  • 1. Data: 2008-04-25 02:44:01
    Temat: zasiedzenie przeciwko państwu
    Od: "J.Jackowski" <n...@p...pl>

    Witam,
    gdzieś kiedyś czytałem, że nie można zasiedzieć przeciwko "własności
    państwowej" np. własność gminy. Czy zna ktoś podstawę prawną ? Nie
    znalazłem nic na ten temat w kc :( Google też nie wiele w tej kwestii
    pomogły :(

    J.Jackowski

  • 2. Data: 2008-04-25 04:08:31
    Temat: Re: zasiedzenie przeciwko państwu
    Od: "J.Jackowski" <n...@p...pl>

    J.Jackowski pisze:
> [...]
    > państwowej" np. własność gminy. Czy zna ktoś podstawę prawną ? Nie
    > znalazłem nic na ten temat w kc :( Google też nie wiele w tej kwestii

    Dokładnie chodzi mi o to :
    "by możliwe było zasiedzenie nieruchomości, muszą być spełnione
    przesłanki zawarte w art.172 kodeksu cywilnego. Przed 1990 rokiem spod
    zasiedzenia wyłączone były nieruchomości będące przedmiotem własności
    państwowej. Z dniem 01.10.1990 r., wobec uchylenia art. 177 kodeksu
    cywilnego, zakaz ten przestał obowiązywać. Zatem fakt, że Skarb Państwa
    jest właścicielem nieruchomości, nie jest obecnie przeszkodą do jej
    zasiedzenia. Obecnie jednak przez zasiedzenie nie można nabyć jedynie
    własności nieruchomości, które służą użytkowi publicznemu, lub takich,
    które zostały ustawowo wyłączone z obrotu, np. gruntów zajętych pod
    drogi publiczne, ulice, parki, pasy drogowe autostrad."

    Jaka jest podstawa prawna tego że nie można zasiedzieć np drogi ?

    J.Jackowski

  • 3. Data: 2008-04-25 04:13:23
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    J.Jackowski pisze:

    > Jaka jest podstawa prawna tego że nie można zasiedzieć np drogi ?

    A poza tym jak wyobrażasz sobie udowodnienie wyłącznego posiadania
    samoistnego drogi?

    --
    @2008 Johnson

    "Czas pracy wydłuża się wypełniając cały czas przeznaczony na jej wykonanie"

  • 4. Data: 2008-04-25 07:10:24
    Od: "J.Jackowski" <n...@p...pl>

    Johnson pisze:

    > A poza tym jak wyobrażasz sobie udowodnienie wyłącznego posiadania
    > samoistnego drogi?

    A na przykład grodząc część drogi lub pasa drogowego.
    Art. 4 USTAWA z dnia 21 marca 1985 r.o drogach publicznych:
    1) pas drogowy - wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią
    nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty
    budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem
    i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania
    drogą;
    2) droga - budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami
    oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do
    prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym;

    W tej ustawie nie ma nic na temat zasiedzenia :(
    Już to wertowałem.

    J.Jackowski

  • 5. Data: 2008-04-25 07:16:07
    Od: kam <...@...pl>

    J.Jackowski pisze:
    > gdzieś kiedyś czytałem, że nie można zasiedzieć przeciwko "własności
    > państwowej" np. własność gminy.

    do 1990 roku nie było można, teraz nie ma przeszkód

    KG

  • 6. Data: 2008-04-25 08:34:39
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

    Jaka jest podstawa prawna tego że nie można zasiedzieć np drogi ?

    Może chodzi po prostu o zasady współżycia społecznego?
    Pozdr.
    G.

  • 7. Data: 2008-04-25 10:58:32
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.Jackowski" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > państwowej" np. własność gminy. Czy zna ktoś podstawę prawną ? Nie
    > znalazłem nic na ten temat w kc :( Google też nie wiele w tej kwestii

    Witam
    Tak gdybam, że może o to chodzi:
    Dziennik Ustaw z 1998 r. Nr 133 poz. 872
    Ustawa z dnia 13 października 1998 r.: "Przepisy wprowadzające ustawy
    reformujące administracje państwową"
    Art. 73. 1. Nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu
    Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące ich
    własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają
    się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek
    samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.
    2. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1, wypłaca:
    1) gmina - w odniesieniu do dróg będących w dniu 31 grudnia 1998 r.
    drogami gminnymi,
    2) Skarb Państwa - w odniesieniu do pozostałych dróg.
    3. Podstawą do ujawnienia w księdze wieczystej przejścia na własność Skarbu
    Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nieruchomości, o których mowa
    w ust. 1, jest ostateczna decyzja wojewody wydana na wniosek właściwego
    zarządu drogi.
    4. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, będzie ustalane i wypłacane
    według zasad i trybu określonych w odrębnej ustawie, na wniosek właściciela
    nieruchomości złożony w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31
    grudnia 2005 r. Po upływie tego okresu roszczenie wygasa.
    5. Podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania stanowi wartość
    nieruchomości według stanu z dnia wejścia w życie ustawy, przy czym nie
    uwzględnia się wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego trwałymi
    nakładami poczynionymi po utracie przez osobę uprawnioną prawa do władania
    gruntem.

    Pozdrawiam
    PawelT

  • 8. Data: 2008-04-25 12:21:59
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "J.Jackowski" <n...@p...pl> naskrobał/a w

    > A na przykład grodząc część drogi lub pasa drogowego.

    O k.a.
    Chyba pójdę sobie do ciebie i odgrodzę kawałek kuchni.
    Za 30 lat będzie mój.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 9. Data: 2008-04-25 12:35:54
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Goomich pisze:

    > Chyba pójdę sobie do ciebie i odgrodzę kawałek kuchni.
    > Za 30 lat będzie mój.

    A to już nie jest "twój" :) ?

  • 10. Data: 2008-04-25 12:56:15
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>