  • 1. Data: 2005-09-29 19:31:59
    Temat: wyporzyczenie wynajęcie i pożyczeni a użyczenie
    Od: abu <a...@w...pl>

    Czym się to różni?
    jak coś od kogoś pożyczam np. jakąś rzecz ale tak bez umowy to to jest
    użyczenie czy pożyczenie?

    Abu.

  • 2. Data: 2005-09-29 19:52:02
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    Użytkownik "abu" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Czym się to różni?

    Lopatologicznie: a) najem - odplatne oddanie rzeczy do czasowania
    uzywania, b) uzyczenie - oddanie rzeczy do bezplatnego uzywania (w obu
    przypadka sa to rzeczy co do tozsamosci - czyli rzeczy konkretne, np. twoje
    auto), c) pozyczka - przenosisz na kogos wlasnosc rzeczy oznaczonych co do
    gatunku (np. kilogram jablek) lub pieniedzy z obowiazkiem zwrotu ci takiej
    samej ilosci rzeczy tego samego gatunku i jakosci lub takiej samej sumy
    pieniedzy.

    Wszystkie 3 instytucje sa umowami z kodeksu cywilnego.

  • 3. Data: 2005-09-29 19:59:44
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    > Czym się to różni?

    Lopatologicznie: a) najem - odplatne oddanie rzeczy do uzywania, b)

  • 4. Data: 2005-09-30 06:43:21
    Od: abu <a...@w...pl>

    Heming napisał(a):
> [...]
    > pieniedzy.
    >
    > Wszystkie 3 instytucje sa umowami z kodeksu cywilnego.

    Chodzi mi raczej o to jak się mają takie, rzeczy w kontekście popsucia
    się przedmiotu, którego najem/użyczenie/pożyczenie/wypożyczenie podlega.

    jak rozumiem najem i pożyczenie to trzeba tą oddać naprawionym a co
    użyczeniem?

    Czy jest jakaś inna jeszcze forma oddania do użytku przedmiotu innej osobie?

    Abu.

  • 5. Data: 2005-09-30 11:34:11
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    > Chodzi mi raczej o to jak się mają takie, rzeczy w kontekście popsucia się
    > przedmiotu, którego najem/użyczenie/pożyczenie/wypożyczenie podlega.

    Co do wypozyczenia to jest to po prostu potoczna nazwa najmu, dzierzawy lub
    uzyczenia.

    > jak rozumiem najem i pożyczenie to trzeba tą oddać naprawionym a co
    > użyczeniem?

    Przy najmie to na wynajmujacym (wlascicielu) ciazy obowiazek napraw bez
    ktorych rzecz jest nieprzydatna do uzytku. Natomiast drobne naprawy
    obciazaja najemce.

    Co do pozyczki to sprawa wyglada trosze innaczej, bo ty mu oddajesz na
    wlasnosc (a nie tylko do uzytku) rzeczy ozn. co do gat, a on Ci ma obowiazek
    zwrocic taka sama ilosc rzeczy (ale nie koniecznie te same rzeczy) o takich
    samych wlasciwosciach (jakosci, gatunku).

    > Czy jest jakaś inna jeszcze forma oddania do użytku przedmiotu innej
    > osobie?

    Sa. Dzierzawa, leasing etc.

  • 6. Data: 2005-09-30 13:17:39
    Od: abu <a...@w...pl>

    Dziękuję za wyjaśnienia.

    A teraz zapytam trochę z innej beczki. Chodzi mi o taką sytuację:
    "pożyczyłem" koledze czajnik elektryczny i tenże czajnik się popsuł to
    kto jest obowiązany go naprawić. Jaka forma "pożyczania" ma tu miejsce?

    Abu.

  • 7. Data: 2005-09-30 14:55:48
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

> [...]
    > "pożyczyłem" koledze czajnik elektryczny i tenże czajnik się popsuł to kto
    > jest obowiązany go naprawić. Jaka forma "pożyczania" ma tu miejsce?

    Jesli pozyczyles bezplatnie to jest to uzyczenie. Przy uzyczeniu nie masz
    obowiazku (jako wynajmujacy) utrzymywac rzecz w stanie przydatnosci do
    uzytku, bo nie masz zadnej korzysci. Najemca powinien oddac, rzecz w stanie
    niepogorszonym (vide art. 718 par. 1 KC).

  • 8. Data: 2005-09-30 15:11:49
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

> [...]
    > jest obowiązany go naprawić. Jaka forma "pożyczania" ma tu miejsce?

    Jesli pozyczyles bezplatnie to jest to uzyczenie. Przy uzyczeniu nie masz
    obowiazku (jako uzyczajacy) utrzymywac rzecz w stanie przydatnosci do
    uzytku, bo nie masz zadnej korzysci. Bioracy w uzyczenie powinien oddac,
    rzecz w stanie
    niepogorszonym, chyba ze pogorszenie bylo nastepstwem prawidlowego uzywania
    (vide art. 718 par. 1 KC).