eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Praca tymczasowa - co powinien wiedzieć pracodawca?

Praca tymczasowa - co powinien wiedzieć pracodawca?

2009-01-05 13:38

Przeczytaj także: Pracownik tymczasowy a świadectwo pracy


Nie każda praca …

Decydując się na powierzenie obowiązków osobie skierowanej do pracy przez agencję pracy tymczasowej należy mieć na względzie ograniczenia, które wprowadza art. 8 ustawy. A mianowicie, pracownik tymczasowy nie może wykonywać na rzecz pracodawcy użytkownika pracy:
  • szczególnie niebezpiecznej w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 237 K.p.,
  • na stanowisku pracy, na którym jest zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, w
    okresie uczestniczenia tego pracownika w strajku,
  • na stanowisku pracy, na którym, w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających
    przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika
    tymczasowego, był zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, z którym został
    rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

i nie każdy pracodawca …

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, pracodawcą użytkownikiem nie może być pracodawca, który w okresie ostatnich 6 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego wypowiedział pracownikom stosunki pracy lub rozwiązał te stosunki na mocy porozumienia stron w trybie zwolnień grupowych, jeżeli liczba zwolnionych pracowników odpowiada liczbie określonej w art. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844). Chodzi tu zatem o pracodawców, którzy w okresie nieprzekraczającym 30 dni pożegnali się z co najmniej:
  • 10 pracownikami, jeśli zatrudniają mniej niż 100 pracowników,
  • 10% pracowników, jeśli zatrudniają co najmniej 100, jednakże mniej niż 300 pracowników,
  • 30 pracownikami, jeśli zatrudniają co najmniej 300 lub więcej pracowników.

Ponadto, zgodnie z art. 4 ustawy, pracodawca nie może być pracodawcą użytkownikiem w stosunku do pracowników pozostających z nim w stosunku pracy.

Zakres uzgodnień z agencją pracy tymczasowej

Agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy (art. 7 ustawy). Zanim do tego jednak dojdzie, pracodawca użytkownik powinien dokonać pewnych ustaleń z agencją pracy tymczasowej, o których ustawodawca wspomina w art. 9 ustawy.
I tak, w celu zawarcia umowy o pracę między agencją a pracownikiem tymczasowym pracodawca użytkownik uzgadnia z tą agencją na piśmie:
  • rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,
  • wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być powierzona
    pracownikowi tymczasowemu,
  • przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej,
  • wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego,
  • miejsce wykonywania pracy tymczasowej.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: