eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Rynek pocztowy a interesy konsumentów

Rynek pocztowy a interesy konsumentów

2009-12-25 01:55

Przeczytaj także: Prywatni operatorzy pocztowi VI-XII 2008


W ramach funkcji kontrolnej Prezes UKE prowadzi stały nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa przez operatorów oraz zapewnianie odpowiedniego poziomu jakości świadczenia usług pocztowych w tym usług powszechnych (między innymi poprzez badanie terminowości przesyłek, bezpieczeństwa obrotu oraz sposobu załatwiania reklamacji).

Funkcja mediacyjna organu regulacyjnego na rynku pocztowym polega na rozstrzyganiu sporów pomiędzy operatorami pocztowymi a konsumentami. Mechanizmy polubownego rozstrzygania sporów na rynku pocztowym i telekomunikacyjnym zostały wprowadzone przez ustawę z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. nr 171, poz. 1800 z późn. zm.).

W przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji przez operatora konsument może wystąpić do Prezesa UKE z wnioskiem o przeprowadzenie mediacji lub wystąpić do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego przy Prezesie UKE – z wnioskiem o rozpatrzenie sporu i wydanie wyroku rozstrzygającego spór. W obu przypadkach warunkiem jest jednak zgoda obu stron – operatora i konsumenta – na rozwiązanie sporu. Jeśli jedna ze stron nie wyrazi zgody na prowadzenie postępowania w sprawie – pozostaje jedynie droga postępowania sądowego tj. dochodzenie swoich praw przed sądem powszechnym.

Regulator rynku pocztowego realizuje ponadto funkcję inspiracyjną, poprzez uczestnictwo w pracach legislacyjnych i przedkładanie własnych propozycji rozwiązań prawnych.

W ostatnim czasie Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził wiele działań adresowanych bezpośrednio do konsumentów i wzmacniających relacje z organizacjami konsumenckimi. W 2006 roku na stronie internetowej UKE (www.uke.gov.pl) zamieszczono poradnik konsumenta zawierający między innymi informacje na temat możliwości dochodzenia roszczeń z tytułu niezrealizowania lub niewłaściwego zrealizowania powszechnych usług pocztowych. W lutym 2007 roku uruchomiono Centrum Informacji Konsumenckiej (CIK), w ramach którego pracownicy UKE odpowiadają telefonicznie na pytania konsumentów. Ponadto Stowarzyszenie Konsumentów Polskich nawiązało współpracę z UKE, między innymi przy opracowywaniu materiałów do kwartalnego magazynu adresowanego do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów (Biuletyn SKP).

Najważniejsze problemy konsumentów


Poszerzenie przez Pocztę Polską asortymentu usług, nie wpłynęło na poprawę jakości usług pocztowych świadczonych przez operatora publicznego – jakość ta niezmiennie od lat pozostaje na niskim poziomie. Prawie połowa skarg zgłaszanych przez konsumentów za pośrednictwem Infolinii Konsumenckiej dotyczy zaginięcia przesyłek pocztowych.

fot. mat. prasowe

Źródło: Infolinia Konsumencka

poprzednia  

1 ... 4 5 6 ... 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: