    From: "Artur Witak" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: zmiany w umowie - duży problem - dla mnie ..
    Date: Sun, 17 Feb 2002 15:06:23 +0100
    Sender: w...@p...onet.pl@praxis2.pol.pl

    Cześć grupowicze...
    pierwszy raz uderzam do was po pomoc, ale sprawa jest dla mnie dość ważna i
    przerasta moje
    zdolności w dziedzinie prawa ;-)

    Problem jest dość złożony i wymaga dość długiego wstępu, zatem do rzeczy.

    Jeden z developerów warszawskich w swojej ofercie sprzedaży mieszkań
    umieścił coś nowego. Mianowicie
    tzw. Umowę Najmu.. Najkrócej jak się da.. podpisujesz umowę najmu lokalu X
    na okres powiedzmy 15 lat.
    Wpłacasz im kaucję na poczet wynajmowanego mieszkania w moim przypadku
    12'000 zł -
    kaucja będzie rozliczana na koniec jako Twój wkład w cenę mieszkania)
    oraz miesięcznie płacisz
    1. czynsz najmu w kwocie 600 zł (nowe określenie kosztów kredytu,
    udzielonego Tobie przez developera)
    2. rata kapitałowa z tytułu spłaty lokalu X w kwocie 1'200 zł.
    (wartość mieszkania - kaucja / przez ilość miesięcy trwania umowy najmu)
    W umowie paragraf "Przyrzeczenie sprzedaży" stoi
    "Wynajmujący zobowiązuje się przenieść na Najemcę, a Najemca zobowiązuje
    się nabyć od Wynajmującego odrębną własność lokalu X ...
    za cenę 250 000,00 zł"
    "Ostateczna umowa sprzedaży odrębnej własności lokalu zostanie zawarta po
    upływie okresu trwania umowy najmu"

    Tj po ludzku.. płacę im czynsz (devloperowi), oraz miesiąc w miesiąc
    spłacam im wartość mieszkania.
    Jak już spłacę, sporządzamy umowę sprzedaży i lokal jest mój. W czasie
    trwania tj. umowy, nie mam praw
    własności do lokalu bo lokal jest developera.

    Teraz przypadki rozwiązania umowy:
    1. "W przypadku rozwiązania umowy za porozumieniem stron ..."
    2. "W przypadku odstąpienia od umowy przez Wynajmującego... w sytuacjach
    określonych w punktach..."
    3. "Wynajmujący ma prawo rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym jeżeli
    Najemca dopuszcza się.."

    i to tyle...
    "W sprawach nie uregulowanych niniejszą Umową mają zastosowanie przepisy
    kodeksu cywilnego."

    A teraz problem:
    Wezwano mnie do biura developera bo wychwycono "błąd" w mojej umowie. Pani
    z działu sprzedaży,
    bardzo mile tłumaczyła mi że, podpisując tę umowę, nie zwróciła uwagi, i
    źle wpisała mi
    kwoty.. mianowicie cena mieszkania powinna być o 10'000 zł większa, bo tak
    wynika z
    wyliczeń (cena za m2 x powierzchnia mieszkania),a i kwota kaucji powinna
    być wyższa bo nie
    12'000zł tylko 25'000 zł (10% wartości lokalu).
    No i czy w związku z tym nie wpłaciłbym im zaległej kwoty 10'000 zł (w
    przybliżeniu).
    Do tego zagrała mi na nutach litości, że jak się nie dogadamy to sprawa
    pójdzie do prezesa itd..
    no i ona może stracić pracę....
    Ale zmiana kwot, w takim przypadku jest dla mnie nie do przyjęcia, nawet
    gdyby mi to rozłożyli na 180
    rat to i tak by wyszło dodatkowo 60 zł miesięcznie, do tego czynsz najmu,
    rata kapitałowa,
    opłaty eksploatacyjne... no byłby tego sporo...
    Z moich przemyśleń wynika iż raczej z tą biedną panią się nie dogadam, bo
    za jej błąd ja nie zamierzam
    teraz płacić dodatkowo 10'000 zł - bo nawet tylu nie mam ;-)))
    Ale problem jest poważny...
    Oprócz pieniędzy już im wpłaconych, kupiłem i zrobiłem kuchnię,
    łazienkę... oświetlenie itd...
    Kosztowało mnie to też niemało.
    I co teraz z tym zrobić.
    Czy mają prawo ze mną rozwiązać umowę najmu ?
    (w umowie nie ma takiego punktu..że to oni rozwiązują bez przyczyny)
    A czy mogą rozwiązać umowę od tak, powołując się na kodeks cywilny ?
    (no i w takim wypadku co mi się należy ? odsetki od pieniędzy im
    wpłaconych ? zwrot kosztów materiałów i robocizny ?)

    Czy w jakiś sposób mogą mi narzucić podpisanie takiego aneksu ?
    (w umowie nie ma ceny za m2 mieszkania, jest tylko kwota za całość,
    do tego różne etapy budowy miały różne ceny od 3'300 do 3'550 zł za m2 -
    oczywiście mnie mają obowiązywać te 3550 :-)

    No powiem wam że jestem zamotany równo... mam tam jeszcze strasznie dużo
    roboty..
    a nie wiem czy przy takich sporach, warto w to wsadzać czas i pieniądze...
    No po prostu nic nie wiem....

    Jak jest ktokolwiek kto potrafiłby mi pomóc.. to bardzo proszę...
    Dziękuję za każdą podpowiedź.

    --
    Artist - Artur
    ** w...@p...onet.pl **