  • 1. Data: 2011-05-08 23:41:24
    Temat: wyrok SN
    Od: smerf <s...@a...home.pl>

    Czy ktos moglby mi przeslac wyrok ?

    Wyrok SN z dnia 4 lutego 2009 r., sygn. II PK 223/08

    oraz

    Wyrok SN z dnia 2 wrzesnia 2009 r., sygn. II PK 206/08

  • 2. Data: 2011-05-11 09:16:26
    Temat: Re: wyrok SN
    Od: smerf <s...@a...home.pl>

    On 2011-05-09 01:41, smerf wrote:
    > Czy ktos moglby mi przeslac wyrok ?
    >
    > Wyrok SN z dnia 4 lutego 2009 r., sygn. II PK 223/08
    >
    > oraz
    >
    > Wyrok SN z dnia 2 wrzesnia 2009 r., sygn. II PK 206/08

    Nikt nie ma tych wyrokow ? Niestety w wyszukiwarce na SN.PL nie ma ich :(

  • 3. Data: 2011-05-11 09:51:22
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 11 May 2011 11:16:26 +0200, smerf napisał(a):

    > Nikt nie ma tych wyrokow ? Niestety w wyszukiwarce na SN.PL nie ma ich

    Wyrok

    Sądu Najwyższego

    z dnia 4 lutego 2009 r.

    II PK 223/08

    1. Wskazane w art. 1012 § 1 k.p. warunki określające przedmiot klauzuli
    konkurencyjnej nie podlegają ocenie na podstawie kryteriów obiektywnych,
    lecz zależą od subiektywnego przekonania pracodawcy, ważącego własny
    interes przy formułowaniu zakazu. To pracodawca uznaje, czy wykorzystanie
    u konkurencji nabytej przez pracownika wiedzy mogłoby narazić go na
    szkodę.
    2. Pracodawca samodzielnie ocenia, czy ustały okoliczności uzasadniające
    zakaz konkurencji. Ocena ta nie podlega kontroli sądowej.
    3. Okolicznością zwalniającą z wykonywania obowiązku z umowy o zakazie
    konkurencji jest zaistnienie zastrzeżonego w umowie warunku
    (rozwiązującego), co nie jest sprzeczne z zasadami prawa pracy.
    4. Nie ma przeszkód, by oznaczony w umowie o zakazie konkurencji po
    ustaniu stosunku pracy termin w rozumieniu art. 395 § 1 k.c. pokrywał się
    z czasem trwania zakazu konkurencji. Termin ten nie musi również zostać
    wyrażony wprost w postanowieniu umowy wprowadzającym prawo odstąpienia, a
    jego oznaczenie może polegać na odesłaniu do innego postanowienia umowy o
    zakazie konkurencji. Ustawa wprowadza określone wymagania dotyczące
    treści zastrzeżenia prawa odstąpienia obwarowane sankcją nieważności -
    oznaczenie terminu, w czasie którego będzie możliwe skorzystanie z tego
    prawa, oraz określenie, czy prawo to przysługuje obu stronom umowy, czy
    tylko jednej, a jeśli tak, to której. Nie jest natomiast wymagane żadne
    uzasadnienie odstąpienia, uprawniony ma pełną swobodę w wykonaniu tego
    prawa, chyba, że strony dodatkowo zastrzegły określony warunek
    zawieszający.
    LEX nr 523521
    523521
    Dz.U.1998.21.94: art. 101(2)
    Dz.U.1964.16.93: art. 89; art. 395 § 1

    Skład orzekający

    Przewodniczący: Sędzia SN Jerzy Kuźniar.
    Sędziowie SN: Romualda Spyt, Herbert Szurgacz (sprawozdawca).

    Sentencja

    Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa C.L. przeciwko Przedsiębiorstwu
    Eksploatacji Rurociągów Naftowych "P." Spółce Akcyjnej o odszkodowanie,
    po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i
    Spraw Publicznych w dniu 4 lutego 2009 r., skargi kasacyjnej powoda od
    wyroku Sądu Apelacyjnego z dnia 16 kwietnia 2008 r.,
    1. oddala skargę kasacyjną,
    2. zasądza od powoda na rzecz strony pozwanej kwotę 2.025 zł (dwa tysiące
    dwadzieścia pięć zł) tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie faktyczne

    Sąd Okręgowy Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych wyrokiem z dnia 29
    października 2007 r. uwzględnił częściowo powództwo C.L. w stosunku do
    pozwanego Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "P." Spółka
    Akcyjna i zasądził na jego rzecz kwotę 125.008,74 zł tytułem
    odszkodowania wynikającego z umowy o zakazie konkurencji po ustaniu
    stosunku pracy.
    Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:
    Powód został zatrudniony w pozwanym Przedsiębiorstwie Eksploatacji
    Rurociągów Naftowych "P." Spółce Akcyjnej z dniem 13 listopada 1995 r. na
    podstawie umowy o pracę zawartej początkowo na okres 3 miesięcy,
    następnie na czas określony do 30 września 1996 r., a od 1 października
    1996 r. na czas nieokreślony - w pełnym wymiarze czasu pracy. W okresie
    zatrudnienia w pozwanej Spółce, powód zajmował różne stanowiska, a
    mianowicie: inspektora i starszego inspektora ds. odszkodowań,
    samodzielnego inspektora ds. wywłaszczeń i odszkodowań, kierownika działu
    umów i rozliczeń, p.o. dyrektora ds. prognoz i rozwoju, a od 3 lutego
    2003 r. dyrektora ds. prognoz i rozwoju. Pełniąc funkcję dyrektora ds.
    prognoz i rozwoju, powód został ponadto delegowany do pełnienia funkcji
    członka zarządu Międzynarodowego Przedsiębiorstwa Rurociągowego "S.",
    którego zadaniem było przygotowanie i realizacja projektu rurociągu
    naftowego "O.". Zajmował także stanowisko członka rady nadzorczej w
    spółce "T.". Powód w trakcie zatrudnienia u pozwanego uczestniczył w
    projektach strategicznych Spółki w latach: 2000-2001, brał udział w
    przygotowaniu projektu strategii PERN "P." na lata: 2001-2006, był
    współtwórcą projektu przejęcia spółki "L." w roku 2001, uczestniczył w
    pracach komisji przetargowych, w pracach nad Kartą Energetyczną w
    Brukseli. W ramach pełnionych obowiązków dyrektora ds. prognoz i rozwoju
    powód zajmował się polityką handlową, rozwojową i strategiczną Spółki.
    Podejmował także prace badawcze dotyczące rozwoju Spółki, oraz nad
    wynalazczością. Akceptował wszelkie plany modernizacyjne, nadzorował
    tworzenie analiz, opracowań finansowych. Nadzorował i kreował wizerunek
    Spółki na zewnątrz, przygotowywał strategię sprzedażową Spółki. Do
    zakresu obowiązków powoda należało w szczególności przygotowanie i
    negocjowanie umów handlowych związanych z transportem oraz magazynowaniem
    produktów naftowych. Był odpowiedzialny osobiście za kontakty z
    kontrahentami handlowymi. Ponadto sprawował nadzór właścicielski nad
    spółkami zależnymi, nad systemami informatycznymi, telemetrycznymi i
    komunikacyjnymi. W okresie lipca i sierpnia 2004 r. oraz lutego i marca
    2006 r. powód pełnił też funkcję prokurenta Spółki. Będąc zatrudniony na
    stanowisku p.o. Dyrektora ds. Prognoz i Rozwoju w 2002 r. brał udział w
    negocjacjach z konsorcjum "M." dotyczących realizacji inwestycji budowy
    rurociągu "P.". W 2005 r. uczestniczył w negocjacjach zmiany warunków
    kontraktu, a następnie w procesie rozwiązywania umowy z konsorcjum.
    Pełnił też nadzór nad realizacją tej inwestycji na przełomie 2005 r. i
    2006 r. Pracując u pozwanego powód zdobył wiedzę na temat struktury
    kosztów i nakładów jakie należy ponieść na poszczególne odcinki
    rurociągów czy baz, rentowności i usług.
    Powód w trakcie zatrudnienia w pozwanej Spółce miał dostęp do
    zastrzeżonych dokumentów objętych tajemnicą handlową Spółki oraz
    tajemnicą państwową. Posiadł informacje dotyczące zawierania umów
    handlowych z kontrahentami, zna strukturę kosztów, nakładów związanych z
    budową poszczególnych odcinków rurociągu, ma wiedzę odnośnie realizacji
    projektu rurociągu naftowego "O.". Zasiadając w radzie nadzorczej spółki
    "T." zdobył informacje strategiczne i finansowe dotyczące tej spółki,
    miał wgląd do wszelkich dokumentów finansowych. Pełniąc natomiast funkcję
    prokurenta w pozwanej Spółce brał udział w posiedzeniach zarządu, miał
    dostęp do podejmowanych uchwał zarządu, które dotyczyły konkretnych osób
    i spraw. Powyższe informacje miały charakter poufny, tajny. Ujawnienie
    tych informacji, w szczególności funkcjonującym w Polsce i w Europie
    firmom konkurencyjnym mogłoby narazić pozwaną Spółkę na szkodę.
    W dniu 18 sierpnia 2003 r. pracodawca reprezentowany przez S.J.
    pełniącego funkcję dyrektora naczelnego, prezesa zarządu zawarł z C.L.
    umowę o zakazie konkurencji. Umowa w § 1 ust. 1 ustalała, iż w czasie
    trwania stosunku pracy oraz po jego ustaniu, począwszy od dnia następnego
    po dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy z pracodawcą do dnia
    upływu pełnych 12 miesięcy powód nie będzie prowadził działalności
    konkurencyjnej wobec pracodawcy, ani świadczył pracy w ramach stosunku
    pracy lub na innej podstawie na rzecz innego pracodawcy w zakresie
    przedmiotu działalności pracodawcy określonego w odpowiednich dokumentach
    założycielskich. W § 1 ust. 2 przedmiotowej umowy wymieniono czynności
    wchodzące w zakres działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy, zaś w §
    1 ust. 3 umowy zobowiązano powoda do zachowania tajemnicy i
    niewykorzystywania wszelkich poufnych informacji, o których dowiedział
    się w związku z wykonywaniem swoich obowiązków, a których ujawnienie
    mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
    W tym samym okresie Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych
    "P." S.A. w P. zawarło jeszcze dwie umowy o zakazie konkurencji z osobami
    pełniącymi wówczas funkcję dyrektorów pionów. Zgodnie z przyjętą u
    pozwanego praktyką zawarcie umowy o zakazie konkurencji z tymi osobami, w
    tym również z powodem poprzedzone było uchwałą zarządu Spółki z dnia 18
    sierpnia 2003 r.
    W dniu 21 września 2006 r. powód otrzymał od pozwanego na piśmie
    zawiadomienie o ustaniu przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji. W
    zawiadomieniu wskazano, że ustanie przyczyn uzasadniających zakaz
    konkurencji wynika z działań restrukturyzacyjnych podjętych przez
    pracodawcę, a zawiadomienie - stosownie do § 4 pkt 2 umowy o zakazie
    konkurencji - skutkuje wygaśnięciem umowy o zakazie konkurencji.
    Sąd Okręgowy, powołując art. 101 2 k.p. w zw. z art. 1011 k.p.,
    stwierdził, że zawarta w dniu 18 sierpnia 2003 r. między stronami umowa o
    zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy znajdowała swe merytoryczne
    uzasadnienie, albowiem powód miał dostęp do szczególnie ważnych
    informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pozwanego na szkodę. W
    związku z tym uznał, że prezentowane w toku procesu twierdzenie strony
    pozwanej, że powód nie miał dostępu do takich informacji, których
    ujawnienie narażałoby Spółkę na szkodę, a zawarcie umowy o zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy od samego początku było pozbawione
    racjonalnych podstaw, jest w ocenie Sądu Okręgowego gołosłowne i nie
    znajduje oparcia w zgromadzonym w sprawie materiale dowodowym.
    Sąd pierwszej instancji podkreślił, że zakaz konkurencji przestaje
    obowiązywać przed upływem terminu, na jaki została zawarta umowa w dwóch
    przypadkach: w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz, czyli
    gdy informacje posiadane przez pracownika utraciły użyteczność, poufność
    lub w razie niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty
    odszkodowania. Oświadczenie pozwanego pracodawcy w przedmiocie
    rozwiązania umowy o zakazie konkurencji nie mogło zatem wywołać
    zamierzonego rozwiązującego skutku, tym bardziej "niweczącego
    zobowiązanie" do wypłaty powodowi umówionego odszkodowania z tytułu
    zawartej umowy o zakazie konkurencji. Przywołując orzecznictwo Sądu
    Najwyższego Sąd Okręgowy wskazał, że strony umowy o zakazie konkurencji
    mogą przewidzieć i uzgodnić także sposób oraz okoliczności (przyczyny)
    uzasadniające rozwiązanie tej umowy przed upływem terminu na jaki zostaje
    zawarta, a w szczególności wzajemne relacje w razie ustania przyczyn
    uzasadniających taki zakaz. Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu
    stosunku pracy nie przestaje bowiem obowiązywać przed upływem terminu, na
    jaki została zawarta nawet w razie ustania przyczyn uzasadniających taki
    zakaz (art. 1012 § 2 k.p.c.), jeżeli strony nie wprowadziły stosownych
    klauzul umownych legitymizujących wcześniejsze ustanie zakazu
    konkurencji, np. w postaci umownie zastrzeżonego wypowiedzenia lub
    odstąpienia od tej umowy. Bez wprowadzenia do umowy o zakazie konkurencji
    stosownej klauzuli umożliwiającej wcześniejsze jej rozwiązanie, nie jest
    dopuszczalne jednostronne zerwanie takiej umowy i to nawet w sytuacji,
    gdy pracodawca nie obawia się skutków konkurencji ze strony byłego
    pracownika, który przestrzega wiążącego go zakazu, co wiąże się z
    obowiązkiem wypłaty przez byłego pracodawcę uzgodnionego odszkodowania.
    Ponieważ strony nie uzgodniły w umowie o zakazie konkurencji innych niż
    ustawowa przyczyn ustania zakazu konkurencji, oznacza to, iż nie
    wystąpiły - podlegające ocenie sądowej - przesłanki uchylenia się
    pracodawcy od powinności zapłaty odszkodowania. Powództwo należało
    uwzględnić w części odnoszącej się do roszczeń wymagalnych.
    Wyrok ten został zaskarżony przez pozwanego apelacją w części
    uwzględniającej powództwo. Skarżący zarzucił naruszenie art. 1012 w
    związku z art. 1011 k.p. przez uznanie, iż oświadczenie pracodawcy w
    przedmiocie rozwiązania umowy o zakazie konkurencji nie mogło wywołać
    zamierzonego skutku w postaci ustania obowiązku zapłaty umówionego
    odszkodowania. Zarzucono też naruszenie przepisów postępowania.
    W uzasadnieniu pozwany wskazał, że należy mieć na względzie, że zgodnie z
    art. 1012 § 1 k.p. umowę o zakazie konkurencji zawiera się wówczas, gdy
    szczególnie ważne informacje jakie posiada pracownik wykraczają poza
    zakres pojęcia tajemnicy przedsiębiorstwa, zdefiniowanego w ustawie z 16
    kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ochrona, której
    udzielała spółce ta ustawa była wystarczająca z punktu widzenia
    ewentualnego zagrożenia jej interesów ze strony powoda jako dyrektora
    pionu, co w połączeniu z obowiązkiem przestrzegania tajemnicy państwowej,
    służbowej i przedsiębiorstwa prowadzi do wniosku, że zawarcie z powodem
    umowy o zakazie konkurencji było niezasadne. Stanowiło też odstępstwo od
    ogólnie stosowanej reguły, że umowy o z zakazie konkurencji są zawierane
    tylko z członkami zarządu spółki.
    W dalszej kolejności skarżący podniósł, przywołując orzecznictwo Sądu
    Najwyższego, że co do zasady zamieszczenie w umowie o zakazie konkurencji
    warunku rozwiązującego w postaci ustania przyczyny uzasadniającej zakaz
    konkurencji jest dopuszczalne. Tak też strony ułożyły się w § 4 ust. 2
    umowy o zakazie konkurencji, co skutkowało wygaśnięciem umowy. Przyjęcie
    innej interpretacji byłoby sprzeczne z wolą stron zapisaną w umowie.
    Należy też mieć na względzie, że umowa była wzajemna, co oznacza, że
    zwolnienie powoda z konieczności powstrzymywania się od działalności
    konkurencyjnej zwalnia stronę pozwaną z konieczności zapłaty
    odszkodowania. Jest to tym bardziej uzasadnione, że zakaz konkurencji ma
    znaczenie tylko dla pracodawcy, a pracownik nie może kwestionować oceny
    tegoż pracodawcy, że nie obawiając się już konkurencji ze strony byłego
    pracownika zwalnia go z obowiązku jego przestrzegania.
    Rozpoznając sprawę Sąd Apelacyjny zdecydował uzupełnić postępowanie
    dowodowe poprzez przesłuchanie byłego prezesa zarządu pozwanej spółki
    Stanisława J., który zawierał z powodem umowę o zakazie konkurencji na
    okoliczność zamiaru stron zawartego w § 4 tej umowy. Świadek zeznał, że
    według jego oceny umowa nie przewidywała możliwości jej wcześniejszego
    ustania (tj. przed upływem roku od daty ustania stosunku pracy stron) z
    przyczyn leżących po stronie spółki.
    Sąd Apelacyjny - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych wyrokiem z dnia 16
    kwietnia 2008 r. uwzględnił apelację pozwanego i zmienił zaskarżony wyrok
    oddalając powództwo.
    W uzasadnieniu Sąd drugiej instancji stwierdził, że akceptuje ustalenia
    faktyczne poczynione przez Sąd Okręgowy. Należy zatem przyjąć, że w
    umowie o zakazie konkurencji zawartej 18 sierpnia 2003 r. strony
    ustaliły, że umówiony zakaz przestanie obowiązywać przed upływem terminu
    tylko w razie ustania przyczyn, dla których został ustanowiony. Wówczas
    pracodawca powiadomi na piśmie powoda o ustaniu przyczyn uzasadniających
    zakaz konkurencji i umowa wygasa. Zawiadomienie takie powód odebrał 22
    września 2006 r., niemal równocześnie z wypowiedzeniem umowy o pracę.
    Należy zatem przyjąć, że pozwanej spółce zależało na tym, aby umowa o
    zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy już nie obowiązywała.
    Odpowiadając na pytanie, czy umowa stron dopuszczała taką możliwość i to
    zgodnie z prawem, Sąd Apelacyjny uznał, dokonując analizy treści umowy o
    zakazie konkurencji i opierając się na analizie jej literalnej treści, że
    w § 4 ust. 2 umowy strony, przewidując możliwość złożenia przez spółkę
    oświadczenia woli o ustaniu przyczyn, dla których ją zawarto, z
    konsekwencją polegającą na wygaśnięciu umowy, zawarły warunek
    rozwiązujący umowę o zakazie konkurencji przed upływem terminu na jaki
    umowa została zawarta, co pozostaje w zgodności z art. 89 k.c. w związku
    z art. 300 k.p. Nie jest to zatem jednostronne oświadczenie woli
    pracodawcy zmierzające do spowodowania ustania obowiązywania umowy i
    uwolnienia się od obowiązku zapłaty odszkodowania, które byłoby prawnie
    niedopuszczalne.
    Powód zaskarżył ten wyrok skargą kasacyjną w całości wnosząc o zmianę
    zaskarżonego wyroku w całości poprzez zasądzenie na jego rzecz kwoty
    125.008,74 zł. Zaskarżonemu wyrokowi zarzucił naruszenie prawa
    materialnego:
    - art. 101 2 § 2 k.p. w związku z art. 65 § 2 k.c. poprzez uznanie, że
    pracodawca aby rozwiązać umowę o zakazie konkurencji nie musi wykazywać
    przyczyny rozwiązania tej umowy a wystarczy jedynie sama informacja o
    wystąpieniu przyczyny uzasadniającej ustanie zakazu konkurencji,
    - art. 89 k.c. w związku z 300 k.p. i w związku z art. 101 2 § 2 k.p.
    poprzez niezastosowanie wprost art. 1012 § 2 k.p. pomijając przyczyny
    ustawowe ustania zakazu konkurencji i stosując regulacje Kodeksu
    cywilnego dotyczących warunku,
    - zarzut naruszenia art. 38 k.c. i § 19 Statutu pozwanej spółki poprzez
    brak uznania niewłaściwej reprezentacji pozwanej Spółki przy składaniu
    oświadczenia woli o zaistnieniu przyczyn uzasadniających ustanie zakazu
    konkurencji.
    W uzasadnieniu skarżący zwrócił uwagę, że nie sposób zgodzić się ze
    stanowiskiem Sądu Apelacyjnego, że okoliczność, od zaistnienia której
    strony uzależniły rozwiązanie umowy o zakazie konkurencji, nie podlega
    badaniu czy weryfikacji, gdyż w takim przypadku zapis umowny dotyczący
    warunku, jako zależny wyłącznie od woli jednej ze stron, byłby nieważny.
    Jeżeli bowiem nie byłoby możliwości zweryfikowania wystąpienia
    okoliczności przewidzianych przez strony, a podlegających ocenie byłego
    pracodawcy, to wówczas informacja o wystąpieniu tych przyczyn jest w
    istocie równoległa z oświadczeniem woli o rozwiązaniu umowy. Nawiązując
    do orzecznictwa Sądu Najwyższego dotyczącego instytucji warunku skarżący
    podniósł, że nie może być warunkiem zdarzenie objęte treścią zobowiązania
    dłużnika, którego spełnienie jest całkowicie zależne od jego woli.
    Skarżący podkreślił także, że umowa o zakazie konkurencji ma charakter
    dwustronnie zobowiązujący i nie można zgodzić się ze stanowiskiem, że
    tylko pracodawca jest zainteresowany w jej utrzymaniu lub rozwiązaniu.
    Przywołując orzecznictwo Sądu Najwyższego skarżący zwrócił uwagę, że
    nieważne jest zastrzeżenie w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu
    stosunku pracy prawa odstąpienia pracodawcy od zawartej umowy bez
    określenia terminu do wykonania tego prawa, konieczne jest zatem podanie
    przez pracodawcę przyczyn uzasadniających rozwiązanie umowy o zakazie
    konkurencji, co w omawianej sprawie nie miało miejsca.
    W odpowiedzi na skargę kasacyjną pozwany wniósł o jej oddalenie.
    Odnosząc się do zarzutów skargi podniósł, że umowa o zakazie konkurencji
    jest umową wzajemną, której podstawową cechą jest zobowiązanie się obu
    stron w ten sposób, ze świadczenie jednej z nich ma być odpowiednikiem
    świadczenia drugiej, nie ma przeszkód prawnych do takiego ukształtowania
    postanowień umowy o zakazie konkurencji, które świadczenia pracodawcy
    będą uzależniać od związania pracownika klauzulą konkurencyjną Tak też
    postanowiły strony w umowie z dnia 18 sierpnia 2003 r., wiążąc obowiązek
    wypłaty odszkodowania z okresem trwania zakazu konkurencji i
    stwierdzając, że zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem 12
    miesięcznego terminu od ustania stosunku pracy, tylko w razie ustania
    przyczyn uzasadniających taki zakaz. W takim przypadku pracodawca
    zobowiązany był powiadomić pracownika na piśmie o ustaniu tych przyczyn,
    czego dokonał pismem z dnia 21 września 2006 r.
    Odnosząc się natomiast do zarzutu naruszenia art. 38 Kodeksu cywilnego i
    § 19 Statutu pozwanej Spółki poprzez brak uznania niewłaściwej
    reprezentacji pozwanej Spółki przy składaniu oświadczenia woli o
    zaistnieniu przyczyn uzasadniających ustanie zakazu konkurencji, strona
    pozwana podnosi, ze wbrew twierdzeniom strony powodowej Regulamin Zarządu
    obowiązujący w dniu 21 września 2006 r. nie wymagał podjęcia przez zarząd
    Spółki uchwały, która upoważniałby Prezesa Spółki do złożenia
    oświadczenia woli o ustaniu przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji.
    Czynności takiej mógł dokonać prezes zarządu jako osoba dokonująca
    czynności z zakresu prawa pracy (zgodnie z § 9 Regulaminu zarządu).
    Stosownie do Regulaminu zarządu zgoda potrzebna byłaby tylko w przypadku
    nawiązania lub rozwiązania umowy o pracę z osobami na stanowiskach
    dyrektorskich. Czynności te należy odróżnić od kwestii odstąpienia od
    umowy o zakazie konkurencji.

    Uzasadnienie prawne

    Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
    Na etapie postępowania kasacyjnego spór sprowadza się w pierwszym rzędzie
    do kwestii znaczenia prawnego klauzuli zawartej w § 4 ust. 2 umowy o
    zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy oraz konsekwencji prawnych
    podjęcia przez pracodawcę działań w niej przewidzianych. Według § 4 ust.
    2 tej zawartej przez strony umowy zakaz przestaje obowiązywać przed
    upływem uzgodnionego przez strony terminu tylko w razie ustania
    okoliczności uzasadniających taki zakaz. W takim przypadku pracodawca
    pisemnie powiadomi pracownika o ustaniu przyczyn uzasadniających zakaz,
    co doprowadzi do wygaśnięcia umowy. Strona powodowa nie kwestionuje
    dopuszczalności zamieszczenia w umowie wymienionej klauzuli, inaczej
    jednak ocenia przesłanki dopuszczalności skorzystania z tej klauzuli oraz
    skutki działań strony pozwanej.
    Skarżący wychodzi z trafnego założenia, że strony w granicach
    wyznaczonych przez przepisy prawa mogą swobodnie kształtować jej treść.
    Należy uznać, że zamieszczenie w umowie o zakazie konkurencji klauzuli §
    4 ust. 2 nie narusza przepisów prawa o zakazie konkurencji po ustaniu
    stosunku pracy (art. 101 2 k.p.).
    Nie jest natomiast trafne stanowisko skarżącego, że dla rozwiązania umowy
    o zakazie konkurencji pozwany jest obowiązany do wykazania, że ustały
    przyczyny uzasadniające zakaz konkurencji. Z konstrukcji klauzuli wynika,
    że to pracodawca dokonuje oceny, czy ustały przyczyny uzasadniające
    zakaz. Jeżeli dokona takiej oceny, powinien o tym powiadomić pracownika
    (powoda). Jest to zgodne z przesłankami zawarcia umowy, którymi są
    dokonana przez pracodawcę ocena, że pracownik ma dostęp do szczególnie
    ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na
    szkodę. W orzecznictwie Sądu Najwyższego jest utrwalone stanowisko, iż
    dokonanie takiej oceny należy do pracodawcy i że ocena ta nie podlega
    kontroli sądowej. Przyjmuje się, iż wskazane w art. 1012 § 1 k.p. warunki
[...]
    pracownika wiedzy mogłoby narazić go na szkodę (por. orzeczenia Sądu
    Najwyższego: z dnia 14 maja 1998 r., I PKN 121/98, OSNAPiUS 1999 nr 10,
    poz. 342, z dnia 17 listopada 1999 r., I PKN 358/99, OSNAPiUS 2001 nr 7,
    poz. 217, z dnia 17 grudnia 2001 r., I PKN 742/00, OSNP 2003 nr 24, poz.
    588 i z dnia 18 kwietnia 2007 r., I PK 361/06, OSNP 2008/9-10/130). Dążąc
    do zawarcia umowy o zakazie konkurencji pracodawca chroni bowiem swoje
    interesy oparte na przekonaniu, że pracownik ma dostęp do informacji,
    które pracodawca uważa za szczególne ważne, ponieważ ich ujawnienie
    mogłoby narazić go na szkodę, nawet jeśli ocena taka nie ma obiektywnego
    uzasadnienia, gdy okazuje się, że pracownik nie miał lub nie ma dostępu
    do tego rodzaju istotnych informacji, bądź wykorzystanie nabytej przez
    niego wiedzy nie narażało pracodawcy na szkodę (por. uzasadnienie wyroku
    Sądu Najwyższego z dnia 13 kwietnia 2005 r., II PK 258/04, OSNP 2005 nr
    22, poz. 356).
    Analogicznie należy uznać, że pracodawca samodzielnie ocenia, czy ustały
    okoliczności uzasadniające zakaz konkurencji. Ocena ta nie podlega
    kontroli sądowej.
    Skarżący zarzuca, iż w rozpoznawanej sprawie Sąd Apelacyjny nietrafnie
    przyjął, że należy odwołać się do przepisów kodeksu cywilnego, a ponadto,
    że § 4 ust. 2 klauzuli konkurencyjnej stanowi warunek w rozumieniu art.
    89 k.c. i w konsekwencji, iż doszło na tej podstawie do rozwiązania
    umowy. Tego pierwszego zarzutu skarżący nie uzasadnił w skardze,
    poprzestając na zarzucie niezastosowania art. 1012 § 2 k.p. Zarzut ten
    jest nietrafny. Art. 1012 § 2 k.p. stanowi, że zakaz konkurencji
    przestaje obowiązywać przed upływem terminu, na jaki została zawarta
    umowa przewidziana w tym przepisie, w razie ustania przyczyn
    uzasadniających taki zakaz lub niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku
    wypłaty odszkodowania. W orzecznictwie przyjęto, iż ustanie przyczyn
    uzasadniających zakaz nie powoduje rozwiązania umowy, a pociąga za sobą
    jedynie ten skutek, że pracownik zostaje zwolniony z zakazu. Ustanie
    przyczyn uzasadniających zakaz może dotyczyć całej działalności objętej
    zakazem lub jej części. Niezależnie od tego były pracodawca nie może
    uwolnić się od zobowiązania zapłaty odszkodowania twierdząc, że byłego
    pracownika przestał obowiązywać zakaz konkurencji. Negowałoby to sens
    zawierania umowy na czas określony. Strony umowy szacują, jak długo zakaz
    może być aktualny, a jeżeli były pracodawca zgodzi się na zbyt długi
    okres, to ponosi tego konsekwencje. Sąd Najwyższy w tezie wyroku z dnia
    28 marca 2002 r., I PKN 6/01 (OSNP 2004, nr 5, poz. 84), stwierdził, że
    przepis art. 495 § 1 k.c. nie ma zastosowania do umowy o zakazie
    konkurencji uregulowanej w art. 1012 k.p. i nie może stanowić podstawy
    prawnej dla zwolnienia się pracodawcy z obowiązku wypłaty byłemu
    pracownikowi odszkodowania także wtedy, gdy ustały przyczyny
    uzasadniające taki zakaz. Również w wyroku z dnia 3 lutego 2002 r., I PKN
    873/00 (OSNP 2004, nr 4, poz. 59) stwierdzono, że wystąpienie
    okoliczności uzasadniających wygaśnięcie zakazu konkurencji (art. 1012 §
    2) nie wyłącza obowiązku zapłaty pracownikowi odszkodowania.
    W rozpoznawanej sprawie przedmiotem sporu jest rozwiązanie umowy o
    zakazie konkurencji. W piśmiennictwie i orzecznictwie przyjęto, iż
    okolicznością zwalniającą z wykonywania obowiązku z umowy o zakazie
    konkurencji jest zaistnienie zastrzeżonego w umowie warunku
    (rozwiązującego), co nie jest sprzeczne z zasadami prawa pracy (por.
    wyroki z dnia 12 lutego 2004 r., I PK 398/03, OSNP 2005/1/5 i z dnia 8
    sierpnia 2007 r., II PK 45/07, OSNP 2008/19-20/283). Sąd Najwyższy w
    składzie orzekającym podziela stanowisko skarżącego, że klauzula § 4 ust.
    2 umowy o zakazie konkurencji nie stanowi sformułowania warunku, gdyż
    zdarzenie przyszłe wskazane w tej klauzuli zależy od oceny i woli
    podmiotu będącego stroną umowy. Klauzula ta formułuje natomiast
    zastrzeżone umownie prawo odstąpienia od umowy (art. 395 § 1 k.c. w
    związku z art. 300 k.p.).
    W orzecznictwie Sądu Najwyższego utrwalił się pogląd, że zamierzając
    osiągnąć skutek w postaci zwolnienia z obowiązku wypłaty odszkodowania
    pracodawca musi zawrzeć z byłym pracownikiem stosowne porozumienie
    rozwiązujące umowę o zakazie konkurencji. Strony mogą także w umowie o
    zakazie konkurencji przewidzieć możliwość jej rozwiązania przed upływem
    terminu, na jaki umowa została zawarta, na przykład w drodze
    wypowiedzenia albo w razie ziszczenia się warunku rozwiązującego (art. 89
    k.c. w związku z art. 300 k.p.), przykładowo przez zawarcie w umowie
    postanowienia, że zwolnienie pracownika z zakazu konkurencji, spowodowane
    ustaniem przyczyn uzasadniających taki zakaz, wywoła skutek w postaci
    wygaśnięcia umowy lub wreszcie przez zobowiązanie się pracodawcy do
    wypłaty odszkodowania pod pewnymi warunkami. Do umowy o zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy może również zostać wprowadzone
    prawo odstąpienia od niej (art. 395 k.c.), o ile nie pozostaje to w
    sprzeczności z zasadami prawa pracy (art. 300 k.p.). Zgodnie a art. 395 §
    1 k.c. można zastrzec, że jednej lub obu stronom przysługiwać będzie w
    ciągu oznaczonego terminu prawo odstąpienia od umowy. Prawo to wykonywa
    się przez oświadczenie złożone drugiej stronie. Podstawowy element
    konstrukcyjny prawa odstąpienia od umowy stanowi określenie terminu w
    ciągu którego prawo do może zostać wykonane. W wyroku z 8 lutego 2007 r.
    (II PK 159/06, OSNP 2008, nr 7-8, poz. 91) Sąd Najwyższy stwierdził, że
    zastrzeżenie dla pracodawcy prawa odstąpienia w umowie o zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy, bez określenia terminu wykonania
    tego prawa, jest nieważne. Stosownie do § 4 ust. 2 umowy o zakazie
    konkurencji "Zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem
    terminu, o którym mowa w § 1 umowy tylko w razie ustania przyczyn
    uzasadniających taki zakaz. W takim przypadku Pracodawca pisemnie
    powiadomi pracownika o ustaniu przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji
    i umowa wygasa". Według § 1 umowy, do którego odsyła cytowany § 4 ust. 2
    pracownik zobowiązuje się do nieprowadzenia działalności konkurencyjnej
    wobec pracodawcy w czasie trwania stosunku pracy oraz po ustaniu stosunku
    pracy, począwszy od dnia następnego po rozwiązaniu umowy, do upływu
    pełnych 12 miesięcy. Zdaniem Sądu Najwyższego nie ma przeszkód, by
    oznaczony termin w rozumieniu art. 395 § 1 k.c. pokrywał się z czasem
    trwania zakazu konkurencji. Termin ten nie musi również zostać wyrażony
    wprost w postanowieniu umowy wprowadzającym prawo odstąpienia, a jego
    oznaczenie może polegać na odesłaniu do innego postanowienia umowy o
    zakazie konkurencji. W doktrynie wskazuje się, że ustawa wprowadza
[...]
    Odnośnie do zarzutu naruszenia art. 38 k.c. i § 19 Statutu pozwanej
    spółki poprzez brak uznania niewłaściwej reprezentacji pozwanej Spółki
    przy składaniu oświadczenia woli o zaistnieniu przyczyn uzasadniających
    ustanie zakazu konkurencji należy stwierdzić, że nie jest on trafny. W
    świetle powyższych rozważań trzeba podkreślić, że oświadczenie prezesa,
    odmiennie, niż ocenia je skarżący, nie dotyczy rozwiązania umowy o
    zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Jest to natomiast
    oświadczenie przewidziane przez strony w umowie. Jego złożenie, wpływając
    na wzajemne zobowiązania stron, nie zmienia jednakże treści umowy
    zawartej przez strony. Należy zatem przyjąć, że złożenie takiego
    oświadczenia nie przekracza granic zwykłego zarządu i mogło zostać
    skutecznie złożone przez prezesa zarządu spółki.
    Z przytoczonych motywów należało orzec jak w sentencji.

    Wyrok

    Sądu Najwyższego

    z dnia 2 września 2009 r.

    II PK 206/08

    Dopuszczalne jest wcześniejsze ustanie umowy o zakazie konkurencji po
    ustaniu stosunku pracy na skutek umówienia się stron w sprawie
    odstąpienia od umowy lub warunku rozwiązującego.
    LEX nr 523529
    523529
    Dz.U.1998.21.94: art. 101(2)

    Nie można zasadnie przyjmować, że umowa o zakazie konkurencji jest umową
    z zakresu prawa pracy i wszelkie jej postanowienia mniej korzystne dla
    pracownika, niż zapewnia KP, są z mocy samego prawa nieważne.
    M.P.Pr. 2010/4/198
    570344
    Dz.U.1998.21.94: art. 101(1)

    Skład orzekający

    Przewodniczący: Sędzia SN Jerzy Kuźniar.
    Sędziowie SN: Bogusław Cudowski (sprawozdawca), Zbigniew Hajn.

    Sentencja

    Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa Tadeusza K. przeciwko
    Przedsiębiorstwu Eksploatacji Rurociągów Naftowych P. S.A. o
    odszkodowanie z umowy o zakazie konkurencji, po rozpoznaniu na
    posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw
    Publicznych w dniu 2 września 2009 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej
    od wyroku Sądu Apelacyjnego z dnia 17 stycznia 2008 r.,
    uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje do ponownego rozpoznania i
    orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego Sądowi Apelacyjnemu.

    Uzasadnienie faktyczne

    Sąd Okręgowy, Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych wyrokiem z dnia 28
    września 2007 r. zasądził od pozwanego Przedsiębiorstwa Eksploatacji
    Rurociągów Naftowych "P." S.A. na rzecz powoda T.K. odszkodowanie z
    tytułu umowy o zakazie konkurencji w 10 ratach: jedna rata w kwocie
    14.27,43 zł oraz 9 rat po 14.727,43 zł każda z nich, z ustawowymi
    odsetkami, umorzył postępowanie w zakresie roszczenia o uznanie za
    bezskuteczne oświadczenia o rozwiązaniu umowy o zakazie konkurencji, a w
    pozostałej części powództwo oddalił.
    Sąd podniósł, że T.K. wniósł o uznanie za bezskuteczne oświadczenia
    Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "P." S.A. - o
    rozwiązaniu umowy o zakazie konkurencji lub o zasądzenie na jego rzecz od
    pozwanego kwoty 120.000 zł tytułem odszkodowania wraz z ustawowymi
    odsetkami od dnia wniesienia pozwu. W uzasadnieniu swego żądania powód
    wskazał, iż w okresie zatrudnienia w pozwanej Spółce, w dniu 18 sierpnia
    2003 r. strony zawarły umowę o zakazie konkurencji, na mocy której powód
    zobowiązany został do powstrzymywania się od działalności konkurencyjnej
    po ustaniu stosunku pracy. Zawarcie przedmiotowej umowy pracodawca
    uzasadnił faktem, iż powód zajmujący stanowisko Dyrektora miał dostęp do
    wszystkich ważnych informacji, w tym stanowiących tajemnicę pracodawcy,
    których ujawnienie mogłoby narazić go na szkodę. Z uwagi na szczególna
    pozycję pozwanej Spółki na rynku polskim o charakterze strategicznym dla
    interesów Państwa Polskiego, w ocenie powoda, zawarcie umowy o zakazie
    konkurencji było uzasadnione i konieczne. W § 4 ust. 2 umowy, strony
    przewidziały możliwość jej rozwiązania pod warunkiem, iż ustaną przyczyny
    uzasadniające istnienie zakazu konkurencji.
    W dniu 22 września 2006 r. powód otrzymał od pozwanego pracodawcy na
    piśmie zawiadomienie o ustaniu przyczyn uzasadniających zakaz
    konkurencji. W zawiadomieniu wskazano, iż ustanie przyczyn
    uzasadniających zakaz konkurencji wynika z działań restrukturyzacyjnych
    podjętych przez PERN "P." S.A., a niniejsze zawiadomienie - stosownie do
    § 4 umowy o zakazie konkurencji - skutkuje wygaśnięciem umowy.
    Zdaniem Sądu Okręgowego, zawarta między stronami umowa o zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy, znajdowała swe merytoryczne
    uzasadnienie, albowiem powód miał dostęp do szczególnie ważnych
    informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pozwanego na szkodę. Powód
    jako pracownik zajmujący stanowisko początkowo pełnomocnika zarządu ds.
    bezpieczeństwa, następnie dyrektora ds. administracji, zarządzający
    działem organizacji, działem administracyjno-gospodarczym, jednostkami
    straży pożarnej, działem bezpieczeństwa technicznego i ochrony
    środowiska, służbą ochrony oraz uczestniczący w posiedzeniach zarządu
    spółki, na których m.in. sporządzano projekty umów z kontrahentami,
    uzgadniano warunki tych umów, omawiano strategię negocjacyjną
    przedsiębiorstwa, jej kierunki, a także sposób i warunki bezpiecznego
    przysłania paliw, niewątpliwie posiadał wiedzę na temat istotnych
    zagadnień dotyczących w szczególności działalności handlowej Spółki, jej
    kontrahentów i organizacji pracy.
    W ocenie sądu powód miał bez wątpienia dostęp do szczególnie ważnych
    informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Tymczasem pozwany nie
    przedstawił jednoznacznych dowodów pozwalających na uznanie, iż powód nie
    miał wglądu do takich informacji, których ujawnienie narażałoby
    pracodawcę na szkodę.
    Niezależnie jednak od ustalenia, czy pozwany pracodawca zawierając umowę
    o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy zasadnie przyjął, iż
    powód miał lub dostęp do szczególnie ważnych informacji zdaniem Sądu
    Okręgowego oświadczenie pozwanego pracodawcy w przedmiocie rozwiązania
    umowy o zakazie konkurencji nie mogło wywołać swego zamierzonego
    rozwiązującego skutku, tym bardziej "niweczącego zobowiązanie" do wypłaty
    powodowi umówionego odszkodowania z tytułu zawartej umowy o zakazie
    konkurencji.
    U podstaw tego poglądu spoczywa ugruntowane w orzecznictwie Sądu
    Najwyższego stanowisko, iż błąd pracodawcy co do tego, że pracownik miał
    dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby
    narazić pracodawcę na szkodę, co uzasadniało zawarcie umowy o zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy, nie stanowi podstawy do uchylenia
    się od skutków prawnych umowy, ani do jednostronnego jej rozwiązania
    przez pracodawcę (wyrok Sądu Najwyższego z 13 kwietnia 2005 r., II PK
    258/04, OSNP z 2005 r. Nr 22, poz. 356).
    Sąd Okręgowy podkreślił ponadto, iż samo ustanie zakazu konkurencji nie
    przesądza o automatycznym ustaniu skutków prawnych klauzuli
    konkurencyjnej (jako umowy wzajemnej) w zakresie obowiązku zapłaty przez
    pracodawcę umówionego odszkodowania pracownikowi. Niewykonanie
    zobowiązania przez jedną ze stron nie może bowiem prowadzić do
    wygaśnięcia zobowiązania w ogóle (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 lipca
    2000 r., I PKN 731/99, OSNAPiUS 2002 r. Nr 2, poz. 41). Były pracodawca
    nie może zatem zwolnić się z obowiązku zapłaty odszkodowania twierdząc,
    iż byłego pracownika przestał obowiązywać zakaz konkurencji.
    Sąd Okręgowy zaznaczył też, że strony nie uzgodniły w umowie o zakazie
    konkurencji innych niż ustawowa przyczyna ustania zakazu konkurencji. Z
    treści postanowienia § 4 umowy o zakazie konkurencji zawartej między
    stronami w dniu 18 sierpnia 2003 r. wynika bowiem, iż "zakaz konkurencji
    przestanie obowiązywać przed upływem terminu, o którym mowa § 1 umowy
    tylko w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz. W takim
    przypadku pracodawca pisemnie powiadomi pracownika o ustaniu przyczyn
    uzasadniających zakaz konkurencji i umowa wygasa".
    Z przytoczonego postanowienia wynika również, iż strony nie wprowadziły
    okoliczności (zastrzeżeń umownych), które pozwoliłyby na uwolnienie się
    pracodawcy od obowiązku wypłaty odszkodowania, w sytuacji, gdy zawarty w
    klauzuli konkurencyjnej zakaz utracił znaczenie, takich jak chociażby
    umowne prawo odstąpienia, możliwość wypowiedzenia klauzuli konkurencyjnej
    lub zobowiązania się pracodawcy wypłaty odszkodowania pod pewnymi
    warunkami. Oznacza to, iż nie wystąpiły - podlegające ocenie sądowej -
    przesłanki uchylenia się pracodawcy od obowiązku zapłaty odszkodowania.
    Konkludując Sąd Okręgowy przyjął, że jednostronne oświadczeni pozwanego
    pracodawcy o rozwiązaniu zawartej pomiędzy stronami umowy i zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy nie odniosło swego celu i tym samym
    nie zwalniało pozwanego pracodawcy od obowiązku wypłaty odszkodowania w
    okresie i wysokości wskazanej w umowie o zakazie prowadzenia działalności
    konkurencyjnej.
    Wyrokiem z dnia 17 stycznia 2008 r. Sąd Apelacyjny, Sąd Pracy i
    Ubezpieczeń Społecznych oddalił apelację pozwanego Przedsiębiorstwa
    eksploatacji Rurociągów Naftowych "P." S.A.
    W odniesieniu do oświadczenia pracodawcy o ustaniu przyczyn
    uzasadniających zakaz konkurencji sąd stwierdził, że czynność ta, sama
    przez się, nie spowodowała wygaśnięcia umowy o zakazie konkurencji.
    Sąd Apelacyjny przyznał, że zamieszczenie w umowie tego rodzaju warunku
    rozwiązującego w postaci ustania przyczyny uzasadniającej zakaz
    konkurencji nie jest zabronione, bo nie jest sprzeczne z zasadami
    współżycia społecznego (wyrok Sądu Najwyższego z 12 listopada 2001 r. I PK
    398/03 OSNP z 2005 r. Nr 1, poz. 5), ale strony takiej umowy powinny
    uzgodnić, jakie to przyczyny będą stanowić o rozwiązaniu tej umowy przed
    upływem terminu, na jaki zostaje zawarta, czyli określić umownie
    przesłanki rozwiązania tej umowy, które można by skontrolować pod
    względem prawnym.
    Umowa o zakazie konkurencji zawarta między stronami nie precyzuje
    przyczyn, których ustanie spowoduje możliwość rozwiązania przez
    pracodawcę tej umowy, tylko posługuje się pojęciem ustawowym zawartym w
    art. 101 § 2 k.p., zgodnie z którym zakaz konkurencji przestaje
    obowiązywać przez upływem terminu, na jaki została zawarta umowa
    przewidziana w tym przepisie, w razie ustanie przyczyn uzasadniających
    taki zakaz. W ocenie sądu oznacza to, że powód, jako były pracownik, mógł
    dokonać wyboru między podjęciem dotąd zakazanej działalności i łączącą
    się z tym utratą prawa do odszkodowania, a niepodjęciem tej
    konkurencyjnej działalności i pobieraniem odszkodowania. Natomiast były
    pracodawca nie może uwolnić się od zobowiązania zapłaty odszkodowania,
    twierdząc, że zakaz konkurencji przestał obowiązywać wobec tego byłego
    pracownika.
    Sąd Apelacyjny podzielił kierunek orzecznictwa Sądu Najwyższego, zgodnie
    z którym ustanie obowiązywania zakazu konkurencji dotyczy tylko
    zobowiązania, jakie przyjął na siebie pracownik w umowie o zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy, a nie zobowiązania pracodawcy do
    wypłaty odszkodowania. W ocenie sądu w przeciwnym wypadku, czyli w razie
    możliwości uwolnienia się pracodawcy od wypłaty odszkodowania tylko na
    podstawie jego oświadczenia, że przestaje pracownika obowiązywać zakaz
    konkurencji, istota i sens takiej umowy byłyby bezprzedmiotowe.
    Sąd Apelacyjny wskazał, że w przedmiocie wskazanej przez stronę pozwaną
    okoliczności uzasadniającej, ustanie zakazu konkurencji, a mianowicie
    "restrukturyzacji Spółki" należy stwierdzić, że jest ona ogólnikowa, a
    wręcz enigmatyczna w powiązaniu z przedmiotem działalności
    konkurencyjnej, której zakaz został określony dla powoda w umowie z 18
    sierpnia 2003 r. Mając powyższe na uwadze sąd stwierdził, że nie można
    uznać takiej przyczyny za uzasadnioną podstawę zwolnienia strony pozwanej
    od powinności zapłaty odszkodowania na rzecz powoda.
    Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiódł pozwany, zaskarżając go w
    całości oraz wnosząc o jego zmianę w całości przez oddalenie powództwa w
    całości albo ewentualnie przez przekazanie sprawy do ponownego
    rozpoznania.
    Skarga kasacyjna została oparta na zarzucie naruszenia przepisów prawa
    materialnego, a mianowicie art. 1012 w związku z art. 1011 k.p. oraz w
    związku art. 65 k.c., przez przyjęcie, że:
    - oświadczenie pozwanego pracodawcy w przedmiocie ustania zakazu
    konkurencji - pomimo zawarcia w umowie klauzuli o możliwości
    wcześniejszego ustania zakazu konkurencji - nie spowodowało wygaśnięcia
    umowy o zakazie konkurencji, a tym samym nie spowodowało ustania
    obowiązku pracodawcy do wypłaty powodowi umówionego odszkodowania z
    tytułu zawartej umowy o zakazie konkurencji,
    - strony nie wprowadziły do umowy o zakazie konkurencji klauzuli
    (zastrzeżeń umownych), które w sytuacji wcześniejszego ustania zakazu
    konkurencji powodowały wygaśnięcie zobowiązań obu stron umowy, tj.
    pracownika do nie podejmowania działalności konkurencyjnej, a pracodawcy
    do wypłaty odszkodowania.
    Wniosek o przyjęcie skargi kasacyjnej do rozpoznania został uzasadniony
    występowaniem w sprawie dwóch zagadnień prawnych, sprowadzających się do
    odpowiedzi na następujące pytania:
    - czy w przypadku zastrzeżenia przez strony umowy o zakazie konkurencji
    klauzuli przewidującej, że w przypadku ustania przesłanek uzasadniających
    zakaz konkurencji "umowa wygasa po uprzednim powiadomieniu na piśmie
    pracownika przez pracodawcę o ustaniu przesłanek uzasadniających zakaz
    konkurencji", dokonanie powiadomienia pracownika przez pracodawcę o
    ustaniu przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji skutkuje wygaśnięciem
    obowiązków obu stron wynikających z zawartej umowy (tj. pracownika do nie
    podejmowania działalności, a pracodawcy do wypłaty odszkodowania)?;
[...]
    konkurencji", pracodawca zobowiązany jest podać w piśmie kierowanym do
    pracownika przyczyny, które spowodowały ustanie zakazu konkurencji, czy
    też pracodawca zobowiązany jest jedynie do stwierdzenia, że przesłanki
    uzasadniające zakaz konkurencji ustały?
    Skarżący podkreślił, że rozstrzygnięcie powyższych zagadnień ma istotne
    znaczenie, bowiem pracodawcy i pracownicy zawierając umowę o zakazie
    konkurencji często wprowadzają do ich treści podobne klauzule, a w ocenie
    strony pozwanej, dotychczasowe orzecznictwo, na którym oparły się sądu
    obu instancji odnosi się do innych stanów faktycznych, a mianowicie do
    sytuacji, gdy pracodawca - pomimo braku zapisów w umowie, które
    przewidują możliwość wcześniejszego ustania zakazu konkurencji -
    zwalniając pracownika z obowiązku zakazu konkurencji, jednocześnie uważa
    się za zwolnionego z obowiązku wypłaty odszkodowania.
    Skarżący podkreślił, że w przeciwieństwie do art. 101 2 § 2 k.p., który
    wskazuje, iż w przypadku ustania przesłanek uzasadniających zakaz
    konkurencji, zakaz konkurencji (a więc tylko zobowiązanie pracownika)
    przestaje obowiązywać przed terminem, na jaki została zawarta umowa, w
    przedmiotowej sprawie strony umowy o zakazie konkurencji wprowadziły do
    umowy klauzulę, zgodnie z którą umowa o zakazie konkurencji wygasa po
    ustaniu przesłanek uzasadniających zakaz konkurencji oraz powiadomieniu o
    tym pracownika. Strony umowy postanowiły, iż w takim przypadku umowa
    wygasa, a więc wygasają świadczenia obu stron. Na możliwość wprowadzenia
    takiej klauzuli do umowy wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 8 sierpnia
    2007 r. (II PK 45/07), w którym stwierdził, że nie ma żadnych przeszkód
    prawnych do takiego ukształtowania postanowień umowy o zakazie
    konkurencji, które świadczenie wzajemne pracodawcy będą uzależniać od
    związania pracownika klauzulą konkurencyjną.
    W ocenie skarżącego także istotnym zagadnieniem jest to, czy w
    przedmiotowej sprawie pracodawca zobowiązany był podać w piśmie
    kierowanym do pracownika przyczyny, które spowodowały ustanie zakazu
    konkurencji, czy też pracodawca zobowiązany był jedynie do stwierdzenia,
    że przesłanki uzasadniające zakaz konkurencji ustały. Zgodnie z zapisem 4
    ust. 2 zd. 2 umowy o zakazie konkurencji - pracodawca miał jedynie
    obowiązek powiadomić pracownika o ustaniu przyczyn zakazu konkurencji, a
    nie miał obowiązku podawać okoliczności, które spowodowały, że te
    przyczyny ustały. Tym się także różni ustalona przez strony klauzula,
    dotycząca wcześniejszego ustania zakazu konkurencji od zapisu art. 1012 §
    2 k.p., gdzie są wskazane ustawowe przesłanki wcześniejszego ustania
    zakazu konkurencji.
    W uzasadnieniu skargi kasacyjnej skarżący podniósł, że jak stwierdził Sąd
    Najwyższy w uzasadnieniu do wyroku z dnia 8 sierpnia 2007 r. (II PK
    45/2007) umowa o zakazie konkurencji jest umową wzajemną, której
    podstawową cechą jest zobowiązanie się obu stron w ten sposób, ze
    świadczenie jednej z nich ma być odpowiednikiem świadczenia drugiej. W
    ocenie SN nie ma zatem przeszkód prawnych do takiego ukształtowania
    postanowień umowy o zakazie konkurencji, które świadczenia pracodawcy
    będą uzależniać od związania pracownika klauzulą konkurencyjną. Tak też,
    zdaniem skarżącego, postanowiły strony w umowie z dnia 18 sierpnia 2003
    r. Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. umowy - pracownikowi przez okres trwania
    zakazu konkurencji przysługuje odszkodowanie w wysokości 100 %
    wynagrodzenia otrzymywanego w okresie 12 miesięcy trwania stosunku pracy.
    Odszkodowanie powinno być wypłacane tylko w trakcie trwania zakazu
    konkurencji. Zapis ten należy rozpatrywać łącznie z zapisem § 4 ust. 2
    ww. umowy, zgodnie z którym zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed
[...]
    co skutkowało - zgodnie z literalnym brzmieniem zapisu umowy
    zaakceptowanym przez obie strony - wygaśnięciem umowy.

    Uzasadnienie prawne

    Sąd Najwyższy zważył co następuje:
    Zasadniczym problemem niniejszej sprawy jest możliwość zakończenia
    stosunku prawnego, wynikającego z zawartej klauzuli konkurencyjnej.
    Należy w tym miejscu wyraźnie zaznaczyć, że w stanie faktycznym sprawy
    wcześniejsze ustanie klauzuli konkurencyjnej nie było oparte na
    przepisach kodeksu pracy, lecz na postanowieniach zawartej między
    stronami umowy. Podstawowe znaczenie dla rozstrzygnięcia ma więc § 4 pkt
    2 umowy o zakazie konkurencji, zawartej przez strony w dniu 18 sierpnia
    2003 r. Stanowił on, iż zakaz konkurencji przestanie obowiązywać przed
[...]
    Sąd Apelacyjny odwołał się w uzasadnieniu do poglądów Sądu Najwyższego
    polegających na przyjęciu, że ustanie zakazu konkurencji (art. 1012 § 2
    k.p.) dotyczy tylko zobowiązania jakie przyjął na siebie pracownik, a nie
    zobowiązania pracodawcy do wypłaty odszkodowania. Poglądy te są trafne
    jedynie w przypadku ustania zakazu konkurencji w oparciu o przepis
    kodeksu pracy. Nie mają zaś one decydującego znaczenia w sytuacji, kiedy
    ustanie umowy (czy zakazu) jest uregulowane w umowie o zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Sąd drugiej instancji nie
    uzasadnił jednak w istocie dlaczego pracodawca nie może uwolnić się od
    zobowiązania zapłaty odszkodowania. Sąd ten przyjmuje jedynie, że nie
    jest zabronione zamieszczenie w umowie warunku rozwiązującego.
    Ostatecznie Sąd Apelacyjny przyjmuje, że przedmiotowa umowa nie precyzuje
    przyczyn, "których ustanie spowoduje możliwość rozwiązania przez
    pracodawcę tej umowy".
    W skardze kasacyjnej zarzucono naruszenie prawa materialnego, tj. art.
    1012 w zw. z art. 1011 k.p. w zw. z art. 65 k.c. Jednak w uzasadnieniu
    skargi (s. 7 i 9) skarżący wyraźnie odwołuje się do treści zawartej przez
    strony umowy o zakazie konkurencji. Można na tej podstawie stwierdzić, że
    choć nie zostało to wprost wyrażone, to został sformułowany w skardze
    zarzut naruszenia postanowień umowy.
    W związku z powyższym należy stwierdzić, że umowa o zakazie konkurencji
    po ustaniu stosunku pracy jest umową z pogranicza prawa pracy i prawa
    cywilnego (tak K. Jaśkowski, w: K. Jaśkowski, E. Maniewska: Kodeks Pracy.
    Komentarz. Tom I, Warszawa 2007, s. 345 oraz M. Lewandowicz-Machnikowska:
    Klauzula konkurencyjna w kodeksie pracy, Zakamycze 2004, s. 64). Nie
    jest, co do zasady, kwestionowana możliwość stosowania do klauzuli
    konkurencyjnej, poprzez art. 300 k.p., przepisów kodeksu cywilnego. Nie
    można więc zasadnie przyjmować, jak czyni to powód w odpowiedzi na
    skargę, że umowa o zakazie konkurencji jest umową z zakresu prawa pracy i
    wszelkie jej postanowienia mniej korzystne dla pracownika niż zapewnia
    kodeks pracy są z mocy samego prawa nieważne.
    W orzecznictwie Sądu Najwyższego utrwalony jest pogląd o dopuszczalności
    wprowadzenia do umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy
    prawa odstąpienia od niej (art. 395 k.c.), o ile nie pozostaje to w
    sprzeczności z zasadami prawa pracy (art. 300 k.p.) - wyrok Sądu
    Najwyższego z dnia 26 lutego 2003 r., I PK 16/02, OSNP 2004, nr 14, poz.
    239. Sąd Najwyższy dopuszcza również zastrzeżenie w klauzuli
    konkurencyjnej warunku rozwiązującego (art. 89 k.c., w związku z art. 300
    k.p. (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 sierpnia 2007 r., II PK 45/07, OSNP
    2008, nr 19-20, poz. 283). Sąd Najwyższy stwierdził również, że
    zamieszczenie takiego warunku nie jest sprzeczne z zasadami prawa pracy
    (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 12 lutego 2004 r., I PK 398/03, OSNP 2004,
    nr 4, poz. 59). Na tej podstawie należy przyjąć dopuszczalność
    wcześniejszego ustania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku
    pracy na skutek umówienia się stron w sprawie odstąpienia od umowy lub
    warunku rozwiązującego.
    Z powyższych względów Sąd Apelacyjny powinien rozstrzygnąć, czy strony
    dokonały ustaleń umownych w tym zakresie. Przede wszystkim decydują o tym
    rozstrzygnięciu postanowienia umowy. Sąd Najwyższy był uprawniony do
    rozważenia problemu wykładni treści umowy z uwagi na zarzut naruszenia
    art. 65 k.c. Zgodnie z poglądem Sądu Najwyższego wykładnia oświadczenia
    woli, w odróżnieniu od ustalenia jego treści, należy do kwestii prawnych
    i dlatego podlega kontroli kasacyjnej (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8
    czerwca 200 r., V CKN 58/00, LEX 462959). Natomiast kwestia ustalenia
    treści umowy należy do ustaleń faktycznych (wyrok Sądu Najwyższego z dnia
    3 lutego 2006 r., II PK 181/05). Sąd Apelacyjny powinien więc ustalić
    treść umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy oraz dokonać
    jej wykładni zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego.
    Należy stwierdzić, że zamieszczenie w umowie o zakazie konkurencji po
    ustaniu stosunku pracy § 4 pkt 2 nie narusza przepisów i zasad prawa
    pracy. Zgodnie z art. 395 § 1 k.c. w zw. z art. 300 k.p. można więc
    zastrzec, że jednej lub obu stronom przysługiwać będzie w ciągu
    oznaczonego terminu prawo odstąpienia od umowy. Warunkiem ważności
    postanowienia o odstąpieniu od umowy jest oznaczenie terminu. W wyroku z
    dnia 8 lutego 2007 r., II PK 159/06 Sąd Najwyższy stwierdza, że
    zastrzeżenie dla pracodawcy prawa odstąpienia w umowie o zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy, bez określenia terminu wykonania
    tego prawa, jest nieważne (art. 395 § 1 k.c. w związku z art. 58 § 1 k.c.
    i w związku z art. 300 k.p.). Przedmiotowa umowa nie stanowi w § 4 pkt 2
    o warunku rozwiązującym. Należy przyjąć, że postanowienie to zawiera
    prawo do odstąpienia od umowy, gdyż zdarzenie przyszłe zależy od oceny
    jednej ze stron umowy. Natomiast oznaczenie terminu odstąpienia nie musi
    być wyrażone wprost. Możliwe jest bowiem odesłanie do innego
    postanowienia umowy.
    Nie jest również trafne przyjęcie, że dla rozwiązania klauzuli
    konkurencyjnej pracodawca jest obowiązany do wykazania, że ustały
    przyczyny uzasadniające zakaz konkurencji. Pracodawca jest uprawniony do
    dokonania takiej oceny, co zobowiązuje go do pisemnego powiadomienia
    pracownika (§ 4 pkt 2 zdanie drugie umowy). Zdaniem Sądu Najwyższego
    ocena ta nie podlega kontroli sądowej, gdyż zależy od subiektywnego
    przekonania pracodawcy, ważącego własny interes przy formułowaniu zakazu
    (tak Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 4 lutego 2009 r., II PK 223/08 oraz w
    wyroku z dnia 12 lutego 2004 r., I PK 398/03, por też orzeczenia Sądu
    Najwyższego z dnia 14 maja 1998 r., I PKN 121/98, OSNP 1999, nr 10, poz.
    342, z dnia 17 listopada 1999, I PKN 358/99, OSNP 2001, nr 7, poz. 217, z
    dnia 18 kwietnia 2007 r., I PK 361/06, OSNP 2008, nr 9-10, poz. 130). Tak
    więc uzasadnienie odstąpienia od umowy nie jest konieczne, chyba iż
    strony zastrzegłyby dodatkowy warunek zawieszający.
    W tej sytuacji konieczne jest wnikliwe ustalenie treści zawartej umowy o
    zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy oraz interpretacja jej § 4
    pkt 2, zgodnie z powyższymi ustaleniami. Należy przy tym mieć na uwadze,
    że to postanowienie umożliwia wygaśnięcie umowy. Natomiast przepis art.
    101 2 § 2 k.p. reguluje jedynie ustanie zakazu konkurencji.
    Z tych względów, na podstawie art. 398 15 § 1 k.p.c., orzeczono jak w
    sentencji.

    --
    :-) Olgierd
    Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

  • 4. Data: 2011-05-11 13:48:06
    Od: smerf <s...@a...home.pl>

    bardzo dziekuje :)

  • 5. Data: 2011-05-11 14:15:21
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 11 May 2011 15:48:06 +0200, smerf napisał(a):

    > bardzo dziekuje

    silwuple :)