eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz ustawy o działach administracji rządowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz ustawy o działach administracji rządowej

- znowelizowanie przepisów dotyczących obowiązków Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, wprowadzenie przepisów tworzących laboratorium referencyjne i wzorujące, system informatyczny Inspekcji Ochrony Środowiska "Ekoinfonet" oraz Krajowe Repozytorium Danych o Stanie i Ochronie Środowiska;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2976
  • Data wpłynięcia: 2010-04-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz ustawy o działach administracji rządowej
  • data uchwalenia: 2010-11-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 239, poz. 1592

2976

c) prawnych,
d) zamówień publicznych,
e) organizacji,
f) kadr i szkolenia,
g) współpracy międzynarodowej,
h) obronnej,
i) przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
j) informatycznych.
2. Zakres spraw, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a, b, c, oraz i, może mieć
zastosowanie w organizacji delegatur wojewódzkiego inspektoratu.
3. Wydziały lub samodzielne stanowiska pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4 mogą być
łączone.
4. W przypadku spraw, których zakres pozwala na ich realizację w ramach odrębnej
komórki organizacyjnej, dopuszcza się możliwo ć tworzenia wydziałów innych niż
wymienione w ust 1 pkt 1 i 2.
5. Wydziałów, działów oraz samodzielnych stanowisk pracy nie łączy się z laboratoriami
wojewódzkich inspektoratów i laboratoriami delegatur wojewódzkich inspektoratów.
6. Je li w województwie liczba zakładów w rejestrze potencjalnych sprawców poważnych
awarii wynosi co najmniej 45, w wojewódzkim inspektoracie lub jego delegaturze
można utworzyć odpowiednio: wydziały, działy lub samodzielne stanowiska pracy, do
spraw realizacji zadań z zakresu poważnych awarii, tworzących warunki zapobiegania,
zwalczania, usuwania ich skutków oraz przywracania rodowiska do stanu wła ciwego.
7. W organizacji delegatur wojewódzkiego inspektoratu ust. 1 pkt 1-3 oraz ust. 3 - 6
stosuje się odpowiednio.

§ 6. 1. Organizację wojewódzkiego inspektoratu oraz szczegółowy zakres zadań komórek
organizacyjnych, o których mowa w § 5, okre la regulamin organizacyjny.
2. Wojewódzki inspektor opracowuje regulamin organizacyjny i uzgadnia jego tre ć
z Głównym Inspektorem Ochrony rodowiska.
3. Regulamin organizacyjny zatwierdza wła ciwy wojewoda.
4. Regulamin organizacyjny powinien okre lać:
1) nazwę i siedzibę wojewódzkiego inspektoratu;
2) zadania realizowane przez wojewódzki inspektorat;
3) nazwy komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu;
4) zakresy działania komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu;
5) zakres kompetencji samodzielnych stanowisk wojewódzkiego inspektoratu;
6) nazwy, siedziby, zakresy i obszary działania delegatur wojewódzkiego inspektoratu;
7) inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania wojewódzkiego inspektoratu.

§ 7. Traci moc rozporządzenie Ministra Ochrony rodowiska, Zasobów Naturalnych
i Le nictwa z dnia 30 grudnia 1998 r. w sprawie zasad organizacji wojewódzkich
inspektoratów ochrony rodowiska oraz ich delegatur (Dz. U. z 1999 r. Nr 3, poz. 21 oraz z
2007 r. Nr 81, poz. 551).

§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER RODOWISKA



w porozumieniu:
MINISTER SPRAW WEWN TRZNYCH
I ADMINISTRACJI

2
Uzasadnienie

Wydanie rozporządzenia stanowi realizację delegacji ustawowej zawartej

w art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony rodowiska (Dz. U. z 2007
r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.)1 upoważniającej Ministra rodowiska w porozumieniu
z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji do okre lenia zasad i sposobu organizacji
wojewódzkich inspektoratów ochrony rodowiska oraz ich delegatur.
Projektowane
rozporządzenie ma na celu usystematyzowanie zasad i sposobu
organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony rodowiska, zwanych dalej „wojewódzkimi
inspektoratami” wynikających z konieczno ci dostosowania do przepisów ustawy o Inspekcji
Ochrony rodowiska oraz ustawy z dnia 23 stycznia 2009 o wojewodzie i administracji
rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206).
Wojewódzki inspektorat stanowi aparat pomocniczy wojewódzkiego inspektora
ochrony rodowiska, zwanego dalej „wojewódzkim inspektorem”, służący do realizacji jego
zadań. Ustawa o Inspekcji Ochrony rodowiska definiuje wojewódzkiego inspektora jako
organ Inspekcji w ramach rządowej administracji zespolonej w województwie wskazując
jednocze nie jego zadania. Wła ciwe jest więc użycie w § 1 projektu odesłania do art. 2 ust.
1 ww. ustawy wskazującego te zadania.
Okre lając sposób organizacji wojewódzkiego inspektoratu projektowane
rozporządzenie przewiduje możliwo ć powoływania stałego zespołu ekspertów do spraw
opiniowania inwestycji szczególnie szkodliwych dla rodowiska i zdrowia ludzi.

W § 4 projekt zakłada możliwo ć tworzenia delegatur wojewódzkiego inspektoratu,
które stanowią uzupełnienie zaplecza kadrowego i sprzętowego przy dokonywaniu istotnych
pomiarów i badań, jak również wykonywania zadań kontrolnych, co w znacznym stopniu
przekłada się na dostępno ć terenowych służb Inspekcji.
Ustalając zasady dotyczące tworzenia poszczególnych komórek organizacyjnych
oraz samodzielnych stanowisk pracy, § 5 projektowanego rozporządzenia definiuje te, które
ze względu na swoją rolę tworzone są obligatoryjnie.
Mogą być one łączone w sposób indywidualny, pozwalając na wybór najbardziej
funkcjonalnych rozwiązań. Istnieją jednak obostrzenia w tym zakresie odnoszące się do
zakazu łączenia laboratoriów wojewódzkich inspektoratów i laboratoriów ich delegatur
z pozostałymi komórkami i samodzielnymi stanowiskami.
Projekt
rozporządzenia daje również możliwo ć tworzenia komórek lub stanowisk
pracy innych niż wymienione w § 5 ust. 1 w przypadku, gdy zakres zadań przez nie
realizowany daje się wyodrębnić i istnieją ku temu przesłanki. Dopuszcza się możliwo ć
utworzenia samodzielnej komórki lub stanowiska pracy do realizacji spraw z zakresu
poważnych awarii, w przypadku, kiedy na terenie wła ciwo ci wojewódzkiego inspektoratu
liczba zakładów w rejestrze potencjalnych sprawców poważnych awarii wynosi co najmniej
45.

Proponowany zapis § 6 dotyczy regulaminu organizacyjnego wojewódzkiego
inspektoratu. Stanowi on akt, który w sposób szczegółowy okre la organizację
wojewódzkiego inspektoratu, wchodzące w jego skład komórki organizacyjne i samodzielne
stanowiska pracy oraz ich zakres zadań. Projekt rozporządzenia nakłada na wojewódzkiego
inspektora obowiązek opracowania regulaminu organizacyjnego a następnie uzgodnienia
jego tre ci z Głównym Inspektorem Ochrony rodowiska, przed przedłożeniem do akceptacji
wła ciwemu wojewodzie. Rozwiązanie to służy zachowaniu dotychczasowej kompetencji
kierowniczej Głównego Inspektora Ochrony rodowiska w stosunku do jednostek
terenowych Inspekcji w zakresie wła ciwego wykonywania przez nie zdań Inspekcji Ochrony
rodowiska. Zapis taki nie narusza postanowień art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia
2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587 i
Nr 124, poz. 859, z 2008 r. Nr 138, poz. 865, Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505, oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz.
206 i Nr 130, poz. 1070.

3
Projekt wyznacza również tre ć regulaminu, który powinien zawierać kwestie
związane z nazwą i siedzibą wojewódzkiego inspektoratu, realizowanymi zadaniami,
nazwami i szczegółowym zakresem działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych
stanowisk pracy, organizacją delegatur wojewódzkiego inspektoratu a także innymi istotnymi
z punktu organizacji kwestiami.
Z uwagi na charakter regulacji, która dotyczy wewnętrznych rozwiązań
funkcjonowania administracji w Polsce i nie jest objęta prawem Unii Europejskiej, projekt nie
podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych oraz obowiązkowi
uzyskania opinii instytucji i organów Unii Europejskiej oraz Europejskiego Banku
Centralnego, o których mowa w uchwale Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.-
Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).








4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie obejmuje swoim zakresem Głównego Inspektora Ochrony
rodowiska, Główny Inspektorat Ochrony rodowiska, wojewódzkich inspektorów ochrony
rodowiska, wojewódzkie inspektoraty ochrony rodowiska, ich delegatury oraz wojewodów.

2. Wyniki konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronie internetowej Ministerstwa
rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska zgodnie z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.
U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Projekt zostanie przesłany w ramach konsultacji do:
1) wojewodów;
2) wojewódzkich inspektorów ochrony rodowiska;
3) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego.

Wej cie w życie rozporządzenia nie wpłynie na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.

4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wej cie w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjno ć gospodarki

i przedsi biorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsi biorstw
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjno ć gospodarki

i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ projektowanej regulacji na sytuacj i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

7. Wst pna opinia zgodno ci projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.




13/03/em

5
strony : 1 ... 7 . [ 8 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: