eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

projekt dotyczy zasad odraczania przez marszałka województwa lub wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska terminu płatności opłaty pobieranej za korzystanie ze środowiska i administracyjnej kary pieniężnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3456
  • Data wpłynięcia: 2010-09-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 249, poz. 1657

3456


Druk nr 3456

Warszawa, 23 września 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



-
o zmianie ustawy - Prawo ochrony
środowiska.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Tyszkiewicza.


(-) Bogdan Bojko; (-) Piotr Cieśliński; (-) Zdzisław Czucha; (-) Ewa
Drozd; (-) Magdalena Gąsior-Marek; (-) Tomasz Głogowski; (-) Rafał
Grupiński; (-) Andrzej Halicki; (-) Józef Piotr Klim; (-) Tadeusz Kopeć;
(-) Arkadiusz Litwiński; (-) Izabela Katarzyna Mrzygłocka; (-) Andrzej
Nowakowski; (-) Maciej Orzechowski; (-) Ireneusz Raś; (-) Sławomir
Rybicki; (-) Wojciech Saługa; (-) Aleksander Marek Skorupa; (-) Paweł
Suski; (-) Tomasz Tomczykiewicz; (-) Krzysztof Tyszkiewicz; (-) Wojciech
Ziemniak.
Projekt

USTAWA
z dnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2010 r.
o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska

Art.
1.
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska (Dz.
U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 317 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Termin płatno ci opłaty za korzystanie ze rodowiska oraz płatno ci
administracyjnej kary pieniężnej odracza się także na wniosek podmiotu
korzystającego ze rodowiska obowiązanego do jej uiszczenia, jeżeli
przedsięwzięcie, którego wykonanie zapewni usunięcie przyczyn ponoszenia
podwyższonych opłat lub kar, jest ujęte w Krajowym programie oczyszczania
cieków komunalnych, o którym mowa w art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r.
– Prawo wodne i zostanie zrealizowane w terminie do końca 2015 r.”;
2) w art. 318
a) w ust. 3 pkt 2a otrzymuje brzmienie:
„2a) w przypadku przedsięwzięć, o których mowa w art. 317 ust. 1a, wskazanie, że
przedsięwzięcie jest ujęte w Krajowym programie oczyszczania cieków
komunalnych, oraz:
a) opis tego przedsięwzięcia,
b) uzasadnienie okre lające okoliczno ci uniemożliwiające lub w szczególny sposób
utrudniające wcze niejsze zakończenie realizacji tego przedsięwzięcia
c) program oraz harmonogram realizacji tego przedsięwzięcia z uwzględnieniem
etapów jego realizacji nie dłuższych niż 6 miesięcy;”,
b) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. W przypadku przedsięwzięć, o których mowa w art. 317 ust. 1a, decyzja, o której
mowa w ust. 5, okre la także obowiązek przedkładania wła ciwemu organowi, co 6
miesięcy, informacji o przebiegu realizacji tego przedsięwzięcia.”.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr
154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 20,
poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r. Nr 21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz.
227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804 i Nr 152, poz. 1018. 

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

UZASADNIENIE
W polskim systemie prawnym funkcjonuje system opłat za szczególne
korzystanie ze rodowiska, w tym ze rodowiska wodnego. Stanowi to realizację
jednej z podstawowych zasad Polityki ekologicznej państwa „zanieczyszczający
płaci”.
cieki odprowadzane do wód powinny spełniać okre lone wymagania
i standardy ujęte w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U.
z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.) i w rozporządzeniu Ministra rodowiska
w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu cieków do wód lub do
ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla rodowiska wodnego
(Dz. U. z 2006 r., Nr 137, poz. 984 z późn. zm.), a także w pozwoleniu
wodnoprawnym wydawanym na mocy ww. przepisów przez odpowiednie organy
administracji publicznej podmiotowi wprowadzającemu cieki do wód lub do ziemi. Za
wprowadzanie cieków do wód lub do ziemi – szczególne korzystanie wód –
ponoszone są opłaty, których wysoko ć zależy od rodzaju substancji zawartych
w ciekach i ich ilo ci oraz rodzaju cieków. Za przekroczenie lub naruszenie
warunków korzystania ze rodowiska wodnego naliczane są administracyjne kar
pieniężne. Funkcjonowanie tych należno ci kształtuje racjonalne gospodarowanie
wodami w zakresie ochrony oraz wykorzystywania ich zasobów. Termin płatno ci
naliczanych zobowiązań może być odroczony na okres niezbędny na
przeprowadzenie przedsięwzięcia zmierzającego do usunięcia przyczyn ich
ponoszenia. Możliwo ć odroczenia powyższych płatno ci umożliwia ujęcie danego
przedsięwzięcia w zapisach Krajowego programu oczyszczania cieków
komunalnych (KPO K).

Krajowy program oczyszczania cieków komunalnych okre la zadania
konieczne do realizacji zapisów dyrektywy Rady 91/271/EWG dotyczącej
oczyszczania cieków komunalnych. Celem Programu poprzez wykonanie ujętych
w nim inwestycji jest ograniczenie zrzutów niedostatecznie oczyszczanych cieków,
a co za tym idzie ochrona rodowiska wodnego przed ich niekorzystnymi skutkami.

KPO K jest dokumentem strategicznym, w którym oszacowano potrzeby
i okre lono działania na rzecz wyposażenia aglomeracji miejskich i wiejskich, o RLM
(równoważna liczba mieszkańców - zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy - Prawo wodne,
oznacza ładunek organiczny ulegający rozkładowi biologicznemu, wyrażony
pięciodniowym biochemicznym zapotrzebowaniem tlenu (BZT5) w ilo ci 60g tlenu na
dobę) większej od 2
000, w
systemy kanalizacyjne i oczyszczalnie cieków
komunalnych. Program koordynuje działania gmin i przedsiębiorstw wodociągowo-
kanalizacyjnych w realizacji infrastruktury sanitacji na ich terenach. KPO K
uwzględnia również terminy zakończenia oraz efekty realizacji tych inwestycji, które
bezpo rednio wpływają na wypełnienie zobowiązań Traktatu Akcesyjnego.

Prowadzona sprawozdawczo ć z realizacji przedsięwzięć ujętych w KPO K
oraz informacje od gmin oraz przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych,
wskazują na opóźnienia w terminowej realizacji inwestycji w aglomeracjach powyżej
15 000 RLM ujętych w aktualizacji KPO K przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 2
marca 2010 r. Opóźnienia te spowodowane są różnymi przyczynami,

a w szczególno ci wynikają z przewlekłych procedur administracyjnych
zmierzających do przygotowania inwestycji, długotrwałego postępowania
przetargowego, wprowadzenia nowych zasad, wymagań i procedur w zakresie ocen
oddziaływania na rodowisko, przewlekłych procedur przygotowania i podpisywania
memorandów o dofinansowanie projektów z funduszy unijnych, braku rodków
finansowych na ich realizację oraz obecnego kryzysu gospodarczego.


W przypadku niedotrzymania przez gminę ujętego w KPO K terminu
wyposażenia aglomeracji w oczyszczalnię
cieków warunkującą osiągnięcie
odpowiedniego efektu ekologicznego, podmiot odprowadzający cieki do rodowiska
wodnego, w tym wypadku przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, gmina,
ponosi podwyższone o 500% opłaty za wprowadzanie cieków do wód lub do ziemi.

Pobieranie od tych gmin podwyższonych opłat za szczególne korzystanie
z wód oraz administracyjnych kar pieniężnych spowoduje bardzo poważne i uciążliwe
konsekwencje. Skutkiem tego może być dodatkowe obciążenie ludno ci
korzystającej z usług kanalizacyjnych wiadczonych przez te systemy, w wyniku
podwyższenia przez usługodawcę taryf za usługi, a je li okaże się to niemożliwe
bankructwem wielu przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych.

Wprowadzana zmiana ma na celu wydłużenie czasu na wykonanie inwestycji
ujętej w KPO K tak, aby usunąć przyczyny ponoszenia podwyższonych opłat lub kar
administracyjnych. Proponowane regulacje gwarantują dalszą realizację procesu
inwestycyjnego w zakresie odprowadzania i oczyszczania cieków. Wpłynie to
bezpo rednio na wykonanie Krajowego programu oczyszczania cieków
komunalnych do końca 2015 r. oraz osiągniecie wymaganych efektów ekologicznych
oczyszczania cieków komunalnych w kraju.

Konieczno ć prezentowania wła ciwym organom programu inwestycyjnego
wraz z harmonogramem realizacji danego przedsięwzięcia z uwzględnieniem etapów
jego realizacji nie dłuższych niż 6 miesięcy umożliwi zdyscyplinowanie inwestorów
w dążeniu do szybkiego zakończenia inwestycji. Ponadto okre lenie częstotliwo ci
obowiązkowego przedkładania wła ciwemu organowi informacji o przebiegu
realizacji danego przedsięwzięcia pozwoli na bieżące
ledzenie stanu
zaawansowania przedsięwzięcia, a co za tym idzie ewentualnego reagowania
w przypadku jakichkolwiek opóźnień w jego realizacji.

Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na poziom dochodów
budżetu państwa, gdyż wpływy z opłat za korzystanie ze rodowiska oraz
administracyjnych kar pieniężnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. – Prawo ochrony rodowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.)
stanowią przychód Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki
Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony rodowiska i gospodarki wodnej (art.
401 ust. 1) oraz dochód budżetów powiatów i gmin (art. 402 ust. 4).

Proponowana regulacja jest zgodna z prawem UE.



Warszawa, 4 października 2010 r.


BAS-WAPEiM-1663/10

Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna o zgodności poselskiego projektu ustawy
o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska z prawem UE
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Tyszkiewicz)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47 ze zm.) sporządza się następującą
opinię:


I. Przedmiot projektu ustawy

Analizowany projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony
środowiska, zwany dalej projektem ustawy, dotyczy zasad odraczania przez
marszałka województwa lub wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska
terminu płatności opłaty pobieranej za korzystanie ze środowiska
i administracyjnej kary pieniężnej. Reguluje on trzy, związane z tym kwestie.
Po pierwsze, ma on na celu zmianę jednej z przesłanek ustalonych w art.
317a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst
jednolity) (Dz. U. z 2008, Nr 25, poz. 150 ze zm.), zwanej dalej ustawą, której
spełnienie umożliwia odroczenie terminu płatności ww. opłat. Obecnie, przy
spełnieniu innych przesłanek ustalonych w art. 317a ustawy, odroczenie terminu
płatności jest uzależnione od terminowego zrealizowania przedsięwzięcia,
którego wykonanie zapewnia usunięcie przyczyn ponoszenia opłat lub
administracyjnych kar pieniężnych. Termin ten obecnie określa krajowy
program oczyszczania ścieków komunalnych sporządzany przez ministra
właściwego do spraw środowiska i jest zatwierdzany przez Radę Ministrów
stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U.
z 2005 r., Nr 239, poz. 2019 ze zm.). Nowelizacja modyfikuje tę przesłankę,
zastępując ją wymogiem, by inwestycja była zrealizowana w terminie do 2015 r.
Po drugie, projekt ustawy wprowadza nowe elementy, jakie zawierać ma
wniosek o odroczenie terminu płatności opłaty za korzystanie ze środowiska i
administracyjnej kary pieniężnej. Informacje zawierane we wniosku dotyczyć
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: