  • 1. Data: 2013-10-30 07:31:30
    Temat: wypłata biegłemu
    Od: SJS <s...@p...pl>

    Mam po raz kolejny problemy z sądami
    Piszę opinię, oddaję w terminie, nie ma zastrzeżeń do opinii i..
    - potrafi sąd zmniejszyć wypłatę o połowę - znając wieloletnie ścieżki
    dochodzenia swojego w sądach przez innych rezygnuje z kopania się z
    koniem ale szlag człowieka trafia,
    - wypłacają część pomimo, ze sąd zarządził wypłatę całości rachunku i po
    pół roku dzwonienia i ponaglania nie mogę się doprosić należnych mi...
    300 zł bo jakaś pani zamiast Stefan, Jerzy na rachunku napisała tylko
    Jerzy a przecież PESEL taki sam
    Od 26 lat jestem biegłym i coś od dwóch lat niedobrego się dzieje w
    sądownictwie - nigdy przed tym nie było takich problemów
    Koledzy rezygnują bo maja podobne problemy
    np w trakcie zbierania danych do opinii dla sądu kolega dostał pismo, że
    jedna stron procesu zakwestionowała jego obiektywność i... sąd
    zrezygnował z opinii pomimo czasu i wysiłku włożonego przez kolegę -
    oczywiście bez jakiejkolwiek zapłaty
    --
    Wyposażenie niezbędne dla wystawiania opinii:
    - komputer z oprogramowaniem - teksty- zdjęcia - filmy

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 2. Data: 2013-10-30 08:03:49
    Temat: Re: wypłata biegłemu
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    Wiesz...
    Biegli sądowi mają bardzo ch..we PR. Są postrzegani jako święte krowy,
    których kwalifikacji i rzetelności nikt nie weryfikuje.
    Myślę, że nie znajdziesz tu współczucia, przynajmniej u mnie.
    A, że sądy to też urzędy, to na opisane problemy można tylko rozłożyć
    ręce i powiedzieć "a czego się spodziewałeś?".

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 3. Data: 2013-10-30 08:29:30
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W dniu 2013-10-30 08:03, sqlwiel pisze:
> [...]
    > A, że sądy to też urzędy, to na opisane problemy można tylko rozłożyć
    > ręce i powiedzieć "a czego się spodziewałeś?".

    Cytuję:
    Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości - z
    upoważnienia ministra -

    na interpelację nr 9114

    w sprawie terminów zapłaty wynagrodzenia biegłych sądowych

    Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pań posłanek
    Iwony Kozłowskiej i Domiceli Kopaczewskiej z dnia 11 września 2012 r.
    przekazaną przy piśmie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
    19 września 2012 r., nr SPS-023-9114/12, w sprawie terminów zapłaty
    wynagrodzenia biegłych sądowych uprzejmie przedstawiam, co następuje.

    Zasady przyznawania biegłym wynagrodzenia oraz zwrotu kosztów
    sporządzenia opinii zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 28
    lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (t.j. Dz. U. Nr
    90, poz. 594 z 2010 r., z poźn. zm. - dalej u.k.s.s.c.). Zgodnie z art.
    89 ww. ustawy biegłemu powołanemu przez sąd przysługuje zwrot kosztów
    podróży, innych wydatków koniecznych związanych ze stawiennictwem w
    sądzie oraz wynagrodzenie za wykonaną pracę. Z mocy art. 90 u.k.s.s.c.
    wysokość wynagrodzenia biegłego za wykonaną pracę określa się,
    uwzględniając wymagane kwalifikacje, potrzebny do wydania opinii czas i
    nakład pracy, a wysokość wydatków niezbędnych do wykonania czynności -
    na podstawie złożonego rachunku. Zgodnie z art. 92 ust. 1 i 2 ww. ustawy
    przyznanie wynagrodzenia i zwrot kosztów następują na wniosek złożony na
    piśmie lub ustnie do protokołu rozprawy. Wniosek, o którym mowa, składa
    się niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu trzech dni po wykonaniu
    czynności.

    Wykładnia ww. przepisów daje podstawę do stwierdzenia, iż zawarta w
    nich regulacja precyzyjnie określa termin złożenia przez biegłego
    wniosku o przyznanie wynagrodzenia i zwrot kosztów, a jednocześnie
    milczy na temat terminu, w którym sąd wypłaca przyznane wynagrodzenie
    lub zwrot kosztów.

    Uzasadnieniem dla takiego stanu rzeczy nie jest przyznanie sądowi
    uprzywilejowanej pozycji w stosunku do biegłego, lecz tryb, w jakim
    dochodzi do przyznania biegłemu należnych mu świadczeń. Procedura ta
    uniemożliwia zakreślenie cezury czasowej przez wskazanie konkretnej
    liczby dni, w których winna nastąpić wypłata ww. świadczeń.

    Tryb, o którym mowa, składa się z dwóch etapów. W pierwszym etapie
    sąd przyznaje wynagrodzenie lub zwrot kosztów biegłemu. Etap ten ma
    charakter judykacyjny - sąd wydaje zaskarżalne orzeczenie o przyznaniu
    biegłemu wynagrodzenia lub zwrotu kosztów. Po nim następuje etap drugi,
    polegający na wykonaniu orzeczenia sądu, tj. wypłacie biegłemu przez
    służby księgowe sądu uprzednio przyznanego wynagrodzenia.

    Zgodnie z ww. przepisami sąd przyznaje biegłemu wynagrodzenie oraz
    zwrot kosztów sporządzenia opinii na podstawie złożonego przez biegłego
    wniosku i rachunku. Sąd, dokonując oceny zasadności wniosku biegłego,
    nie tylko analizuje treść wniosku przez pryzmat zgodności żądanego
    wynagrodzenia z obowiązującymi stawkami, rzeczywistym nakładem i czasem
    pracy niezbędnym do sporządzenia opinii, lecz także, co istotne, pod
    kątem rzetelności sporządzenia opinii. W praktyce wymiaru
    sprawiedliwości zdarzają się bowiem przypadki, w których sporządzona
    opinia jest pod wieloma względami wadliwa. Bez wątpienia w takim
    przypadku, gdy sporządzona opinia z uwagi na jej nierzetelność nie może
    być wykorzystana w sprawie, biegły nie powinien otrzymać wynagrodzenia
    lub wynagrodzenie powinno być w istotny sposób obniżone. Z uwagi na
    fakt, iż opinie wydaje się dla stwierdzenia okoliczności wymagających
    wiadomości specjalnych, których sędzia nie posiada, ocena rzetelności
    sporządzonej opinii może nastąpić dopiero po zajęciu w tej kwestii
    stanowiska przez strony postępowania. To m.in. na podstawie zgłoszonych
    do opinii zarzutów sąd jest w stanie ocenić, czy opinia została
    sporządzona rzetelnie. Częstokroć ocena zasadności zgłoszonych do opinii
    zarzutów wymaga powołania kolejnego biegłego. Dopiero po ustaleniu ww.
    okoliczności możliwa jest prawidłowa ocena złożonego przez biegłego
    wniosku o przyznanie wynagrodzenia lub zwrot kosztów sporządzenia opinii.

    Opisany wyżej tryb, w jakim dochodzi do weryfikacji wniosku biegłego
    o przyznanie wynagrodzenia lub zwrotu kosztów sporządzenia opinii,
    powoduje, iż nie jest możliwe precyzyjne określenie terminu do wydania
    postanowienia rozstrzygającego o zasadności takiego wniosku.

    Dodatkową kwestią, która uniemożliwia precyzyjne określenie terminu,
    w którym winna nastąpić wypłata należnych biegłemu świadczeń, jest
    zaskarżalność postanowienia sądu o przyznaniu biegłemu wynagrodzenia lub
    zwrotu kosztów sporządzenia opinii.

    Wynagrodzenie biegłego należy do kategorii wydatków w ramach kosztów
    sądowych, których wysokość ma znaczenie dla stron postępowania. Kwota
    przyznanego biegłemu wynagrodzenia, jak też zwrotu należnych mu kosztów
    za sporządzenie opinii, jest następnie rozliczana między stronami w
    orzeczeniu kończącym postępowanie (art. 108 § 1 K.p.c.).

    Uwzględniając powyższe uwarunkowania, nie jest możliwe precyzyjne
    określenie terminu, w którym od chwili złożenia wniosku biegły winien
    otrzymać należne mu świadczenie. Nie ma bowiem możliwości ustalenia, w
    jakiej chwili uprawomocni się postanowienie sądu o przyznaniu biegłemu
    wynagrodzenia. Przyjmowanie regulacji, zgodnie z którą sąd ma obowiązek
    wypłacić biegłemu należne mu świadczenia w określonym terminie mimo
    nieprawomocności postanowienia o ich przyznaniu, byłoby niezasadne. Może
    bowiem zdarzyć się tak, że na skutek zaskarżenia postanowienia biegłemu
    zostanie przyznane niższe wynagrodzenie niż to, które zostało orzeczone
    w zaskarżonym postanowieniu.

    Oczywiście opisane wyżej przeszkody do wypłaty biegłemu
    wynagrodzenia i zwrotu kosztów sporządzenia opinii nie występują po
    uprawomocnieniu się postanowienia o ich przyznaniu. Wypłata przyznanego
    wynagrodzenia ma charakter wyłącznie techniczny i winna być dokonana
    niezwłoczne.

    Występujące nieraz w praktyce niczym nieuzasadnione zwlekanie z
    wypłatą należnych biegłemu świadczeń nie wynika z ułomności przepisów
    prawa, lecz z opieszałości sądu w wydaniu orzeczenia o przyznaniu
    wynagrodzenia biegłemu czy też jego wykonania przez właściwe służby
    księgowe sądu. Ministerstwo Sprawiedliwości podejmuje starania celem
    wzmocnienia etatowego i organizacyjnego sądów, tak aby przyspieszyć i
    usprawnić postępowanie w sprawach rozpoznawanych przez sądy. Osiągnięcie
    tego celu niewątpliwie przyczyni się również do uniknięcia w przyszłości
    sytuacji opisanych w interpelacji.

    Z powyższych względów, odpowiadając na pytanie zawarte w
    interpelacji, uprzejmie informuję, iż analiza opisanego w interpelacji
    problemu nie uzasadnia potrzeby zmiany obowiązujących przepisów prawa.
    Niezbędnie jest natomiast usprawnienie pracy wymiaru sprawiedliwości, co
    dla ministra sprawiedliwości ma znaczenie priorytetowe i jest
    sukcesywnie realizowane.
    ==
    Czyli ?..pisz na Berdyczów...
    ==
    A co do kwalifikacji
    Jest jakiś problem aby uruchomić procedury sprawdzające wiedzę biegłych
    w praktyce?
    Tam gdzie wykładałem, po każdym etapie, słuchacze oceniali wykładowców -
    weryfikacja natychmiastowa i skuteczna
    Co za problem aby po każdym powołaniu biegłego do sprawy sąd wystawiał
    opinię biegłemu?
    Są się nie zna?
    Ale strony procesu obalą lub nie opinię biegłego i to wystarczy dla aby
    sąd oceniał pracę biegłego.
    ==
    Kilkanaście lat temu oceniałem system ochrony po udanym napadzie na bank.
    Opinia moja był jednoznacznie negatywna
    Wypisałem litanię błędów i zwróciłem uwagę na zastanawiający i
    wyglądający na nieprzypadkowy zestaw zdarzeń:
    - w kasie było znacznie więcej gotówki bo klient zgłosił chęć pobrania
    dużej kwoty z konta - dość rzadkie wydarzenie jak na tamten bank,
    - zrabowano więc i pogotowie kasowe i pieniądze dla klienta,
    - ochroniarza miał broń w zaplombowanej kasetce której to plombę
    sprawdzała kontrola policyjna trzy dni wcześniej,
    - ochroniarz miał zapisany ogólnie dostępny numer telefonu na Policję
    więc dodzwonił się długo po napadzie bo ... spróbujcie się dodzwonić na
    taki numer,
    - kontrola policyjna zabezpieczeń wypadłą pomyślnie pomimo ewidentnych
    błędów i w systemie ochrony i w konfiguracji systemy alarmowego,
    - system alarmowy został tak skonfigurowany, że przyciśnięcie przycisku
    napadowego uruchamiało syreny w obiekcie -policja tego nie zauważyła -
    więc podczas napadu nikt nie nacisnął przycisku - każdemu życie miłe
    Efekt tej opinii
    W prasie z imienia i nazwiska wymieniono mnie jako biegłego który został
    biegłym bo zawodowo i zarobkowo zajmuje się... telepatią.
    Co tam dorobek ponad 200 moich publikacji z dziedziny ochrony mienia /
    na dziś 295/ przylepiono z zemsty łatkę - świadczy płatne usługi z
    telepatii...
    i tacy jak ty czytają i łykają jak gęś na huśtawce papkę tuczącą o
    fatalnym poziomie wiedzy biegłych
    Procesować się z redakcją?
    A dziękuję
    Zbyt dobrze widzę bo biorę udział w procesach co się toczą po 6-8 lat a
    miałem taki co mnie wezwano po ... 17 latach jaka jest sprawność systemu
    sądownictwa w Polsce.

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 4. Data: 2013-10-30 08:55:05
    Od: z <...@...pl>

> [...]
    > pół roku dzwonienia i ponaglania nie mogę się doprosić należnych mi...
    > 300 zł bo jakaś pani zamiast Stefan, Jerzy na rachunku napisała tylko

    To się ciesz że masz lepiej niż ja ;-) do kwietnia mam czekać na
    rozprawę w sadzie pracy (prosta banalna sprawa) a na 5 tys (dwie moje
    wpłaty) już czekam rok.
    Wiem marne pocieszenie ale jak ten polski bajzel zacznie może dotykać i
    "elyty" to coś się ruszy.

  • 5. Data: 2013-10-30 09:53:21
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail s...@p...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > i nikogo to nie interesuje masz czy nie masz - masz mieć
    > "Źle się dzieje w państwie duńskim..."

    Chyba macie jakas umowe?
    Jak pracodawca zleca wam prace a potem nie chce zapłacic to idz do sądu!

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Chyba mam zdolności prekognicyjne - wczoraj rano, wyjmując resztki

  • 6. Data: 2013-10-30 10:17:07
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-10-30 09:53, Budzik pisze:
    > Osobnik posiadający mail s...@p...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Chyba macie jakas umowe?
    > Jak pracodawca zleca wam prace a potem nie chce zapłacic to idz do sądu!

    ... czyli do pracodawcy?
    ;)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 7. Data: 2013-10-30 10:25:36
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2013-10-30 10:17, sqlwiel pisze:
    > ... czyli do pracodawcy?
    > ;)

    Dokładnie. Podobnie jak dostawcy sprzętu, towarów i usług którym sądy
    potrafią nie płacić w terminie i kombinować.
    Wolny rynek sięgnął dna. Wróć!!! Znaczy sięgnął góry.

  • 8. Data: 2013-10-30 10:38:16
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail @googlepoczta.com napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > ... czyli do pracodawcy?
    > ;)

    To zalezy dla jakiego sądu pracuje.
    Może to inny sąd?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Windows 95 - 32bit extensions and a graphical shell for a 16bit patch

  • 9. Data: 2013-10-31 02:25:59
    Od: Sonn <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-10-30 07:31, SJS pisze:
    > Mam po raz kolejny problemy z sądami
    > Piszę opinię, oddaję w terminie, nie ma zastrzeżeń do opinii i..
    > - potrafi sąd zmniejszyć wypłatę o połowę -

    To jest wynik wytycznych ministerstwa sprawiedliwości i prokuratora
    generalnego - przyznawać wynagrodzenia biegłym w dolnych granicach
    widełek. Nie wiedziałeś o tym?

    --
    Sonn

  • 10. Data: 2013-10-31 05:54:54
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W dniu 2013-10-31 02:25, Sonn pisze:

    > To jest wynik wytycznych ministerstwa sprawiedliwości i prokuratora
    > generalnego - przyznawać wynagrodzenia biegłym w dolnych granicach
    > widełek. Nie wiedziałeś o tym?

    a jakoś mnie nie powiadomili o tym
    Przez dwadzieścia kilka lat było normalnie
    Czyli będą eliminować fachowców po prostu

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.