eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Jak mądrze wziąć pożyczkę lub kredyt?

Jak mądrze wziąć pożyczkę lub kredyt?

2009-12-20 01:22

Przeczytaj także: Senior w banku


Podpisałeś umowę? Masz jeszcze 10 dni na zmianę decyzji.

Może się zdarzyć, że Twoja decyzja o zaciągnięciu kredytu nie była właściwa albo już po podpisaniu umowy – natrafiłeś na lepszą ofertę bądź znalazłeś inne źródło finansowania wydatków. A może po uważnej lekturze umowy znalazłeś w niej niekorzystne dla siebie zapisy. Wszystko jedno, jaki jest powód - masz zagwarantowane 10 dni, a w przypadku tzw. umów na odległość czyli zawieranych np. przez Internet – 14 dni na zmianę decyzji!

Kredytodawca ma obowiązek podać w umowie informację o terminie, sposobie i skutkach odstąpienia od umowy przez konsumenta oraz wręczyć mu - przy zawarciu umowy, wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy, z oznaczeniem swojego imienia, nazwiska (nazwy) i adresu zamieszkania (siedziby).

Pamiętaj: oświadczenie o odstąpieniu od umowy kredytu musi być złożone na piśmie w ustawowym terminie.

Co robić, gdy kredytodawca działa niezgodnie z umową?


Może się zdarzyć, że kredytodawca nieprawidłowo wykonuje postanowienia umowy albo ich w ogóle nie wykonuje np. nie zawiadamia o zmianie wysokości opłat czy oprocentowania albo nie wypłaca części kredytu.

Pamiętaj, jesteś równoprawną stroną umowy!

Masz prawo żądać od kredytodawcy wyjaśnienia Twoich wątpliwości dotyczących warunków umowy i jej realizacji. Jeśli nie jesteś pewien czy masz rację bądź chcesz uzyskać informację prawną, pomogą Ci eksperci bezpłatnej Infolinii Konsumenckiej czynnej codziennie w godz. 9.00- 17.00 pod numerem: 0 800 800 008.

Reklamację związaną z nieprawidłowym wykonaniem umowy przez kredytodawcę powinieneś złożyć pisemnie. Jeśli Twoje działanie nie przyniesie rezultatów, a w przypadku banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych – gdy nie udzielą one odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, możesz skorzystać z pomocy instytucji lub organizacji zajmujących się ochroną praw konsumentów:
  • Powiatowi lub miejscy rzecznicy konsumentów,
  • Stowarzyszenie Konsumentów Polskich,
  • Federacja Konsumentów,
bądź zajmujących się rozstrzyganiem sporów:
  • między konsumentami a bankami - Arbiter Bankowy,
  • między konsumentami a spółdzielczymi kasami oszczędnościowo – kredytowymi - Spółdzielczy Arbitraż Konsumencki,
  • między konsumentami a przedsiębiorstwami zrzeszonymi w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (KPF) - na naruszenie Zasad Dobrych Praktyk (kodeks etyczny obowiązujący w Konferencji) – Komisja Etyki przy KPF.

poprzednia  

1 ... 4 5 6

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: