eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania

Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania

projekt ustawy dotyczy uzupełnienia istniejących juz regulacji w zakresie zasady równego traktowania

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3386
  • Data wpłynięcia: 2010-09-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 254, poz. 1700

3386

k) uwagi do uzasadnienia projektu odnosiły się do stwierdzenia, że nałożenie na Rzecznika
Praw Obywatelskich nowych obowiązków nie pociąga za sobą konieczności zwiększenia jego
budżetu oraz braku wskazania kosztów działalności Biura obsługującego Pełnomocnika
Rządu do Spraw Równego Traktowania. Uwaga nie została uwzględniona, gdyż liczba etatów
oraz wykorzystywana przez Rzecznika Praw Obywatelskich infrastruktura jest odpowiednia
do zakresu nowych obowiązków wynikających z projektu ustawy. Natomiast niewskazanie
kosztów działalności Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania wynika
z faktu, że obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową
Pełnomocnika zapewni Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Wszystkie środki na działalność
tego organu będą pokrywane z budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Ponadto uwagi do projektu zgłosiło Polskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych –
dotyczyły one m.in. wydłużenia terminu przedawnienia roszczeń, nałożenia na Pełnomocnika
Rządu do Spraw Równego Traktowania obowiązku działania z urzędu po otrzymaniu
zgłoszenia naruszenia zakazu dyskryminacji przez osoby trzecie lub w wyniku powzięcia
wiedzy o takim naruszeniu przez Pełnomocnika, również w tym zakresie analogiczny
obowiązek powinien zostać nałożony na Rzecznika Praw Obywatelskich, wątpliwości budzi
także odmienna zasada – odwróconego ciężaru dowodu, oraz wprowadzenia kryterium wieku
jako przesłanki zakazującej dyskryminacji do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Ustosunkowując się do ww. uwag należy wskazać na szczególnie istotną kwestię, iż Rzecznik
Praw Obywatelskich może podjąć działania, co wynika ze zmienianego art. 11 ustawy
o Rzeczniku Praw Obywatelskich, a przekazanie sprawy do właściwego organu jest tylko
jedną z możliwości, jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich uzna się za niewłaściwy
do rozstrzygnięcia danej sprawy. Należy również wyjaśnić, że zasada odwróconego ciężaru
dowodu wynika wprost z dyrektyw, podobnie jak przesłanki zakazujące dyskryminacji.
Konferencja Episkopatu Polski zgłosiła ogólne zastrzeżenie co do konieczności
wprowadzania do polskiego systemu prawnego regulacji lex generalia w zakresie równego
traktowania, bowiem koncepcja standardów w zakresie równego traktowania może stanowić
niebezpieczne otwarcie podporządkowania Polski bliżej nieokreślonym naciskom.
Uwagi zgłosił również Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP, z uwagą generalną, że projekt
nie chroni w dostateczny sposób osób przed naruszaniem zasady równego traktowania ze
względu na wyznanie, religię lub światopogląd. Wyjaśniając zaistniałe rozbieżności, w tym
miejscu raz jeszcze należy podnieść, że projekt ustawy dokonuje wyłącznie implementacji
19
przepisów, wymienionych we wstępie uzasadnienia, dyrektyw i tylko w tym zakresie
proponuje przeniesienie rozwiązań do polskiego porządku prawnego.

3. Wpływ na rynek pracy
Przepisy ustawy ułatwią dostęp do rynku pracy osobom dyskryminowanym oraz
pozostającym w sferze wykluczenia. Ustawa zawiera bowiem przepisy wprowadzające zasadę
równego traktowania w zakresie możliwości podejmowania oraz wykonywania działalności
zawodowej, w szczególności warunków dostępu do zatrudnienia, łącznie z kryteriami
rekrutacji, oraz wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Regulacje zawarte
w projektowanej ustawie przyczynią się do poprawienia dostępu do instytucji, usług
i

instrumentów rynku pracy, zabezpieczenia społecznego, opieki zdrowotnej, oświaty
i szkolnictwa wyższego.

4. Wpływ na sektor finansów publicznych
Regulacja będzie wiązała się z nieznacznymi kosztami finansowymi. Szczegółowa
analiza jest zawarta w pkt 7.

5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym

na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionów
Ustawa pozwoli na pełniejsze wykorzystanie potencjału pracowników, co wpłynie
na podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw.

6. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Ustawa pozostaje w zgodzie z przepisami:
1) dyrektywy Rady 2000/43/WE z dnia 29 czerwca 2000 r. wprowadzającej w życie
zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne
(Dz. Urz. WE L 180 z 19.07.2000, str. 22, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdz. 20, t. 1. str. 23.);
2) dyrektywy Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne
warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudniania i pracy (Dz. Urz. WE
20
L 303 z 02.12.2000, str. 16; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4,
str. 79);
3) dyrektywy Rady 2004/113/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. wprowadzającej w życie
zasadę równego traktowania mężczyzn i kobiet w zakresie dostępu do towarów i usług
oraz dostarczania towarów i usług (Dz. Urz. UE L 373 z 21.12.2004, str. 37);
4) dyrektywy Rady 86/613/EWG z dnia 11 grudnia 1986 r. w sprawie stosowania zasady
równego traktowania kobiet i mężczyzn pracujących na własny rachunek, w tym
w rolnictwie, oraz w sprawie ochrony kobiet pracujących na własny rachunek
w okresie ciąży i macierzyństwa (Dz. Urz. WE L 359, z 19.12.1986, str. 56; Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 1, str. 330);
5) dyrektywy 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r.
w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania
kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy (Dz. Urz. UE L 204 z 26.07.2006,
str. 23.).

7. Skutki finansowe
Wykonywanie zadań dotyczących realizacji zasady równego traktowania zostanie
powierzone Rzecznikowi Praw Obywatelskich oraz Pełnomocnikowi Rządu do Spraw
Równego Traktowania, którego wynagrodzenie obliczone zostanie z zastosowaniem
mnożnika kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, która
wynosi 1 766, 46 zł (zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. o zmianie niektórych
ustaw związanych z realizacją wydatków budżetowych (Dz. U. Nr 219, poz. 1706).
Wynagrodzenie Pełnomocnika będzie się zatem składać z wynagrodzenia zasadniczego
(mnożnik 4,9), dodatku funkcyjnego (mnożnik 1,2) oraz dodatku za wieloletnią pracę (od 5 %
do 20 % wynagrodzenia zasadniczego w zależności od długości stażu pracy). Ponadto
Pełnomocnikowi przysługuje prawo do nagrody jubileuszowej oraz jednorazowej odprawy
w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Obsługę Pełnomocnika Rządu do Spraw
Równego Traktowania zgodnie z projektem ustawy zapewniać będzie Kancelaria Prezesa
Rady Ministrów, a wydatki z tym związane pokrywane będą z części budżetowej Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów. Wydatki związane z finansowaniem niezbędnych ekspertyz
i projektów oraz koszty związane z opracowaniem i wdrożeniem Krajowego Programu
Działań na rzecz Równego Traktowania będą pokrywane z części budżetowej pozostającej
w dyspozycji Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
21
Koszty
związane z wykonywaniem zadań dotyczących realizacji zasady równego
traktowania przez Rzecznika Praw Obywatelskich będą pokrywane z części pozostającej
w dyspozycji Rzecznika Praw Obywatelskich. Nie jest przewidziane zwiększenie wydatków
na zatrudnienie nowych pracowników w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, biorąc pod
uwagę dotychczasowe zaplecze kadrowe oraz infrastrukturę wykorzystywaną przez
Rzecznika Praw Obywatelskich.





09/30rch
22
strony : 1 ... 8 . [ 9 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: