  • 11. Data: 2004-09-15 22:03:24
    Temat: Re: zwolnienie z wf a tajemnica lekarska
    Od: "Roman G." <r...@W...gazeta.pl>

    > Lekarz może zwolnić z WF-u.

    Zwalnia dyrektor. Lekarz wydaje tylko opinię.

    RG

  • 12. Data: 2004-09-16 00:29:57
    Od: Kasek <k...@f...onet.pl>

    On Wed, 15 Sep 2004 07:19:03 +0200, "MiC" <qba@[USUN-TO]interia.pl>
    wrote:

    >tu

    Hmmm, obawiam sie, ze obowiazuje rozporzadzenie z 2001 z poz. zmian.,
    (z tym, ze zadna z zmian nie naruszyla paragrafu 7.)
    (Dz.U Nr 29, poz. 323,
    Dz.U. z 2001r. Nr 128, poz. 1419,
    Dz.U. z 2002r. Nr 46, poz. 431,
    Dz.U. z 2002r. Nr 46, poz. 433,
    Dz.U. z 2002r. Nr 155, poz. 1289,
    Dz.U. z 2002r. Nr 214, poz. 1807
    Dz.U. z 2003r. Nr 26, poz. 225)
    chyba, ze o nowszym nic nie wiem, wtedy prosze mnie oswiecic.

    Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego na
    podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w
    tych zajęciach, wydanej przez lekarza, Podstawa dla dyrektora jest
    opinia lekarza, wiec jesli opinia brzmi:
    "Na podstawie przeprowadzonych badań
    lekasrskich zwolenienie z zajec wf na okres roku szkolnego 2004/2005."
    (cos dziwnie sformuowane, powinno byc, ...wyzej wymieniony niezdolny
    do zajec wf w 04/05) to dyrektor nie moze podjac decyzji, iz nie
    zwalnia. Nie moze tez zadac ujawnienia przyczyn, metod diagnostycznych
    ani tego typu podobnych faktow, do ktorych nie ma prawa wgladu.
    Jedyne co moze sprawdzic, to czy osoba wystawiajaca jest
    lakarzem medycyny na terenie III Rzeczpospolitej. Od reszty - wara!
    A jak nie zwolni to pozostaje sciezka odwolawacza - tu - zgaduje -
    zapewne kuratorium a po jej wyczerpaniu w ostatecznosci zawsze
    NSA.

    Slyszalem juz o przypadkach, ze domagano sie wystawienia
    zwolnienia od lekarza specjalisty, *westchniecie* - ech co te glaby
    nie wymysla, moze mysla, ze sa w komisji wojskowej..., a naprawde
    jest to zwykle zastraszanie i - IMHO - nauczyciel jesli jest
    funkcjonariuszem publicznym, to powinien za takie domaganie sie
    stanac przed prokuratorem za naduzycie i przekroczenie uprawnien.

    >Prosze o podstawe prawna.

    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w
    sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
    uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w
    szkołach publicznych. (DzU Nr 29, poz. 323 z późniejszymi zmianami).

    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia
    2003r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu
    oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
    przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
    (Dz.U. z 2003r. Nr 26, poz. 225)

    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 grudnia
    2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu
    oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
    przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz.
    U. z 2002r. Nr 214, poz. 1807)

    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 września
    2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu
    oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
    przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
    (Dz.U. z 2002r. Nr 155, poz. 1289)

    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia
    2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu
    oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
    przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
    (Dz.U. z 2002r. Nr 46, poz. 433)

    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia
    2002r. o zmianie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie
    warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
    słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach
    publicznych. (Dz.U. z 2002r. Nr 46, poz. 431)

    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 listopada
    2001r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu
    oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
    przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
    (Dz.U. z 2001r. Nr 128, poz. 1419)

    (Dz.U z 2001r. Nr 29, poz. 323,
[...]

    § 7. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego
    na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia
    ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony
    w tej opinii.
    2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego w
    dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje
    się "zwolniony".

    PS. Poinformuj nas prosze, jak sprawa sie dalej potoczyla.

    Ja bym po prostu zlozyl pismo w sekretariacie i napisal

    Wnosze o zwolnienie mnie z zajec wychowania fizycznego.
    podpis

    Zalaczniki:
    1) Opinii o niezdolnosci uczestniczenia w zajęciach wych. fiz
    wydana przez lekarza.

    W wersji bardziej radykalnej ;)
    Na podstawie § 7 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
[...]

    A na przyszlosc polecam Rzecznika Praw Ucznia przy kuratorium.

  • 13. Data: 2004-09-16 06:20:52
    Od: "Roman G." <r...@W...gazeta.pl>

    Kasek <k...@f...onet.pl> napisał(a):

    > chyba, ze o nowszym nic nie wiem, wtedy prosze mnie oswiecic.

    Obecnie ten przepis brzmi:
    § 8. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego,
    informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o
    ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej
    przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
    2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego,
    informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania
    zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się &#8222;zwolniony&#8221;.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
    z dnia 7 września 2004r.
    w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
    i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
    publicznych

    RG

  • 14. Data: 2004-09-16 14:51:39
    Od: Kasek <k...@f...onet.pl>

    On Thu, 16 Sep 2004 06:20:52 +0000 (UTC), "Roman G."
    <r...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    >zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się &#8222;zwolniony&#8221;.
    >
    >ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

    Wow, fresh przepis ;-)
    Nie zmienia to na szczescie faktu, iz podstawa dla dyrektora jest
    opinia lekarza. Dyrektor nie moze wiec zadac ujawnienia przyczyn,

  • 15. Data: 2004-09-16 16:53:50
    Od: "pestifer" <p...@C...fm>

    Użytkownik "Kasek" <k...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego na
    > podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w
    > tych zajęciach, wydanej przez lekarza,
    ciach

    i tak sie zwykle dzieje. wielokrotnie wystawialem takie orzeczenia nigdy nie
    piszac rozpoznania i nigdy nie bylo problemu

  • 16. Data: 2004-09-16 18:19:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Zwalnia dyrektor. Lekarz wydaje tylko opinię.

    Z czego to wynika? Dyrektor jest lekarzem, czy z mocy swojego stanowiska
    daleko lepiej zna się na medycynie? To może sam zbada ucznia. Po co
    lekarzowi zawracać głowę, skoro jego zdanie nie ma nic do rzeczy?

  • 17. Data: 2004-09-17 22:34:37
    Od: "MiC" <qba@[USUN-TO]interia.pl>

    Użytkownik "Kasek" <k...@f...onet.pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > PS. Poinformuj nas prosze, jak sprawa sie dalej potoczyla.

    Hmm gdybym nie był w klasie maturalnej to pewnie ciągnąłbym sprawę dalej,
    ale znając realia polskiej szkoły ustąpiłem i poszedłem do lekarza,
    poprosiłem aby wpisał rozpoznanie. Troszkę się zdenerwował i podał łacińska
    nazwę choroby. Po dostarczeniu zwolnienia do wychowawcy (wychowawca ma
    obowiązek opiniować zwolnienie - podstawa jest zarządzenie dyrektora szkoły)
    i jego pozytywnym zaopiniowaniu dyrekcja nie miała podstaw (w jej mniemaniu)
    do jego odrzucenia i zostałem zwolniony. Byłem w takiej sytuacji, że
    musiałem ustąpić i poddać się bez walki.

    Pozdrawiam,
    MiC

  • 18. Data: 2004-09-18 18:28:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Sep 2004, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >+
    >+ Z czego to wynika? Dyrektor jest lekarzem, czy z mocy swojego stanowiska

    Zdaje się że rozdzielność kompetencji meytorycznych ("się zna")
    i formalnych ("ma prawo coś zrobić") nie jest niczym dziwnym.
    Na samym początku tego łańcuszka jest Sejm...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 19. Data: 2004-09-18 20:55:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

    > Zdaje się że rozdzielność kompetencji meytorycznych ("się zna")
    > i formalnych ("ma prawo coś zrobić") nie jest niczym dziwnym.
    > Na samym początku tego łańcuszka jest Sejm...

    Znając durnoty zawarte w naszym prawie wcale nie twierdzę, że tak nie jest,
    tylko pytam z czego by to miało wynikać. I jakoś nikt odpowiedzi nie daje.
    No bo możliwość wystawiania zwolnień różnorakich przez lekarza, to moim
    zdaniem jest naturalna. nie chce mi się szukać podstawy prawnej. Ale, żeby
    dyrektor miał to weryfikować? Pomijam fakt konieczności zachowania tajemnicy
    lekarskiej.

    Moim zdaniem, jeśli dyrektor z orzeczeniem lekarza się nie zgadza - bo ma
    prawo - to może zwrócić się ... tylko do kogo. ZUS bada zwolnienia
    ubezpieczonych. Ja bym na jego miejscu pewnie najpierw choćby telefonicznie
    z ty, lekarzem porozmawiał (może nie wie, że wystawił taki dokument :-)) ),
    albo napisał do izby lekarskiej. Innego pomysłu nie mam.

    Dyrektor zmieniając decyzję lekarza działa zresztą bardzo ryzykancko. a co
    będzie, jak faktycznie są podstawy (np. chore serce), a dziecko przymuszone
    do WF-u mu zejdzie.

  • 20. Data: 2004-09-19 18:54:41
    Od: "Roman G." <r...@W...gazeta.pl>

    > Z czego to wynika?

    Przepis wkleiłem.

    > Dyrektor jest lekarzem, czy z mocy swojego stanowiska
    > daleko lepiej zna się na medycynie? To może sam zbada ucznia. Po co
    > lekarzowi zawracać głowę, skoro jego zdanie nie ma nic do rzeczy?

    Tego nie twierdziłem. Lekarz wydaje opinię, dyrektor na podstawie opinii
    zwalnia. Co tu jest niejasne? Czy ja pisałem, że dyrektor ma prawo odmówić,
    żądać rozpoznania choroby itp.?
    Jeżeli to, co napisał lekarz, na pewno jest _opinią_, to zwolnić ucznia
    dyrektor musi - oblig. Przepis jest bardzo jasny.

    RG