  • 1. Data: 2009-01-30 20:32:56
    Temat: zasiedlenie pasa drogowego - czy mozliwe?
    Od: "AF" <w...@i...pl.to>

    Witam

    Właśnie dowiedziałem się że mój domek stoi na działce należącej do powiatu a
    dokładnie na pasie drogowym :)
    Działkę z budynkiem kupiłem kilka lat temu i wtedy nikt nie miał takiej
    wiedzy - chyba.
    Z pokazanej mi mapki w zarządzie dróg wynika że moja granica działki
    przebiega przez środek domu ;) Robili wznowienia granic działek w mojej
    okolicy i tak wynika.
    Jak pomierzyłem działkę to wynika że mam ogrodzone ok 2 ary więcej :)

    W archiwum znalazłem mapki z 70-tych lat i na nich budynek jest naniesiony i
    granica biegnie tak jak jest obecnie. Później z mapki z lat 90 wynika to
    samo.
    Natomiast po wznowieniu granic w tamtym roku wynika ze mieszkam na pasie
    drogowym :)

    Mam podobno dwa wyjścia:
    1. Rozebrać dom :(
    2. Płacić za zajmowany kawał pasa ruchu drogowego.

    Pytanie czy zasiedzenie obejmuje pas drogowy?
    Bo wiem że nie obejmuje drogi, miejsc publicznych itd.

    Może ktoś ma pomysł jak wyjść z tego?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2009-01-30 20:39:45
    Temat: Re: zasiedlenie pasa drogowego - czy mozliwe?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    AF wrote:
> [...]
    >

    > Pytanie czy zasiedzenie obejmuje pas drogowy?
    > Bo wiem że nie obejmuje drogi, miejsc publicznych itd.

    w kwestii formalne, jełśi pas drogowy został wprowadzony po wybudowaniu domu
    i wytyczeniu działek to problem am gmina lub powiat a nie ty. Bo to od nich
    mógłbyś sie domagać wykupu tego pasa, a pańśtwo sie zwykle broni przed tym
    rękami i nogami.

    takei jest moje zdanie na podstawie tego co sie dowiedziałem gdy sam sie
    budowałem.

  • 3. Data: 2009-01-30 22:51:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "AF" <w...@i...pl.to> napisał w wiadomości
> [...]
    > Pytanie czy zasiedzenie obejmuje pas drogowy?
    > Bo wiem że nie obejmuje drogi, miejsc publicznych itd.

    Najpewniej chodzi ci o "zasiedzenie", a nie "zasiedlenie". Moim zdaniem
    zasiedzenie w opisanym wypadku może mieć miejsce i jeśli wynika z mapek, to
    nawet można uznać je za zasiedzenie w dobrej wierze, czyli wystarczy 20
    lat. Ale to długa droga i pasowało by dobrego adwokata znaleźć.

  • 4. Data: 2009-01-31 10:07:58
    Temat: Zasiedzenie pasa drogowego - czy mozliwe?
    Od: "AF" <w...@i...pl.to>

    Witam

> [...]
    > to nawet można uznać je za zasiedzenie w dobrej wierze, czyli wystarczy 20
    > lat. Ale to długa droga i pasowało by dobrego adwokata znaleźć.

    Tak, chodziło mi o zasiedzenie :)

    Tylko czy mozna zasiedzieć pras drogowy? Bo jak doczytałem "Instytucję
    zasiedzenia nieruchomości regulują przepisy prawa cywilnego zawarte w art.
    172-176, z wyłączeniem art. 174, który odnosi się do zasiedzenia rzeczy
    ruchomych." ale nie ma tam mowy na temat zasiedzenia pasa drogowego,
    natomiast wiadomo że nie mozna zasiedzieć "Przed 1990 r. spod zasiedzenia
    wyłączone były nieruchomości stanowiące przedmiot własności państwowej. Od 1
    października 1990 r., w związku z uchyleniem art. 177 kodeksu cywilnego,
    zakaz ten przestał obowiązywać. Obecnie przez zasiedzenie nie można nabyć
    jedynie własności nieruchomości, które służą użytkowi publicznemu, lub
    takich, które zostały ustawowo wyłączone z obrotu, jak np. grunty zajęte pod
    drogi publiczne, ulice, parki, pasy drogowe autostrad.".

    Czy ktoś może ma wiedzę czy mozna zasiedzieć pas drogowy?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 5. Data: 2009-01-31 12:13:45
    Temat: Re: Zasiedzenie pasa drogowego - czy mozliwe?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    AF wrote:
> [...]
    > zajęte pod drogi publiczne, ulice, parki, pasy drogowe autostrad.".
    >
    > Czy ktoś może ma wiedzę czy mozna zasiedzieć pas drogowy?

    imho pytanie polega na czym innym czy pas drogowy był tam od początku swiata
    czy został wrysowany podczas kreowania planu zagospodarowania
    przestrzennego. Jeśli dom został zbudowany wcześniej, ogrodzeni zbudowane
    wcześniej działka wytyczona wczesniej, to oczywiscie imho problem ma pańśtwo
    a nie właściciel i to dopiero od momentu gdy zechce coś tam robić (npo
    chodnik czy poszerzać ulicę. Bo wtedy bedzie musiało wykupić ten pas od
    właściciela oraz rozwiązać jakoś problem domu który moze uniemożliwić lub
    utrudnić planowaną inwestycję.

    w dziesiatkach wsi ludzie mają ogrodzenia szopy śmeitniki a moze i domy w
    pasach drogowych wyznaczonych przez powstałe plany zagospodarowania. Problem
    dla właściciela pojawia sie zwykle gdyu chce on budować coś nowego lub
    choćby wyremotnować (legalenie) podjazd czy bramę do posesji.

  • 6. Data: 2009-02-01 10:30:41
    Od: "AF" <w...@i...pl.to>

    Witam

> [...]
    > Problem dla właściciela pojawia sie zwykle gdyu chce on budować coś nowego
    > lub choćby wyremotnować (legalenie) podjazd czy bramę do posesji.

    Mam mapę geodezyjną z 89 roku (na niej napisane za zgodność z oryginałem z
    roku 74), na której stoi przedmiotowy budynek z obrysem działki zbliżonym
    jak obecnie, natomiast na obecnej drodze napisane jest "j.w bud." czyli
    jezdnia w budowie. Nie mam wcześniejszych map. Czy ta mapka jest już
    podstawą do zasiedzenia?
    Jutro pójdę do gminy i zapytam o wcześniejsze mapy, mam nadzieje że maja :)

    pozdrawiam
    Marek

  • 7. Data: 2009-02-01 21:59:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    AF wrote:
> [...]
    > Czy ta mapka jest już podstawą do zasiedzenia?
    > Jutro pójdę do gminy i zapytam o wcześniejsze mapy, mam nadzieje że

    czepiłeś sie tego zasiedzenia...

    zasiedzieć można coś co sie zajeło bezprawnie ie zajmowało okreslony czas
    bez protestów właściciela. Tutaj ty jesteś właścicielem terenu a paśńtwo
    sobei naraz wymyśliło nowe zastosowanie twojej ziemi. ale ja nie ejstem
    prawnikiem.

  • 8. Data: 2009-02-02 14:43:07
    Od: "AF" <w...@i...pl.to>

    Witam

> [...]
    > Problem dla właściciela pojawia sie zwykle gdyu chce on budować coś nowego
    > lub choćby wyremotnować (legalenie) podjazd czy bramę do posesji.

    Mam mapę lotniczą z 1953 roku i budynek już jest. Podobno muszę sprawdzić
    czy poprzedni właściciele nie dostali odszkodowania za wywłaszczenie.
    A dlaczego mówię o zasiedzeniu, bo podobno połowę domu jest na ziemi
    państwowej, tak przynajmniej w zarządzie dróg mówili, bo z wyliczeń działki
    mam niecałe 2 ary za dużo :)

    Pozdrawiam
    AF

  • 9. Data: 2009-02-02 15:30:49
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    AF wrote:
> [...]
    > na ziemi
    > państwowej, tak przynajmniej w zarządzie dróg mówili, bo z wyliczeń

    a co jest w wypisie z ksiąg wieczystych?

    jeszcze jest możłiwość że gmina ma burdel na kułkach.

  • 10. Data: 2009-02-02 20:14:02
    Od: "AF" <w...@i...pl.to>

    > a co jest w wypisie z ksiąg wieczystych?

    a dokładnie o co pytasz?
    Jest ze mam 12 arów, a z obliczeń po płocie wynosi 13 z kawałkiem.

    > jeszcze jest możłiwość że gmina ma burdel na kułkach.

    Jak i każda gmina tak ma :)