  • 1. Data: 2004-12-13 22:25:56
    Temat: zdjecia
    Od: "Dragon" <d...@p...pl>

    Jak juz mowa o zdjeciach (vide : "bezprawna publikacja...") postanowiłem
    zadac pare pytan wiazacych sie z tym tematem. Jako ze te powiazania sa
    niewielkie, zalozylem osobny watek (mysle ze nikogo to nie zdenerwuje).

    Otoz moje watpliwosci dotycza nastepujacych przypadkow: (sa to sytuacje
    fikcyjne)
    1. Robie zdjecie aparatem cyfrowym. Zamieszczam je nastepnie na stronie badz
    tez uzywam w swojej pracy/programie/animacji/projekcie itp. A nastepnie
    jakis osobnik wykorzystuje to samo zdjecie i zamieszcza je bezprawnie na
    swojej stronie. I teraz - nie zamierza ich usunac i uparcie przed wszystkimi
    twierdzi ze to on je zrobil.
    Zdjecia z aparatu skasowalem (z karty) , zostaly jedynie na kompie. Jak
    udowodnic ze faktycznie miala miejsce kradziez zdjec? Co wtedy nalezy
    czynic? Swiadkow powolac?
    Zakladamy ze zdjecia sa w miare nieprzecietne np. jakies rewelacyjne
    interesujace.

    2. Czy zdjecia podchodza pod prawo autorskie? Konkretnie czy zdjecie takie
    pospolite jak np. chmur wykonane przez kogos jest chronione prawem
    autorskim? Nie moge wykorzystac takiego zdjecia bez kogos zgody? Czy zdjecie
    trawy rowniez? Oczywiscie mowa o przecietnych, zwyklych fotkach. Kiedy
    nastepuje ta granica od ktorej zaczyna sie "sztuka fotograficzna"?

    3. Czy wykorzystujac zdjecia na ktorym przypadkowo uwzgledniono informacje o
    pewnych osobach (np. twarz jakiegos faceta w tle, dom prywatny w tle, numer
    rejestracyjny auta) musze miec zgode tych osob na wykorzystanie takiego
    zdjecia? Czy musze miec zgode na zrobienie takiego zdjecia? Czy podchodzi to
    pod ustawe o ochronie danych osobowych (np. to z rejestracja)? Czy jesli
    zamaze odpowiednio pewne elementy zdjecia to nadal musze miec zgode? Zmienia
    to sytuacje?

    Pozdrawiam i dziekuje za pomoc
    d.

  • 2. Data: 2004-12-13 22:40:53
    Temat: Re: zdjecia
    Od: Arek <a...@e...net>

    Dragon rzecze:
> [...]
    > swojej stronie. I teraz - nie zamierza ich usunac i uparcie przed wszystkimi

    Grozi mu odpowiedzialność KARNA , no i oczywiście odszkodowanie :)

    > Zdjecia z aparatu skasowalem (z karty) , zostaly jedynie na kompie. Jak
    > udowodnic ze faktycznie miala miejsce kradziez zdjec? Co wtedy nalezy
    > czynic? Swiadkow powolac?

    Jest takie coś jak www.archive.org :)

    Ewentualnie drukujesz je i sobie podpisujesz w obecności notariusza.

    > 2. Czy zdjecia podchodza pod prawo autorskie? Konkretnie czy zdjecie takie
    > pospolite jak np. chmur wykonane przez kogos jest chronione prawem

    Tak.

    > autorskim? Nie moge wykorzystac takiego zdjecia bez kogos zgody? Czy zdjecie

    Nie.

    > trawy rowniez? Oczywiscie mowa o przecietnych, zwyklych fotkach. Kiedy
    > nastepuje ta granica od ktorej zaczyna sie "sztuka fotograficzna"?

    Nie ma takiej granicy. Jest to chronione od początku, nawet gdy utwór
    nie jest skończony.

> [...]
    > zdjecia? Czy musze miec zgode na zrobienie takiego zdjecia? Czy podchodzi to

    Nie, jeżeli jest na tym zdjeciu przypadkowo, a nie powodem lub podmiotem
    zdjęcia.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.hipnoza.info

  • 3. Data: 2004-12-14 00:13:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Dragon wrote:

> [...]
    > swojej stronie. I teraz - nie zamierza ich usunac i uparcie przed wszystkimi

    Prawo autorskie i KK się kłaniają.

    > Zdjecia z aparatu skasowalem (z karty) , zostaly jedynie na kompie. Jak
    > udowodnic ze faktycznie miala miejsce kradziez zdjec? Co wtedy nalezy
    > czynic? Swiadkow powolac?

    No to masz problem. Ciężar udowodnienia winy leży na Tobie i jak
    udowodnisz, że zdjęcie jest Twoje, to już Twoja 'broszka' i wszystko
    zależy od okoliczności (jeśli jest to np. zdjęcie Twojego kota, a
    człowieka w ogóle nie znasz i mieszka on gidześ setki kilometrów dalej,
    to można po tej linii jechać).

    > Zakladamy ze zdjecia sa w miare nieprzecietne np. jakies rewelacyjne
    > interesujace.

    To się je robi normalnie, a nie na syfraku ;->

> [...]
    > trawy rowniez? Oczywiscie mowa o przecietnych, zwyklych fotkach. Kiedy
    > nastepuje ta granica od ktorej zaczyna sie "sztuka fotograficzna"?

    Jeśli sam nie zrobiłeś zdjęcia, to oczywiście nie możesz go bez zgody
    autora wykorzystać. Niezależnie od tego, czy to jest sztuka, kicz czy
    tylko wynik testowania aparatu na kwiatkach na oknie :)

> [...]
    > rejestracyjny auta) musze miec zgode tych osob na wykorzystanie takiego

    Jeśli osoba jest obiektem zdjęcia - musisz mieć jej zgodę. Jeśli jest 'w
    tle' - nie.

> [...]

    > zamaze odpowiednio pewne elementy zdjecia to nadal musze miec zgode? Zmienia

    ROTFL

    Jak numer jest zamazany, to skąd będzie wiadomo, jaki to numer, hmm?
    Albo twarz...

  • 4. Data: 2004-12-14 10:10:23
    Od: Czupakabra <sebba12(nospam)@go2.pl>

    On Mon, 13 Dec 2004 23:25:56 +0100, "Dragon" <d...@p...pl> wrote:

    >Zdjecia z aparatu skasowalem (z karty) , zostaly jedynie na kompie. Jak
    >udowodnic ze faktycznie miala miejsce kradziez zdjec?
    Zdjecia umieszczone na www, wstawione do video itp zwykle sa
    obrabiane, a przede wszystkim zmieniana jest ich rozdzielczosc.
    Posiadajac orginaly zrzucone z aparatu, dosc szybko mozna udowodnic
    ich autorstwo.
    pzdr
    Sebastian