    From: "Michał Jurewicz" <j...@b...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: zachowek
    Date: Tue, 23 Sep 2003 19:08:19 +0200

    Ojciec przepisał mi w testamencie mieszkanie w którym de fakto mieszkam od
    20 lat. Mój brat i siostra, którzy mieszkają w swoich mieszkaniach w
    testamencie nie zostali wskazani jako spadkobiercy. Brat wytoczył mi pozew o
    zachowek. Wskazał z "nieba" wartość mieszkania na 48 tys. zł. i zażądał dla
    siebie zachowku w wysokości 8 tys. zł. Pieniędzy żadnych nie mam bo mieszkam
    na wsi i nie pracuję. Co mam robić? Jak się bronić? Czy mogę mu zaproponować
    żeby sobie zajął na poczet zachowku jeden pokój w rzeczonym mieszkaniu? Czy
    mogę od wartości mieszkania odliczyć poniesione przeze mnie nakłady na
    remont (około 20 tys zł w ciągu ostatnich 10 lat)?. Czy mogę wskazać że
    mieszkanie wymaga generalnego remontu np. dachu i czy będzie to miało jakiś
    wpływ na sprawę? Czy fakt że cały czas płaciłem za mieszkanie podatek od
    nieruchomości ma jakieś znaczenie?.
    Czy jest jakaś linia obrony żeby zachowku nie zapłacić w ogóle?
    Ratunku?