  • 1. Data: 2005-01-19 19:47:53
    Temat: zaliczenie zaliczki na poczet karnych odsetek
    Od: "-ZED-" <w...@w...to.polbox.com>

    Witam,

    Pewna firma przez długi czas nie płaciła nam za wykonaną pracę.
    Po pół roku zaszantażowali nas, iz nie zapłacą i ich możemy po sądach
    ścigać, jeśli nie dostana 30% opustu na naszą wierzytelność.
    Pretekstem było zakwestionowanie jakości dostarczonego produktu -
    znalazły sie tam błędy merytoryczne. Istniały one w dostarczonym
    materiale i zostały zaakceptowane przed produkcją.
    Wybraliśmy mniejsze zło i przystaliśmy na to - dokonując korekty.
    Do uregulowania pozostała im faktura na dość małą kwotę.

    Firma zleciła kolejna pracę uiściwszy na podstawie wystawionej
    przez nas faktury pro-forma zaliczkę - przelewem.

    Pytanie brzmi - czy możemy wystawić notę odsetkową z informacją, iż
    zaliczka owa została przez nas zaliczona w poczet karnych odsetek
    i nieuregulowanego dokumentu? Do tego - czy jeśli powstałaby nadwyżka
    przelanych środków nad naszymi należnościami wobec tej firmy, to:
    - mamy im zwrócić różnicę od razu
    - oczekiwać na dopłacenie owej zaliczki do wartości faktury
    pro-forma wystawionej przez nas.
    Zaliczka opiewała na 100% pierwszego etapu prac.

    Za wszelkie odpowiedzi będę wdzięczny. Szczególnie te merytoryczne. ;-)
    Dziękuję z góry. :-)

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 ICQ# 82731181>
    Kiedy wpadliśmy do ich meliny, na stole była góra białego proszku - opowiada

  • 2. Data: 2005-01-21 02:05:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Jan 2005, -ZED- wrote:
> [...]
    >+ Pytanie brzmi - czy możemy wystawić notę odsetkową z informacją, iż
    >+ zaliczka owa została przez nas zaliczona w poczet karnych odsetek

    O ile pamiętam - wg K.C.:
    ++++
    Art. 451. § 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka
    długów tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać,
    który dług chce zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego
    długu, wierzyciel może przede wszystkim zaliczyć na
    związane z tym długiem zaległe należności uboczne
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^
    oraz na zalegające świadczenia główne.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    Czyli IMHO (prawnikiem nie jestem, interpretacji nie szukam)
    1. "główny" dług tak
    2. odsetki nie (!)
    3. reszta na zaliczkę.

    >+ Do tego - czy jeśli powstałaby nadwyżka
    >+ przelanych środków nad naszymi należnościami wobec tej firmy, to:
    >+ - mamy im zwrócić różnicę od razu

    IMO nijak i pod żadnym pozorem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-21 09:00:48
    Od: "-ZED-" <w...@w...to.polbox.com>

    Hej!

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Czyli IMHO (prawnikiem nie jestem, interpretacji nie szukam)
    > 1. "główny" dług tak
    > 2. odsetki nie (!)
    > 3. reszta na zaliczkę.

    Ale te odsetki są wymagalne i stanowia moje uzasadnione roszczenie.
    A zaliczka po obcięciu drobnej faktury bedzie wpłacona w zbyt małej kwocie.

    Swoja drogą, to PROFORMA nie jest dokumentem księgowym w sensie
    podatkowym, więc nie powoduje powstania zobowiązania. Zatem oni -
    płacąc owa zaliczkę - nie wskazali, jakie _zobowiązanie_ chcą
    nią uregulować. ;-)

    > IMO nijak i pod żadnym pozorem :)

    A jak się wkurzą? A - ja dla nich nie chce już nic robić. Dość
    nerwów mnie kosztowali i dość chamstwa pospolitego z ich strony
    zaznałem.

    BTW: karniaki liczyć od wartości przed, czy po skorygowaniu?

  • 4. Data: 2005-01-21 14:51:32
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    -ZED- napisał(a):
    > Swoja drogą, to PROFORMA nie jest dokumentem księgowym w sensie
    > podatkowym, więc nie powoduje powstania zobowiązania.

    A jaki to ma niby związek?

    KG

  • 5. Data: 2005-01-24 06:57:55
    Od: "-ZED-" <w...@w...to.polbox.com>

    Hej!

    "kam" <X#k...@w...pl#X> napisał w wiadomości news:csr4ne$t2a$2@news.onet.pl...

    > A jaki to ma niby związek?

    Taka literalna interpretacja. Skoro nie ma zobowiązania, to nie ma
    co regulować. ;-)