Czy rejestracja czasowa samochodu wystarczy, by uniknąć kary?
2023-11-06 00:50
Czy rejestracja czasowa samochodu wystarczy, by uniknąć kary? © pixabay.com
Przeczytaj także: Rejestracja pojazdu sprowadzonego z UE: zmiany
Przepis jednak nie wskazuje wprost, czy rejestracja czasowa pojazdu w terminie 30 dni od jego sprowadzenia stanowi spełnienie obowiązku z art. 71 ust. 1 PRD, przez co wiąże się z brakiem możliwości nałożenia kary pieniężnej. Kwestia ta była przedmiotem rozważań Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu (wyrok z dnia 17 lutego 2021 r., sygn. akt II SA/Po 436/20).W styczniu 2020 r. W.D. (skarżący) sprowadził pojazd z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Kilka dni później złożył wniosek o czasową rejestrację pojazdu „w celu przeglądu pojazdu”. Starosta czasowo zarejestrował pojazd, wydając pozwolenie czasowe oraz tymczasowe tablice rejestracyjne. W lutym tego samego roku skarżący złożył wniosek o stałą rejestrację, jednak już po upływie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Starosta zarejestrował pojazd na stałe, ale ocenił, że W.D. dokonał rejestracji pojazdu już po upływie ustawowego terminu. W jego ocenie wniosek o rejestrację czasową w celu dojazdu na badanie techniczne nie wyczerpywał znamion dokonania rejestracji w myśl przepisu art. 71 ust. 7 i art. 140mb pkt 1 PRD, w związku z czym na stronę nałożona została kara pieniężna.
fot. pixabay.com
Czy rejestracja czasowa samochodu wystarczy, by uniknąć kary?
W.D. wniósł odwołanie od ww. decyzji. Jego zdaniem za datę pierwszej rejestracji pojazdu należało uznać datę rejestracji czasowej – (…) stycznia 2020 r., a nie jak twierdził organ datę rejestracji stałej – (…) marca 2020 r. Wskazał, iż zarówno w karcie pojazdu, jak i dowodzie rejestracyjnym znajduje się data rejestracji samochodu (…) stycznia 2020 r. Wobec powyższego, zdaniem odwołującego się, nałożenie kary pieniężnej za brak rejestracji pojazdu było niezasadne. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu I instancji. Organ II instancji potwierdził fakt przekroczenia 30-dniowego terminu zarejestrowania pojazdu, co obligowało starostę do nałożenia kary pieniężnej.
W.D. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, nadal stojąc na stanowisku, że zachował ustawowy 30-dniowy termin rejestracji pojazdu, który został sprowadzony z państwa Unii Europejskiej w dniu (…) stycznia 2020 r. WSA wskazał, że kluczową dla sprawy jest wykładnia pojęcia „nierejestrowanie pojazdu”, które zawarte jest zarówno w art. 140mb pkt 1 PRD, jak i w art. 71 ust. 7 PRD, do którego art. 140mb PRD wprost się odnosi. Dokonując literalnej wykładni tych przepisów należy wskazać, że zawierają ogólny zwrot „nie rejestruje pojazdu”. Powyższe oznacza zatem, że kara pieniężna przewidziana w art. 140mb pkt 1 ustawy powinna zostać nałożona na podmiot, który zaniecha w ogóle obowiązku rejestracji pojazdu przewidzianego w art. 71 ust. 7 PRD, a contrario kara ta nie powinna być zatem nałożona na podmiot, który złoży wniosek o jakąkolwiek rejestrację pojazdu. Wolą ustawodawcy było bowiem objęcie zakresem unormowania ustawy Prawo o ruchu drogowym wszystkich przypadków rejestracji pojazdu na terytorium kraju.
WSA odwołał się także do uzasadnienia projektu ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1579), który wprowadził sankcje za złamanie obowiązku rejestracji. Można z niego wywieść, że zamiarem ustawodawcy było nakładanie kar pieniężnych na podmioty, które w ogóle ignorują obowiązek rejestracji sprowadzanego pojazdu do Polski. Sąd uznał, że w rozpatrywanej sprawie taka sytuacja nie miała miejsca, gdyż skarżący kilka dni po sprowadzeniu pojazdu z zagranicy tj. w dniu (…) stycznia 2020 r. złożył wniosek o rejestrację. To natomiast, czy wniósł o rejestrację czasową, czy stałą nie miało znaczenia. Istotne było to, że skarżący w ogóle nie zignorował nałożonego na niego obowiązku rejestracji pojazdu.
Reasumując, WSA w Poznaniu stwierdził, że „[…] dokonując literalnej, celowościowej oraz systemowej wykładni przepisu art. 140mb pkt 1 ustawy poprzez „niezarejestrowanie pojazdu” należy rozumieć brak złożenia jakiegokolwiek wniosku o rejestrację pojazdu. W przedmiotowej sprawie skarżący złożył wniosek o rejestrację pojazdu w dniu (…) stycznia 2020 r. i uzyskał najpierw rejestrację czasową, a następnie rejestrację stałą pojazdu, co wynika jednoznacznie z decyzji wydanych w sprawie. Wniosek ten zatem został złożony przed upływem 30-dniowego terminu przewidzianego w art. 140mb pkt 1”.
W związku z powyższym, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu stwierdził, że organy niezasadnie nałożyły na skarżącego karę pieniężną za niezarejestrowanie pojazdu zgodnie z art. 140n ust. 1 ustawy. Decyzje organu I i II instancji zostały uznane za wadliwe i uchylone przez WSA.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rejestracja samochodu sprowadzonego z USA: jakie przeszkody?
-
Rejestracja pojazdu nabytego w drodze licytacji publicznej
-
Zmiany w rejestracji i oznaczaniu pojazdów
-
Małe tablice rejestracyjne nie są dla wszystkich
-
Czasowa rejestracja samochodów teraz łatwiejsza
-
Rejestracja pojazdu należącego do kilku współwłaścicieli
-
Opłata skarbowa a rejestracja łodzi do połowu ryb
-
Białystok, Gorzów Wielkopolski i Lublin. Tu najszybciej zgoda na nowe inwestycje
-
Wielu podatników może nie zapłacić podatku a ci, którzy zapłacili, żądać jego zwrotu
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)