eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumenta: rzetelna reklama

Prawa konsumenta: rzetelna reklama

2010-02-25 01:10

Przeczytaj także: Rzetelność w reklamie a kara dla T-Mobile


Przyjmuje się, że reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, a więc jest reklamą dozwoloną, jeżeli łącznie spełnia następujące przesłanki:
  • nie jest reklamą wprowadzającą w błąd,
  • w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów, porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu,
  • w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,
  • nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi,
  • nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta,
  • w odniesieniu do towarów z geograficznym oznaczeniem regionalnym, odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem,
  • nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też geograficznego oznaczenia regionalnego produktów konkurencyjnych,
  • nie przedstawia towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym albo innym oznaczeniem odróżniającym.
Z powyższego wynika, że jeżeli przedsiębiorca reklamuje swoje towary czy usługi w sposób rzetelny i uczciwy, to robi to zgodnie z prawem i nie narusza uprawnień konsumenta dotyczących udostępniania mu jasnych, zrozumiałych i nie wprowadzających w błąd informacji.

Reklama szczególnych towarów

Przepisy przewidują szczególne rozwiązania dotyczące reklamy różnych towarów. Wprowadzone w tym przedmiocie zasady mają na celu wzmożoną ochronę konsumenta, zwłaszcza z uwagi na rodzaj towaru i jego wpływ na zdrowie ludzkie. Chociażby, z oczywistych względów zakazana jest reklama papierosów czy alkoholu.

Przewiduje się także szczegółowe, bardzo restrykcyjne zasady reklamowania produktów leczniczych, są one przykładowo następujące:
  • reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować produkt leczniczy obiektywnie oraz informować o racjonalnym stosowaniu,
  • reklama nie może polegać na oferowaniu lub obiecywaniu jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni w zamian za dostarczanie dowodów, że doszło do nabycia produktu leczniczego,
  • reklama produktu leczniczego nie może być kierowana do dzieci ani zawierać żadnego elementu, który jest do nich kierowany,
  • reklama kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na prezentowaniu produktu leczniczego przez naukowców, osoby pełniące funkcje publiczne bądź osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne, lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia, a także odwoływaniu się do zaleceń naukowców, osób pełniących funkcje publiczne, osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne, lub sugerujących posiadanie takiego wykształcenia,
  • reklama kierowana do publicznej wiadomości nie może ponadto zawierać treści, które:
    • sugerują, że możliwe jest uniknięcie porady lekarskiej lub zabiegu chirurgicznego, zwłaszcza przez postawienie diagnozy lub zalecanie leczenia na drodze korespondencyjnej, nawet osoba zdrowa przyjmująca lek poprawi swój stan zdrowia, nie przyjmowanie leku może pogorszyć stan zdrowia danej osoby; produkt leczniczy jest środkiem spożywczym, kosmetycznym lub innym artykułem konsumpcyjnym, skuteczność lub bezpieczeństwo stosowania produktu leczniczego wynika z jego naturalnego pochodzenia;
    • zapewniają, że przyjmowanie leku gwarantuje właściwy skutek, nie towarzyszą mu żadne działania niepożądane lub że skutek jest lepszy lub taki sam, jak w przypadku innej metody leczenia albo leczenia innym produktem leczniczym.

poprzednia  

1 ... 6 7 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: