  • 1. Data: 2011-12-06 10:41:46
    Temat: zachowek - kiedy wystąpić z wnioskiem?
    Od: " fsda" <f...@g...pl>

    Witam, Mam pytanie w imieniu osoby, której sprawy z racji obowiązków
    zawodowych prowadzę :

    Zmarł ojciec, który był dwukrotnie w związku małżeńskim. Miał jedno dziecko.
    Testamentem zapisał całość drugiej żonie (nie wydziedziczając syna).

    Na dniach ma odbyc się sprawa o nabycie spadku - z wniosku drugiej żony. Mój
    klient dowiedział się o sprawie nie bezpośrednio od zainteresowanej.

    Teraz pytanie : czy z wnioskiem o zachowek ma wystąpić osobno - po sprawie,czy
    może pojawić się na sprawie spadkowej, informując sąd o faktach i żądając
    zachowku ?

    Dziękuję.

  • 2. Data: 2011-12-06 13:26:26
    Temat: Re: zachowek - kiedy wystąpić z wnioskiem?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/6/2011 4:41 AM, fsda wrote:
> [...]
    > może pojawić się na sprawie spadkowej, informując sąd o faktach i żądając

    osobne, to nie ma nic wspolnego ze sprawa o nabycie spadku.
    wstepujesz do osoby, ktora ma ten obowiązkek spełnić, a w przypadku
    braku odpowiedzi do sądu cywilnego.

    masz na to 3 lata od dnia smierci spadkodawcy.

  • 3. Data: 2011-12-06 17:00:38
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2011-12-06 14:26, witek pisze:

    > osobne, to nie ma nic wspolnego ze sprawa o nabycie spadku.
    > wstepujesz do osoby, ktora ma ten obowiązkek spełnić, a w przypadku
    > braku odpowiedzi do sądu cywilnego.
    >
    > masz na to 3 lata od dnia smierci spadkodawcy.

    To akurat się zmieniło:

    "Od 23 października 2011 r. stosownie do znowelizowanego art. 1007 § 1
    KC, roszczenia uprawnionego z tytułu zachowku [...] przedawniają się z
    upływem lat pięciu od ogłoszenia testamentu. "

    --
    spp

  • 4. Data: 2011-12-06 17:52:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/6/2011 11:00 AM, spp wrote:

> [...]
    > KC, roszczenia uprawnionego z tytułu zachowku [...] przedawniają się z
    > upływem lat pięciu od ogłoszenia testamentu. "

    hmm, chyba czas zaczac czytac kodeksy od poczatku.