eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumenta w Polsce: nie mamy wielu powodów do radości

Prawa konsumenta w Polsce: nie mamy wielu powodów do radości

2016-03-15 10:54

Przeczytaj także: Ochrona praw konsumenta, czyli reklamacja, gwarancja i inne

  • Konsumenci regularnie mają do czynienia z nieuczciwymi praktykami
    41 % konsumentów doświadczyła uciążliwych kontaktów telefonicznych lub mailowych w celu sprzedaży produktu, 30 % konsumentów spotkało się z reklamami wprowadzającymi w błąd, 26 % doświadczyło otrzymania produktu bezpłatnego, który wiązał się w konsekwencji z płatnościami
  • Konsumenci mają ograniczoną wiedzę na temat ich praw
    tylko 41% konsumentów wie, że ma prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru, 56 % konsumentów słyszało o możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość

Wyniki Polski

  • Zaufanie konsumentów do usługodawców i sprzedawców rośnie od 2008 r.
  • Polski konsument jest na drugim miejscu w UE pod kątem zgłaszania nieuczciwych praktyk handlowych

ALE…
  • Polska ma najniższy wskaźnik w UE w egzekwowaniu i przestrzeganiu prawa. Znalazła się też wśród państw, w których konsumenci mają największe trudności w dochodzeniu roszczeń, a więc w trakcie procedury reklamacyjnej.
  • Konsumenci spotykają się z największą liczbą problemów podczas zakupów online. Niewiele lepiej sobie radzi Rumunia, Słowacja, Grecja i Węgry.

Polityka przeciwdziałania podatności


Wedle Vulnerability Study pojęcie podatnego konsumenta funkcjonuje w polityce konsumenckiej krajów członkowskich, ale szersze podejście do podatności konsumenckiej zostało zauważone tylko w kilku krajach np. w Finlandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech. W Polsce aspekt wrażliwego konsumenta został uwzględniony w ramach krajowej polityki konsumenckiej, opublikowanej w 2015 r. przez UOKiK. Raport podkreśla też działania UOKiK stosowane w Polsce przeciwko:
  • zamieszczaniu informacji pisanych małą czcionką
  • wprowadzającym w błąd informacjom dostarczanym przez kredytodawców
  • niezrozumiałemu informowaniu konsumentów w sektorze telekomunikacyjnym.

Co może poprawić sytuację konsumenta w Polsce?


Niezastąpiona oczywiście wydaje się być dalsza edukacja e-przedsiębiorców i promocja praw konsumenta UE. Pomocne mogą być narzędzia oferowane przez zrzeszenia przedsiębiorców np. certyfikaty jakości, czy kodeksy dobrych praktyk. Na pewno szansą są też rozwiązania instytucjonalne:
  • nowe uprawnienia Prezesa UOKiK w zwalczaniu naruszeń zbiorowych interesów konsumentów, którymi będzie mógł się posługiwać już od 16 kwietnia br., sam katalog nieuczciwych praktyk zostanie rozszerzony poprzez dodanie np. zakazu prowadzenia takich działań, które mają na celu zawieranie przez klientów umów niedopasowanych do ich potrzeb oraz możliwości finansowych.
  • coraz bardziej efektywnie działająca sieć CPC-Net (Consumer Protection Cooperation - współpraca organów państw członkowskich odpowiedzialnych za egzekwowanie praw konsumentów). W 2015 r. tylko ECK na podstawie prowadzonych spraw przekazało aż pięć przypadków zbiorowych naruszeń praw konsumenta w sprawach transgranicznych,
  • nowy system alternatywnego rozwiązywania sporów, niedługo będzie działał w Polsce, a dzięki platformie ODR (Online Depute Resolution) polski konsument może skierować swój spór z zagranicznym przedsiębiorcą przed podmiot ADR rozwiązujący spory w innym państwie członkowskim.

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: