Wakacje w Europie 2014 - co należy wiedzieć?
2014-05-23 12:11
Przeczytaj także: Europa Środkowo-Wschodnia: gdzie na urlop?
O czym pamiętać, jeżeli zaciągam kredyt na opłacenie wyjazdu zorganizowanego?
Zgodnie z dyrektywą w sprawie kredytu konsumenckiego, gdy kupujesz coś na kredyt, przysługują Ci określone prawa. Warto pamiętać o pięciu najważniejszych:
- Reklama kredytu konsumenckiego powinna być przejrzysta i zrozumiała.
- Przed podpisaniem umowy powinieneś otrzymać wystarczające informacje, by móc porównać różne oferty na rynku.
- Po podpisaniu umowy powinieneś otrzymać jej kopię.
- Jeżeli zmienisz zdanie, masz 14 dni na odstąpienie od umowy.
- Powinieneś również mieć możliwość wcześniejszej spłaty kredytu za uczciwą rekompensatą.
W przypadku problemów podczas zakupów za granicą, do kogo mogę się zwrócić po powrocie do kraju?
Jeśli mieszkasz w UE, Norwegii lub Islandii, możesz uzyskać bezpłatną pomoc po powrocie do kraju. Skontaktuj się z Europejskim Centrum Konsumenckim w swoim kraju w przypadku problemów z wynajmem samochodu, rezerwacją wyjazdu zorganizowanego lub biletu lotniczego w UE, Norwegii lub Islandii. Uzyskasz również pomoc w przypadku problemów z zamawianiem akcesoriów wakacyjnych przez internet z innego kraju europejskiego. Z pomocy centrum skorzystać mogą również osoby podróżujące do Brazylii na mistrzostwa świata w piłce nożnej. Możesz ściągnąć specjalny przewodnik zawierający informacje o Twoich prawach konsumenckich w Brazylii.
Kupione podczas wakacji buty rozpadły się po tygodniu. W jaki sposób mogę odzyskać pieniądze? Jakie są przepisy?
Niezależnie od tego, gdzie dokonano zakupu, unijne przepisy gwarantują konsumentom podstawowe prawa, których należy przestrzegać. Towary objęte są dwuletnią gwarancją i sprzedawca musi bezpłatnie naprawić lub wymienić wadliwy towar. Jeżeli nie jest to możliwe w rozsądnym terminie lub powoduje szczególne niedogodności, możesz ubiegać się o zwrot kosztów lub obniżenie ceny. Gwarancje handlowe nie zastępują minimalnej dwuletniej gwarancji, ale mogą ją uzupełniać. Bez względu na to, którego kraju jesteś obywatelem, unijne przepisy w sprawie ochrony konsumentów mają zastosowanie do zakupu towarów lub usług dokonanych we wszystkich placówkach znajdujących się na terytorium UE. Gwarancje są regulowane przez prawo w całej Europie. Minimalne wymogi w zakresie ochrony konsumentów określa unijna dyrektywa. Państwa członkowskie mają obowiązek włączenia wymogów UE do przepisów krajowych, które mogą także oferować wyższy poziom ochrony. Aby w trzech prostych krokach uzyskać zwrot pieniędzy za wadliwy towar kupiony za granicą, skorzystaj z europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń. Z tej procedury możesz skorzystać w wielu przypadkach we wszystkich państwach członkowskich UE z wyjątkiem Danii. Jest to szybka i oszczędna alternatywa dla tradycyjnej rozprawy sądowej, mająca zastosowanie do transakcji handlowych – w tym transakcji konsumenckich – o wartości do 2 000 euro. Wystarczy złożyć standardowy formularz do odpowiedniego sądu. Kolejną dobrą wiadomością dla konsumentów jest fakt, że od 13 czerwca 2014 r. wejdą w życie nowe unijne przepisy dotyczące praw konsumentów. Gwarantują one, że wszyscy obywatele UE mają 14 dni na zwrot towarów kupionych na odległość – czyli przez internet, za pośrednictwem poczty lub telefonicznie (zob. MEMO/14/1144).
Co, jeśli podczas pobytu za granicą będzie mi potrzebna pomoc lekarza?
Jeżeli podczas podróży w UE, Islandii, Liechtensteinie, Norwegii lub Szwajcarii zachorujesz lub ulegniesz wypadkowi, masz prawo do leczenia. Musisz mieć ze sobą europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego. Karta gwarantuje dostęp do leczenia w nagłych przypadkach na takich samych warunkach i za taką samą cenę jak w przypadku osób ubezpieczonych w kraju, do którego się udajesz. Nie zapomnij więc zwrócić się do ubezpieczyciela o darmowe wydanie karty.
Możesz również ściągnąć specjalną aplikację na smartfony (http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=pl), dzięki której będziesz mieć dostęp do numerów alarmowych, informacji o leczeniu, do którego jesteś uprawniony i jego kosztach, a także informacji o sposobie uzyskania zwrotu kosztów oraz danych kontaktowych na wypadek zgubienia karty. Aplikacja jest dostępna w 24 językach UE. Sama aplikacja nie jest odpowiednikiem karty EKUZ i jej nie zastępuje.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Wakacje 2014: jak wypoczywali Polacy?
-
Wakacje 2014: gdzie wypoczywali i dokąd wyjadą Polacy?
-
Wakacje 2014: Egipt i Polski Bus superbohaterami Polaków
-
First minute: Polacy już rezerwują wakacje 2024
-
Turystyka Polaków: jakie były wakacje za granicą?
-
Wakacje na plaży: jak ceny wpływają na turystykę?
-
Zimowe wakacje Polaków. Narty, palmy czy Polska?
-
Wakacje Polaków za granicą 2022
-
6 kroków do bezpiecznej rezerwacji kwatery na wakacje 2022
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)