2 i 3) – powinno być wydane przez
organ prowadzący postępowanie w terminie 30 dni (po zaopiniowaniu przez właściwe
organy ochrony środowiska i inspekcji sanitarnej w terminie 14 dni).
Tym samym, proponowany w projekcie ustawy termin 30 dni na wydanie
decyzji kończącej postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko – jest
nieadekwatny do rozwiązań przyjętych w obecnie obowiązujących przepisach
ustawy – Prawo ochrony środowiska.
Należy też zauważyć, że porównanie proponowanego rozwiązania do regulacji
ustawy – Prawo budowlane jest nietrafione, ponieważ do wniosku o pozwolenie na
budowę inwestor ma obowiązek dołączyć między innymi już wydane niezbędne
opinie, uzgodnienia, pozwolenia i inne dokumenty wymagane przepisami
szczególnymi (art. 33 ust. 2 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane), natomiast w
przypadku postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach –
wspomniane wyżej opinie i uzgodnienia właściwych organów ochrony środowiska i
inspekcji sanitarnej są uzyskiwane w toku tego postępowania.
Należy jednocześnie podkreślić, że długość procesu inwestycyjnego w bardzo
dużym stopniu zależy od jakości sporządzanej przez inwestora w toku oceny
oddziaływania na środowisko dokumentacji – czyli raportu o oddziaływaniu
planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Proponowane rozwiązanie może
spowodować, że decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach będą opierać się o złe
czy niepełne merytorycznie raporty, co przełoży się bezpośrednio na jakość tych
decyzji (m.in. na jakość i zasadność nakładanych w nich na inwestora obowiązków),
a w konsekwencji także na zmniejszenie efektywności przejmowania środków
unijnych na realizację planowanych przedsięwzięć. Komisja Europejska uzależnia
bowiem finansowanie przedsięwzięć ze środków unijnych – od zgodności procedur
oceny oddziaływania na środowisko z wymaganiami prawa wspólnotowego oraz od
wysokiej jakości przygotowanej w toku tych procedur dokumentacji.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że aktualnie trwają pilne i zaawansowane
prace nad nową ustawą o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko
, Przedmiotowy projekt został w dniu 15 lipca
2008 r. przyjęty przez Radę Ministrów, a w dniu 18 lipca 2008r. przekazany przez
KPRM do Sejmu RP. Przyjęte w nowych przepisach rozwiązania przyczynią się
między innymi także do skrócenie procesu inwestycyjnego. W związku z powyższym,
wydaje się nieuzasadnione podejmowanie działań zmierzających do zmian obecnie
obowiązujących przepisów ustawy – Prawo ochrony środowiska z zakresu ocen
oddziaływania na środowisko – w świetle prawdopodobnego wejścia w życie
całkowicie nowej ustawy regulującej te kwestie – przed końcem tego roku.
Reasumując, nie można odnieść się pozytywnie do przedstawionej propozycji
zmiany ustawy – Prawo ochrony środowiska.

W zawiązku z powyższym przedmiotowy projekt opiniuje się negatywnie.
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: