  • 1. Data: 2006-06-20 16:49:36
    Temat: zmiana obywatelstwa i praca w Polsce
    Od: "novax" <n...@u...koniecznie.to.WP.PL>

    Witam,
    ostatnio klient opowiadał mi jak to można się nieźle urządzić zmieniając
    obywatelstwo na Łotewskie. niestety nie słuchałem go zbyt uważnie bo nawet
    nie myślałem że kiedyś i mi to przyjdzie do głowy. Otóż on, ma obywatelstwo
    czy rezydencję (?) Łotewską, auto ma na Łotewskich numerach, OC Łotewskie,
    paszport chyba też. Mieszka on jednak i pracuje w Polsce. Podobno nie ma z
    załatwieniem czegoś takiego problemów ponieważ Łotwa notuje ostatnio
    straszny odpływ ludności. A teraz do rzeczy: gość płaci podatek liniowy, OC
    za dosyć stary samochód ma niskie, mówił że auto kupił tam i zapłacił
    mniejwięcej tyle ile kosztują używane auta w Niemczech - ogólnie z połowę
    taniej niż w PL, OC też jest połowe tańsze. Czy to moze być prawda? czy
    obywatel Łotwy może pracowac legalnie w Polsce? jak wygląda np. opieka
    zdrowotna itp.
    Może się ktoś orientuje?

    novax

  • 2. Data: 2006-06-20 17:10:34
    Temat: Re: zmiana obywatelstwa i praca w Polsce
    Od: "Zbigniew B." <Z...@...co.komu.do.tego>

    Dnia 20.06.2006 novax <n...@u...koniecznie.to.WP.PL> napisał/a:

    > nie myślałem że kiedyś i mi to przyjdzie do głowy. Otóż on, ma obywatelstwo
    > czy rezydencję (?) Łotewską, auto ma na Łotewskich numerach, OC Łotewskie,
    > paszport chyba też. Mieszka on jednak i pracuje w Polsce.

    O ile wiem, to gość musi chociaż na papierze wykazać, że jego "życiowe
    centrum interesów" (czy jak się to w urzędniczej grypserze nazywa) znajduje
    się na Łotwie, nie w Polsce - i wykazać, że ponad połowę dni w roku spędza
    tamże.

    No cóż, w końcu niegdyś wielu Polaków żyło w Kurlandii, studiowało
    w Dyneburgu... wraca normalne? ;)
    --
    pozdrowienia

    Z.

  • 3. Data: 2006-06-20 17:47:27
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    novax wrote:
> [...]
    > taniej niż w PL, OC też jest połowe tańsze. Czy to moze być prawda? czy
    > obywatel Łotwy może pracowac legalnie w Polsce? jak wygląda np. opieka

    No i co mu to daje.
    Podatki płaci w Polsce, a jedyne na czym zaoszczedzil, to OC samochodu.
    Pożałuje dopiero wtedy jak mu ten samochód "wyparuje" i dostanie
    łotewskie odszkodowanie za niego.
    Po za tym on nie zmienił obywatelstwa, tylko dostałe obywatelstwo.
    Teraz ma dwa i dlatego mu praca w Polsce przechodzi.

  • 4. Data: 2006-06-20 20:14:23
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Zbigniew B. napisał:
> [...]
    > się na Łotwie, nie w Polsce - i wykazać, że ponad połowę dni w roku spędza

    Tylko to pierwsze.

    -------------------+
    -------------------+

  • 5. Data: 2006-06-20 20:23:58
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    novax wrote:
    > ostatnio klient opowiadał mi jak to można się nieźle urządzić zmieniając
    > obywatelstwo na Łotewskie. [...] gość płaci podatek liniowy,

    Jeśli mowa o PIT, to to nie zależy od obywatelstwa, tylko od miejsca
    pobytu. Jeśli mowa o CIT, to zasadniczo każdy może gdziekolwiek sobie
    spółkę założyć, więc też obywatelstwo nie ma nic do rzeczy.

    > OC też jest połowe tańsze.

    Teoretycznie jeśli powyżej bodajże 30 dni siedzi z tym samochodem w
    Polsce, powinien go zarejestrować w Polsce. Zresztą, jeśli na Łotwie
    jest tak jak wszędzie, to żeby zarejestrować tam samochód trzeba mieć w
    danym kraju miejsce zamieszkania, a nie obywatelstwo.

    > czy obywatel Łotwy może pracowac legalnie w Polsce?

    Może. UE się kłania.

    > jak wygląda np. opieka zdrowotna itp.

    W państwie, w którym odprowadza składki zdrowotne (Łotwa?), korzysta jak
    każdy inny pracujący w tym państwie, a w innych państwach UE musi coś
    kombinować przez Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (szczegółów
    nie znam), jak każdy inny podróżujący wewnątrz UE.

    -------------------+
    -------------------+

  • 6. Data: 2006-06-20 20:24:45
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@g...pl>

    Dnia Tue, 20 Jun 2006 12:47:27 -0500, witek napisał(a):

    > Po za tym on nie zmienił obywatelstwa, tylko dostałe obywatelstwo.
    > Teraz ma dwa i dlatego mu praca w Polsce przechodzi.

    Nawet bez obywatelstwa PL, jako obywatel UE nie powinien mieć problemów z
    pracą, zdaje się w umowach PL-Ł nie ma okresów przejściowych

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    ==>> http://poszukiwane.3mam.net/ !!!! > http://grupy.3mam.net

  • 7. Data: 2006-06-20 21:07:33
    Od: zbihniew <z...@a...me>

    > Może się ktoś orientuje?

    http://www.mfa.gov.lv/en/service/4727/ - o łotewskim obywatelstwie.
    Najprostszą furtką wydaje się art. 1.2. - każdy w końcu może powiedzieć,
    że jest Liwem ("Inflantczykiem"?), czy Łotyszem, który osiedlił się na
    Łotwie i wyrzekł dawnego obywatelstwa. W przeciwieństwie do
    naturalizacji, wydaje się, że brak tutaj warunku znajomości języka.

  • 8. Data: 2006-06-21 00:08:30
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

    > Nawet bez obywatelstwa PL, jako obywatel UE nie powinien mieć problemów z
    > pracą, zdaje się w umowach PL-Ł nie ma okresów przejściowych

    Nawet jeśli to dalej nie widzę, gdzie by tu można było coś zaoszczędzić.

  • 9. Data: 2006-06-21 00:09:21
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    zbihniew wrote:

> [...]
    > Łotwie i wyrzekł dawnego obywatelstwa. W przeciwieństwie do
    > naturalizacji, wydaje się, że brak tutaj warunku znajomości języka.

    Ale po co?

  • 10. Data: 2006-06-21 10:48:06
    Od: zbihniew <z...@a...me>

    Użytkownik witek napisał:

    > Ale po co?

    Dla fantazji choćby ;) Racjonalnych przesłanek też nie widzę.