    From: Maria Ossowska <m...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wyjście z spólki cywilnej
    Date: Fri, 29 Aug 2003 13:01:17 +0200
    Sender: s...@p...onet.pl@qx18.internetdsl.tpnet.pl

    Adam wrote:

    > Witam!
    Ja również witam!

    > Jak przeprowadzić wyjście ze spółki cywilnej?

    A jak kwestię rozwiązania spółki reguluje wasza umowa?

    Zasadą jest że wypowiedzieć udział trzeba na 3 miesiące przed końcem roku
    obrachunkowego.

    Art 869 k.c.
    § 1. Jeżeli spółka została zawarta na czas nie oznaczony, każdy wspólnik
    może z niej wystąpić wypowiadając swój udział na trzy miesiące naprzód na
    koniec roku obrachunkowego.
    § 2. Z ważnych powodów może wypowiedzieć swój udział bez zachowania terminów
    wypowiedzenia, chociażby spółka była zawarta na czas oznaczony.
    Zastrzeżenie przeciwne jest nieważne.

    Art. 871 § 1 k.c. Wspólnikowi występującemu ze spółki zwraca się w naturze
    rzeczy, które wniósł do spółki do używania, oraz wypłaca się w pieniądzu
    wartość jego wkładu oznaczoną w umowie spółki, a w braku takiego oznaczenia
    - wartość, którą wkład ten miał w chwili wniesienia. Nie ulega zwrotowi
    wartość wkładu polegającego na świadczeniu usług albo na używaniu przez
    spółkę rzeczy należących do wspólnika.
    § 2. Ponadto wypłaca się występującemu wspólnikowi w pieniądzu taką część
    wartości wspólnego majątku pozostałego po odliczeniu wartości wkładów
    wszystkich wspólników, jaka odpowiada stosunkowi, w którym występujący
    wspólnik uczestniczył w zyskach spółki.

    Art. 874 k.c. Z ważnych powodów każdy wspólnik może żądać rozwiązania spółki
    przez sąd.

    > Jak o tym powiadomic wspólnika? Na piśmie? Co napisać? Podać datę
    > wyjścia ze spółki czy tylko informację, że chc się to zrobić?

    Na piśmie. Za potwierdzeniem odbioru.
    Należy wypowiedzieć dział.

    > Kiedy wtedy nastąpi wyjście ze spółki?

    Na koniec roku obrotowego. Chyba że zaistniały ważne przyczyny.

    > Jeżeli wspólnik zechce wprowadzić kogos na moje miejsce to jak to
    > formalnie przeprowadzić?

    To już będzie nowa spółka cywilna. Jakie formalności? negocjacje i zawarcie
    umowy spółki cywilnej.

    Pozdrawiam,
    Marysia