  • 1. Data: 2005-06-02 12:41:23
    Temat: zaswiadczenie o niekaralnosci - a - bycie karanym
    Od: lukasz_p <a...@...sygnaturce.albo.i.nie.com>

    Witam

    Stan faktyczny jest taki: kiedys pan X otrzymal niewielki wyrok za
    spowodowanie wypadku samochodowego. Poniewaz bylo to juz dosc dawno,
    skazanie uleglo zatarciu i na otrzymanym zaswiadczeniu o niekaralnosci
    widnieje wpis o czystej kartotece.

    Teraz pan X ubiega sie o prace w jakis tam sluzbach, w ktorych jest
    jakas bardzo duza ankieta z wieloma pytaniami - jedno brzmi: "Czy byles
    karany" (a jesli tak to za co?)

    Problem: jak odpowiedziec na to pytanie?
    Z jednej strony zaswiadczenie o niekaralnosci a z drugiej stan faktyczny
    (bo kiedys byl karany)

    --
    pozdrawiam, lukasz

  • 2. Data: 2005-06-02 14:03:36
    Od: "gardziej" <gardziejewski@tlen(czyli o2).pl>

    > Problem: jak odpowiedziec na to pytanie?

    szczerze :)

  • 3. Data: 2005-06-02 14:14:18
    Od: lukasz_p <a...@...sygnaturce.albo.i.nie.com>

    Użytkownik gardziej napisał:

    > szczerze :)

    Ja tez sie ku temu raczej sklaniam ;-)

    Ale z drugiej strony zatarcie skazania wlasnie po to jest, zeby skazanie
    uznac za niebyle (czego wyrazem jest usuniecie wpisu w rejestrze)...

    Wiec?

    --
    pozdrawiam, lukasz

  • 4. Data: 2005-06-02 14:54:32
    Od: "Grupy onet" <f...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "lukasz_p" <a...@...sygnaturce.albo.i.nie.com> napisal w
    wiadomosci news:d7mv30$rgk$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > Problem: jak odpowiedziec na to pytanie?
    > Z jednej strony zaswiadczenie o niekaralnosci a z drugiej stan faktyczny

    Podac ze nei byl karany na co jest zaswiadczenie
    Grzes

  • 5. Data: 2005-06-02 17:57:27
    Od: Marcin <m...@s...waw.towyrzuc.pl>

    lukasz_p wrote:

    > Ja tez sie ku temu raczej sklaniam ;-)
    >
    > Ale z drugiej strony zatarcie skazania wlasnie po to jest, zeby skazanie
    > uznac za niebyle (czego wyrazem jest usuniecie wpisu w rejestrze)...
    >
    > Wiec?

    "Art. 106KK Z chwilą zatarcia skazania uważa się je za niebyłe; wpis o
    skazaniu usuwa się z rejestru skazanych"

    Skoro ustawa mówi, że skazanie uważa się za niebyłe, to oznacza, że go NIE
    BYŁO i zupełnie szczerze, całkowicie zgodnie z prawdą, możesz twierdzić, że
    nie byłeś skazany.

  • 6. Data: 2005-06-02 18:07:22
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    stan faktyczny jest taki jak na zaświadczeniu - nie był karany.
    Żeby było śmieszniej, to jak ktoś by publicznie stwierdził, że pan X był
    karany, to popełniłby przestępstwo.

  • 7. Data: 2005-06-02 18:33:57
    Od: lukasz_p <a...@...sygnaturce.albo.i.nie.com>

    Użytkownik MAc napisał:

    > stan faktyczny jest taki jak na zaświadczeniu - nie był karany.
    > Żeby było śmieszniej, to jak ktoś by publicznie stwierdził, że pan X był
    > karany, to popełniłby przestępstwo.

    No tak. Z jednej strony jest zaswiadczenie - ergo: niekarany.
    Ja sie jednak caly czas jednak zastanawiam czy w tym akurat kontekscie
    (ubieganie sie o prace w tzw. "sluzbach") na pytanie czy sie bylo
    karanym nalezy odpowiedziec zgodnie z faktami (+ew. z komentarzem za co
    i ze juz uleglo to zatarciu).

    Probuje dojsc jak zinterpretowac pytanie w takiej akurat ankiecie.
    Inaczej: czy np. ktos weryfikujacy ta ankiete moze sprawdzic ze jednak
    delikwent byl karany (to nic ze zatarte*), co np. podwaza jego wiarygodnosc?

    *) ktos wie jak w praktyce wyglada to "usuwanie wpisu z rejestru"? - on
    jest fizycznie likwidowany

    ps. problem moze sie wydawac blahy, jednak dla pana X, ktory ma jakies
    tam szanse na fajna prace ma ogromne znaczenie, zeby przez jakis w sumie
    glupi blad nie odpasc w przedbiegach

    --
    pozdrawiam, lukasz

  • 8. Data: 2005-06-03 08:52:11
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    lukasz_p napisał(a):

> [...]
    > Inaczej: czy np. ktos weryfikujacy ta ankiete moze sprawdzic ze jednak
    > delikwent byl karany (to nic ze zatarte*), co np. podwaza jego

    ten, kto dotarłby do takich informacji i ten, kto by ich udzielił
    popełniliby przestępstwo. Gdyby na tym oparto jakąś decyzję to do sądu i
    sprawa jest wygrana. Instytucja zatarcia skazania ma z założenia
    umożliwiać powrót do całkowicie normalnego życia

    cały czas "nie karany"

    MAc