eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane

projekt ustawy dotyczy przywrócenia możliwości powierzania przez starostę wójtom (burmistrzom, prezydentom) swoich kompetencji z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej z wyjątkiem tych, w których inwestorem jest gmina, gminna osoba prawna, jednostka organizacyjna, związek międzygminny lub gmina wykonująca zadania objęte porozumieniem międzygminnym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2641
  • Data wpłynięcia: 2009-11-06
  • Uchwalenie:

2641-s



Warszawa, 11 maja 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-3(6)/11

Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy


- o zmianie ustawy - Prawo budowlane
(druk nr 2641).


Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Infrastruktury do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.


(-) Donald Tusk


Stanowisko Rady Ministrów wobec projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo
budowlane (druk nr 2641)

Przedmiotem regulacji zawartej w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo
budowlane (w art. 82a ustawy) jest kwestia powierzania przez starostów gminom spraw z
zakresu swojej właściwości jako organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Problematyka ta była już wcześniej przedmiotem regulacji w ustawie – Prawo
budowlane. Została ona wprowadzona ustawą z dnia 24 lipca 1998 r o zmianie ustawy –
.
Prawo budowlane (Dz. U. Nr 106, poz. 668). Możliwość powierzania wójtom (burmistrzom,
prezydentom miast) zadań z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej została
jednak zniesiona w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane
oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 718) poprzez wprowadzanie
zakazu powierzania przez starostów spraw z zakresu budownictwa gminom.
Ważnym aspektem przemawiającym za wprowadzeniem zaproponowanych zmian jest
to, że gmina będzie mogła skorzystać z posiadanych zasobów archiwalnych, obrazujących
historie poszczególnych nieruchomości będących na obszarze jej właściwości, co zapewne
okaże się istotne dla prowadzonych postępowań administracyjnych, jak również fakt, że wójt
(burmistrz, prezydent miasta) podejmują rozstrzygnięcia w zakresie decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn.
zm.).
Ponadto, w niektórych przypadkach, z uwagi na uwarunkowania lokalne,
uzasadnionym wydaje się powierzenie wójtom (burmistrzom, prezydentom) zadań z zakresu
administracji architektoniczno-budowlanej celem ograniczenia sytuacji powstawania
wydziałów zamiejscowych starostw.
Za słuszne uznać należy także inne argumenty przemawiające za przywróceniem
przedmiotowej regulacji, a które przedstawione zostały w uzasadnieniu do projektu.
Dopuszczenie do przekazywania wykonywania zadań z zakresu administracji
architektoniczno-budowlanej na szczebel gmin wywrze – po wykorzystaniu tworzonych
możliwości – pozytywne skutki społeczne przejawiające się w konsekwencjach przybliżenia
miejsca realizacji określonych usług administracyjnych obywatelowi. Zaproponowane w
komisyjnym projekcie brzmienie art. 82a ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane
obejmuje sytuacje, w których uzasadnionym jest wyłączenie wójta (burmistrza, prezydenta
miasta) jako organu uprawnionego do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę wówczas,
gdy podmiotem, na rzecz którego decyzja ta ma zostać wydana, jest gmina. Przewiduje także
wyłączenie możliwości powierzenia przez starostę gminom prowadzenia spraw z zakresu
administracji architektoniczno-budowlanej również w przypadku, gdy inwestorem jest gmina,
gminna osoba prawna, inna gminna jednostka organizacyjna, związek międzygminny lub
gmina wykonująca zadania objęte porozumieniem międzygminnym.
Projektowane brzmienie art. 82a Prawa budowlanego zawiera zamknięty i zupełny
katalog wyłączeń sytuacji, w których uzasadnionym jest brak możliwości powierzania
wójtom (burmistrzom, prezydentom miast) zadań z zakresu administracji architektoniczno-
budowlanej.
Warto przy tym zauważyć, że projektowane brzmienie art. 82a jest tożsame z
przepisem, który przewidziany został w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (zmieniający
między innymi ustawę – Prawo budowlane). Rządowy projekt ustawy, przewidujący m.in.
możliwość powierzania przez starostów gminom spraw z zakresu swojej właściwości jako
organu administracji architektoniczno-budowlanej, obecnie jest przedmiotem
zaawansowanych uzgodnień międzyresortowych, przed rozpatrzeniem przez stały Komitet
Rady Ministrów.
Nie ulega wątpliwości, że zaproponowana w projekcie regulacja będzie miała
pozytywny wpływ na przyśpieszenie procesu realizowanych inwestycji przy jednoczesnym
zapewnieniu bezpieczeństwa procesu inwestycyjnego i poszanowaniu uzasadnionych
interesów osób trzecich.
Niezależnie od powyższego należy wprowadzić dodatkowe instrumenty gwarantujące
właściwy poziom i standard realizacji zadań powierzonych gminom. A zatem proponuje się
uzupełnienie zmiany przepisu art. 82a między innymi o minimalny zakres zawartego
porozumienia, w tym obowiązki gminy rozumiane jako warunki, jakie powinny być
spełnione, aby starosta mógł powierzyć gminie sprawy z zakresy swojej właściwości, jako
organu administracji architektoniczno-budowlanej, oraz nałożenie na Starostę obowiązku
dokonywania oceny prawidłowości wykonywania zadań objętych porozumieniem.
W związku z powyższym Rada Ministrów proponuje nadać art. 82a Prawa
budowlanego następujące brzmienie:

„Art. 82 a. 1. Starosta może powierzyć gminom, w drodze porozumienia, prowadzenie spraw
z zakresu swojej właściwości jako organu administracji architektoniczno-budowlanej, z
wyjątkiem spraw, w których inwestorem jest gmina, gminna osoba prawna lub inna gminna
jednostka organizacyjna, związek międzygminny lub gmina wykonująca zadania objęte
porozumieniem międzygminnym.
2. W porozumieniu określa się w szczególności:
1) okres, na jaki zawiera się porozumienie;
2) obowiązki gminy, zapewniające prawidłowe wykonywanie zadań objętych
porozumieniem;
3) tryb i termin przekazywania środków finansowych niezbędnych do wykonywania zadań
objętych porozumieniem;
4) zasady dokonywania przez starostę oceny prawidłowości wykonywania powierzonych
zadań;
5) przesłanki i tryb rozwiązania porozumienia.
3. Starosta dokonuje, co najmniej raz w roku, oceny prawidłowości wykonywania
powierzonych zadań.”.
W związku z powyższym Rada Ministrów, pod warunkiem wprowadzenia
zaproponowanych zmian, wyraża pozytywne stanowisko wobec przedstawionego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane.



strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: