Ile musi wiedzieć rada pracowników?
2010-05-31 13:57
Przeczytaj także: Rady pracowników: zmiany w ustawie
Z powyższego wynika zatem, że pracodawca musi konsultować z radą pewne kwestie. Z drugiej jednak strony obowiązek ten ograniczony jest poprzez postanowienia art. 16 ust. 2 ustawy, który zezwala mu na ochronę tajemnicy firmy. Co zatem można ukryć?
W odpowiedzi na wyżej postawione pytanie pomocny wydaje się być art. 11 ust. 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. Nr 47, poz. 211 ze zm.), definiujący tajemnicę przedsiębiorstwa. Zgodnie z tym przepisem, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej:
- informacje techniczne,
- informacje w zakresie technologii,
- informacje organizacyjne przedsiębiorstwa lub
- inne informacje posiadające wartość gospodarczą.
Wobec powyższego, zasadne wydaje się uznać, że poprzez wzgląd na dobro firmy szczególna ochrona należy się m.in. nieujawnionym publicznie danym dotyczącym wielkości produkcji i sprzedaży, procesów technologicznych stosowanych w zakładzie pracy, sposobu zarządzania firmą czy np. źródeł zaopatrzenia i zbytu. Zasadniczo zatem, szef- w szczególnych przypadkach- ma prawo nie podawać radzie pewnych informacji.
Utajnienie danych musi być jednak uzasadnione i ograniczać się faktycznie do wyjątkowych sytuacji. Dlaczego? Otóż, nie należy zapominać, że w obowiązującym porządku prawnym istnieje przepis (por. art. 19 ust. 1 ustawy), w myśl którego pracodawca, który:
- uniemożliwia utworzenie rady pracowników,
- nie podaje informacji o wielkości zatrudnienia przekraczającej 50 osób,
- nie organizuje wyborów rady pracowników lub je utrudnia,
- nie informuje rady pracowników lub nie przeprowadza z nią konsultacji w sprawach określonych w ustawie lub utrudnia przeprowadzenie konsultacji,
-
dyskryminuje członka rady pracowników w związku z wykonywaniem przez niego czynności związanych z informowaniem i przeprowadzaniem
konsultacji
Pracodawca ma zatem prawo nie ujawniać ważnych dla firmy informacji, ale powinien liczyć się z tym, że nieuzasadnione utajnianie może zostać potraktowane jako wykroczenie i zaowocować sprawą sądową. Rada pracowników ma bowiem możliwość, aby- w przypadku uznania, że zastrzeżenie poufności informacji lub ich nieudostępnienie jest niezgodne z przepisami ustawy- wystąpić do sądu rejonowego – sądu gospodarczego z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku zachowania poufności informacji lub o nakazanie udostępnienia informacji lub przeprowadzenia konsultacji.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rady pracowników: Rząd przyjął nowelizację ustawy
-
Kodeksowe obowiązki informacyjne pracodawcy
-
Zmiana okresu rozliczeniowego a zawiadomienie PIP
-
Zwolnienia grupowe: pracownicy muszą pamiętać o swoich prawach
-
Jak się przygotować na kontrole PIP?
-
Odpowiedzialność za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa
-
Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa?
-
Praca zdalna - jak wprowadzić ją w życie?
-
Praca zdalna - najważniejsze zmiany od 7 kwietnia