eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Usługi: co powinna zawierać umowa o dzieło?

Usługi: co powinna zawierać umowa o dzieło?

2010-03-09 00:55

Przeczytaj także: Nierzetelni fachowcy karani przez UOKiK


Z jakich przyczyn konsument ma prawo złożyć reklamację?

NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Przyczyna ogólna to niezgodność dzieła (towaru) z umową, co może wynikać z następujących powodów:
  • dzieło (towar) nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany
  • właściwości dzieła (towaru) nie odpowiadają właściwościom cechującym dzieło (towar) tego rodzaju
  • dzieło (towar) nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym tego rodzaju dzieła (towaru), które wynikają z zapewnień sprzedawcy lub producenta (podawanych np. w reklamie)
  • dzieło (towar) został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony przez sprzedawcę albo przez kupującego, jeśli ten ostatni postępował zgodnie z instrukcją otrzymaną przy sprzedaży.
GWARANCJA
Przyczyny te są podane w gwarancji, zwykle jest to popsucie się sprzętu; zwykle też gwarant określa, jakich usterek nie obejmuje gwarancja. Należy sprawdzić, czy gwarant faktycznie za coś odpowiada, czy być może wymieniając uszkodzenia i usterki, które nie są objęte gwarancją, chce przekonać konsumenta, że nie powinien w ogóle składać reklamacji.

W jakim terminie konsument ma być poinformowany o tym, czy jego reklamacja została uznana?

NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Niezwłocznie! Jeśli usługodawca (sprzedawca) nie ustosunkuje się do żądania konsumenta wyrażonego podczas składania reklamacji w ciągu 14 dni – uważa się, że reklamacja została uznana. Ustosunkowanie się sprzedawcy do reklamacji oznacza dostarczenie na adres podany przez konsumenta pisemnej odpowiedzi – konsument nie musi chodzić do sklepu, żeby się dowiedzieć, co z jego reklamacją.

GWARANCJA
Termin powinien być określony w gwarancji.
Jeśli termin ten jest dłuższy niż 14 dni – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.

Czego może żądać konsument?

NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Konsument może żądać doprowadzenia dzieła (towaru) do stanu zgodnego z umową poprzez:
  • nieodpłatną naprawę lub
  • wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, np. narażają konsumenta na duże niedogodności. W takiej sytuacji konsument ma prawo żądać:
  • obniżenia ceny lub
  • zwrotu pieniędzy (odstąpienia od umowy)
UWAGA: Konsument nie może odstąpić od umowy, jeśli niezgodność dzieła (towaru) z umową jest NIEISTOTNA.

GWARANCJA
Możliwości określone są w gwarancji, zwykle jest to bezpłatna naprawa. Jeśli gwarant nie określa po ilu naprawach konsument będzie mógł wymienić towar na nowy – warto się zastanowić, czy warunki gwarancji są dla konsumenta korzystne.

poprzednia  

1 ... 7 8 9 ... 12

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: