eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Praca tymczasowa - co powinien wiedzieć pracodawca?

Praca tymczasowa - co powinien wiedzieć pracodawca?

2009-01-05 13:38

Przeczytaj także: Pracownik tymczasowy a świadectwo pracy


Pracodawca użytkownik, nie później niż w terminie dokonania omawianych wcześniej ustaleń, jest również zobligowany złożyć agencji pisemne oświadczenie o nieprzeprowadzaniu w okresie ostatnich 6 miesięcy zwolnień grupowych w trybie ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844).

Jednocześnie musi także pisemnie poinformować agencję o:
  • wynagrodzeniu za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,
    określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u pracodawcy użytkownika,
  • warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bhp.

Na tym jednak nie koniec uzgodnień. Przed ostatecznym zawarciem umowy o pracę między agencją a pracownikiem tymczasowym agencja i pracodawca użytkownik muszą w formie pisemnej ustalić też:
  • zakres informacji dotyczących przebiegu pracy tymczasowej, które mają wpływ na wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika tymczasowego, oraz sposób i termin przekazywania tych informacji agencji pracy tymczasowej w celu prawidłowego obliczania wynagrodzenia za pracę tego pracownika,
  • zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących
    bhp, obejmujących w szczególności:
    • zapewnienia pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego,
    • środków ochrony indywidualnej,
    • napojów i posiłków profilaktycznych,
    • szkoleń w zakresie bhp,
    • ustalenie okoliczności i przyczyn ewentualnego wypadku przy pracy,
    • przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego oraz informowanie o nim,
  • zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązku pracodawcy dotyczącego
    wypłacania należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Prawa i obowiązki pracodawcy użytkownika

„Właściwym” pracodawcą pracownika tymczasowego jest agencja, na której barkach spoczywają obowiązki w zakresie m.in. wypłacania wszelkich świadczeń ze stosunku pracy (w tym również wynagrodzenia), prowadzenia akt osobowych czy ubezpieczenia społecznego. Nie oznacza to jednak, że pracodawca użytkownik nie ma żadnych powinności względem pracownika tymczasowego.

Zgodnie z art. 14 ustawy, pracodawca użytkownik wykonuje obowiązki i korzysta z praw przysługujących pracodawcy, w zakresie, który jest niezbędny do organizowania pracy z udziałem pracownika tymczasowego. W szczególności pracodawca użytkownik jest obciążony:
  • zapewnieniem pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków
    pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej,
  • prowadzeniem ewidencji czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników.

Należy również pamiętać, że pracodawca użytkownik nie może powierzyć pracownikowi tymczasowemu:
  • innej pracy niż określona w umowie w trybie art. 42 § 4 K.p.,
  • wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: