eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumenta: rzetelna reklama

Prawa konsumenta: rzetelna reklama

2010-02-25 01:10

Przeczytaj także: Rzetelność w reklamie a kara dla T-Mobile


Wybór najbardziej skutecznego wariantu reklamy zależy od celów komunikatu reklamowego, będących funkcją produktu, rynku docelowego, kanałów dystrybucji i innych elementów marketingu. Żeby jednak zdać sobie sprawę z tego, jakie sposoby wykorzystuje się w komunikatach reklamowych w celach zwiększenia atrakcyjności przedstawianego w nich produktu, przytoczmy kilka przykładów.
  • Wykorzystanie eksperta. Ekspert może być wykorzystany na trzy sposoby: ekspert-specjalista, profesjonalista w danej dziedzinie (na przykład pan polecający znakomity odkamieniacz do pralek), ekspert-lider, z którego opinią liczy się duża część klientów z grupy docelowej (na przykład Marek Kondrat w reklamach ING) oraz ekspert-zwykły użytkownik, czyli każdy przeciętny „zjadacz chleba” występujący w reklamie, podający swoje dane osobowe. Nie ma nic lepszego, twierdzą specjaliści od reklamy, jak dobry przykład innych użytkowników.
  • Wykorzystanie ilustracji. Obecność ilustracji np. w przekazie prasowym zwiększa zauważalność przekazu. Specjaliści od reklamy pamiętają, że klienci najchętniej widzą na zdjęciach ludzi i zwierzęta. Pokazują nam więc to, co chcemy widzieć.
  • Wykorzystanie humoru i specyficznej muzyki. Humor w reklamie sprzyja wytworzeniu sympatycznego, oryginalnego klimatu. Muzyka zwiększa zapamiętanie przekazu.
  • Odwołanie się do doświadczeń grupy docelowej. Klienci lubią oglądać w reklamie swoje własne życie. Skuteczność przekazu wzrasta, jeśli pokazuje on prawdziwe życie, nawet z wykorzystaniem zdjęć dokumentalnych lub wyglądających na dokumentalne.
  • Chwytliwy, niebanalny slogan. Właściwie on jeden, spośród treści reklamy, naprawdę ma szansę na zapamiętanie podczas kampanii. Warto, wobec tego, nad nim popracować, aby osiągnąć na przykład taki rezultat: „Pieczemy Twoje ciasteczka. San” lub „Kinder Bueno. Nie tylko dla dzieci”.
  • Demonstracja produktu w działaniu. Szczególnie jest to przydatne w przypadku produktów związanych z dużym stopniem innowacyjności. Reklama wówczas uczy nas, jak powinniśmy stosować produkt i jak często go używać.
Należy również pamiętać, że nie wyklucza się podświadomego wpływania na proces decyzji konsumentów, brak jednak danych, które mogłyby zilustrować wspomnianą tezę.

O promocji sprzedaży, czyli o dodatkowych bodźcach, które mają nas zmotywować do zakupu

Skutecznym działaniem promocyjnym może stać się również promocja sprzedaży, której celem jest dostarczenie konsumentowi dodatkowego bodźca do zakupu. Instrument ten określany jest również mianem promocji uzupełniającej i obejmuje wszelkie działania, które poprzez dodanie dodatkowych korzyści do oferowanego produktu lub usługi, zmierzają do zmiany postrzeganej przez klientów relacji ceny do wartości produktu. Znaczenie stosowania instrumentów promocji sprzedaży rośnie wraz ze starzeniem się produktu, to znaczy jego przemieszczaniem się na krzywej życia produktu, począwszy od fazy wprowadzenia na rynek, aż do schyłku. Związane jest to z tym, że produkt traci swoją atrakcyjność dla klienta i potrzebne są dodatkowe bodźce, które pomogą zaktywizować sprzedaż. A więc uwaga! To, co najsilniej wspomagane promocjami powinno być przez nas, klientów, szczególnie wnikliwie analizowane!

Do historii wysoce skutecznych działań podejmowanych w tym zakresie przeszła akcja promocyjna zorganizowana przez pewnego dyrektora supermarketu w Indianie, który jednego dnia sprzedał 500 kilogramów sera, dzięki temu, że krąg tego sera leżał na stoliku na środku sklepu, a każdy klient mógł go za darmo spróbować, odkrawając samodzielnie dowolnej wielkości kawałek. Jest dowiedzione, że większość konsumentów, którzy spróbują produktu, czuje się zobowiązana do jego kupienia. Jak widać dodatkowe bodźce uatrakcyjniające produkt mogą być zauważalnym i istotnym dla klienta wyróżnikiem konkurencyjnym, szczególnie w trakcie etapu dokonywania przez klienta wyboru produktu.

poprzednia  

1 2 3 4 ... 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: