eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wakacje w Europie 2014 - co należy wiedzieć?

Wakacje w Europie 2014 - co należy wiedzieć?

2014-05-23 12:11

Przeczytaj także: Europa Środkowo-Wschodnia: gdzie na urlop?


O czym pamiętać, jeżeli zaciągam kredyt na opłacenie wyjazdu zorganizowanego?

Zgodnie z dyrektywą w sprawie kredytu konsumenckiego, gdy kupujesz coś na kredyt, przysługują Ci określone prawa. Warto pamiętać o pięciu najważniejszych:
  1. Reklama kredytu konsumenckiego powinna być przejrzysta i zrozumiała.
  2. Przed podpisaniem umowy powinieneś otrzymać wystarczające informacje, by móc porównać różne oferty na rynku.
  3. Po podpisaniu umowy powinieneś otrzymać jej kopię.
  4. Jeżeli zmienisz zdanie, masz 14 dni na odstąpienie od umowy.
  5. Powinieneś również mieć możliwość wcześniejszej spłaty kredytu za uczciwą rekompensatą.

W przypadku problemów podczas zakupów za granicą, do kogo mogę się zwrócić po powrocie do kraju?

Jeśli mieszkasz w UE, Norwegii lub Islandii, możesz uzyskać bezpłatną pomoc po powrocie do kraju. Skontaktuj się z Europejskim Centrum Konsumenckim w swoim kraju w przypadku problemów z wynajmem samochodu, rezerwacją wyjazdu zorganizowanego lub biletu lotniczego w UE, Norwegii lub Islandii. Uzyskasz również pomoc w przypadku problemów z zamawianiem akcesoriów wakacyjnych przez internet z innego kraju europejskiego. Z pomocy centrum skorzystać mogą również osoby podróżujące do Brazylii na mistrzostwa świata w piłce nożnej. Możesz ściągnąć specjalny przewodnik zawierający informacje o Twoich prawach konsumenckich w Brazylii.

Kupione podczas wakacji buty rozpadły się po tygodniu. W jaki sposób mogę odzyskać pieniądze? Jakie są przepisy?

Niezależnie od tego, gdzie dokonano zakupu, unijne przepisy gwarantują konsumentom podstawowe prawa, których należy przestrzegać. Towary objęte są dwuletnią gwarancją i sprzedawca musi bezpłatnie naprawić lub wymienić wadliwy towar. Jeżeli nie jest to możliwe w rozsądnym terminie lub powoduje szczególne niedogodności, możesz ubiegać się o zwrot kosztów lub obniżenie ceny. Gwarancje handlowe nie zastępują minimalnej dwuletniej gwarancji, ale mogą ją uzupełniać. Bez względu na to, którego kraju jesteś obywatelem, unijne przepisy w sprawie ochrony konsumentów mają zastosowanie do zakupu towarów lub usług dokonanych we wszystkich placówkach znajdujących się na terytorium UE. Gwarancje są regulowane przez prawo w całej Europie. Minimalne wymogi w zakresie ochrony konsumentów określa unijna dyrektywa. Państwa członkowskie mają obowiązek włączenia wymogów UE do przepisów krajowych, które mogą także oferować wyższy poziom ochrony. Aby w trzech prostych krokach uzyskać zwrot pieniędzy za wadliwy towar kupiony za granicą, skorzystaj z europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń. Z tej procedury możesz skorzystać w wielu przypadkach we wszystkich państwach członkowskich UE z wyjątkiem Danii. Jest to szybka i oszczędna alternatywa dla tradycyjnej rozprawy sądowej, mająca zastosowanie do transakcji handlowych – w tym transakcji konsumenckich – o wartości do 2 000 euro. Wystarczy złożyć standardowy formularz do odpowiedniego sądu. Kolejną dobrą wiadomością dla konsumentów jest fakt, że od 13 czerwca 2014 r. wejdą w życie nowe unijne przepisy dotyczące praw konsumentów. Gwarantują one, że wszyscy obywatele UE mają 14 dni na zwrot towarów kupionych na odległość – czyli przez internet, za pośrednictwem poczty lub telefonicznie (zob. MEMO/14/1144).

Co, jeśli podczas pobytu za granicą będzie mi potrzebna pomoc lekarza?

Jeżeli podczas podróży w UE, Islandii, Liechtensteinie, Norwegii lub Szwajcarii zachorujesz lub ulegniesz wypadkowi, masz prawo do leczenia. Musisz mieć ze sobą europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego. Karta gwarantuje dostęp do leczenia w nagłych przypadkach na takich samych warunkach i za taką samą cenę jak w przypadku osób ubezpieczonych w kraju, do którego się udajesz. Nie zapomnij więc zwrócić się do ubezpieczyciela o darmowe wydanie karty.

Możesz również ściągnąć specjalną aplikację na smartfony (http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=pl), dzięki której będziesz mieć dostęp do numerów alarmowych, informacji o leczeniu, do którego jesteś uprawniony i jego kosztach, a także informacji o sposobie uzyskania zwrotu kosztów oraz danych kontaktowych na wypadek zgubienia karty. Aplikacja jest dostępna w 24 językach UE. Sama aplikacja nie jest odpowiednikiem karty EKUZ i jej nie zastępuje.

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: