  • 1. Data: 2002-04-23 18:35:32
    Temat: żyrowanie - prosba o pomoc
    Od: "Tomasz Werner" <t...@p...gliwice.pl>

    Drodzy grupowicze!
    Pewna Pani ( pracuje u mnie jako opiekunka do dziecka ), pracowała w kiosku.
    Jej pracodawczyni popadła w kłopoty finansowe i wzięła kredyt. Zaproponowała
    swoim pracownikom jego żyrowanie. Pracownicy nie są zbyt bystrzy i
    wykształceni a propozycja, złożona przez pracodawczynię trudna do odzucenia,
    więc się zgodzili. Pracodawczyni wzięła w ten sposób kilka kredytów. a
    ostatnio zbankrutowała. W tej chwili pracownicy, którzy w większosci są
    biedni i bez pracy, solidarnie spłacają owe kredyty ( w sumie około 80 000
    PLN na 5 osób ).
    Moje pytanie jest nastepujące: Czy jest jakaś szansa na wybronienie się z
    konieczności spłacania tych długów? Bardzo liczę na waszą pomoc

  • 2. Data: 2002-04-23 20:35:47
    Temat: Re: żyrowanie - prosba o pomoc
    Od: Tomasz Śląski <t...@s...pl>

    Użytkownik "Tomasz Werner" <t...@p...gliwice.pl> napisał:

    [...]
> [...]
    > wybronienie się z
    > konieczności spłacania tych długów? Bardzo liczę na waszą pomoc

    Żyrant, czy inaczej poręczyciel to zabezpieczenie dla banku, przez
    utratą spłaty kredytu. Każdy, żyrując kredyt powinien mieć
    tego świadomość, ze jesli kredytobiorca sie nie wywiaże ze zobowiązań
    wobec banku, bank bedzie ściagał swoje należności z żyranta(tów). Żyrant
    podspisujac sie na umowie zobowiazuje sie bowiem solidarnie do spłaty
    długu, jesli nie zrobi rego kredytobiorca.

    Czyli cienko to widzę.
    Mozna natomiast zawalczyc przeciwko tej osobie, ktora jak piszesz wzieła
    kilka kredytów i zbańczyła, składając do prokuratury doniesienie o
    popełnieniu przestępstwa oszustwa przez ta osobę, motywując to tym, ze
    majac swiadomosć niemożności spłaty kredytów zaciagneła jednak
    zobowiazanie, sklaniajac do niekorzystnego rozporzadzenia swoim
    majatkiem osoby żyrujące.
    Oczywiście równolegle mozna wystapic z pozwem cywilnym o zwrot
    zapłaconych rat kredytów, ale to cieżka sprawa, bedzie sie wlec, a
    koniec końców pewnie skończy sie tym, ze komornik stwierdzi, ze nie ma z
    czego egzekwować.

    Tak czy owak, kredyty żyruje sie tylko BARDZO zaufanym osobom, co do
    których nie ma wątpliwości, ze spłacą.

    BTW, nie jestem prawnikiem, ale 'przerabiałem' na wlasnej skórze podobną
    sytuację.

    --
    TOM @ HOME
    GSM +48 607 81 83 30 GG 139980 TS635-RIPE

  • 3. Data: 2002-04-24 13:25:30
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Tue, 23 Apr 2002, Tomasz Werner wrote:

    > Moje pytanie jest nastepujące: Czy jest jakaś szansa na wybronienie się z
    > konieczności spłacania tych długów? Bardzo liczę na waszą pomoc

    Szansy jako takiej nie ma, pozostaje jedynie regres do dłużnika do
    wysokości wyegzekwowanych od poręczyciela świadczeń.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 4. Data: 2002-04-24 13:29:06
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Tue, 23 Apr 2002, Tomasz Śląski wrote:

    > tego świadomość, ze jesli kredytobiorca sie nie wywiaże ze zobowiązań

    Ależ nie tylko wtedy. Poręczyciel odpowiada za poręczone zobowiązanie
    solidarnie z dłużnikiem i wierzyciel może rozpocząć egzekucję od razu z
    jego majątku, jeśli np. stwierdzi że gnębienie dłużnika będzie oczywiście
    bezcelowe.

    > wobec banku, bank bedzie ściagał swoje należności z żyranta(tów). Żyrant
    > podspisujac sie na umowie zobowiazuje sie bowiem solidarnie do spłaty
    > długu, jesli nie zrobi rego kredytobiorca.

    No widzisz, sam użyłeś tego określenia.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-04-24 14:10:14
    Od: Tomasz Śląski <t...@p...pl>

    "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> napisał:

> [...]
    > razu z
    > jego majątku, jeśli np. stwierdzi że gnębienie dłużnika będzie

    Masz zupełna racje Gwidonie, że _moze_teoretycznie_żadać spłaty od
    poreczyciela w kazdej chwili, jednakże, powiedz, czy znasz sytuacje, ze bank
    od razu ściagał z poreczycieli, gdy kedytobiorca obsługiwał dług ?? Jeśli
    nie placi, wzywa najpierw kredytobiorcę a poźniej
    poreczycieli :-)

    > No widzisz, sam użyłeś tego określenia.

    No bo mówimy o tym samym ;)

    --
    TOM BAFH NT/W2K/Linux/MAC/NetWare
    GSM +48 607 81 83 30 GG 139980 TS635-RIPE

  • 6. Data: 2002-04-25 15:45:28
    Od: <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > solidarnie z dłużnikiem i wierzyciel może rozpocząć egzekucję od razu z
    > jego majątku, jeśli np. stwierdzi że gnębienie dłużnika będzie oczywiście

    Rozsądny wierzyciel zazwyczaj zaczyna od poręczyciela, gdyż ten zawsze może
    skuteczniej od niego przekonać dłużnika do spłaty długu ;-)

    pzdr
    Leszek