  • 1. Data: 2004-11-02 15:28:58
    Temat: wspolne wykorzystanie oprogramowania
    Od: "grinder" <s...@g...pl>

    witam wszystkich

    tytulem wstepu:
    od jakiegos czasu zajmuje sie projektowaniem na potrzeby internetu
    i poligrafii, nie mam jednak zarejestrowanej dzialalnosci gospodarczej
    dlatego tez w wypadku realizacji zlecenia podpisuje umowe o dzielo
    (dodatkowo pracuje tez na pelny etat, ale w charakterze niezwiazanym
    z moim dodatkowym zajeciem)

    ostatnio chcialem nieco rozszerzyc zakres swojej dodatkowej dzialalnosci
    o postprodukcje filmowa, tak sie szczesliwie zlozylo ze spotkalem dawnego
    znajomego ktory wlasnie takimi rzeczami sie zajmuje i z kolei takze chcial
    poszerzyc swoja oferte o uslugi ktorymi zajmuje sie ja

    znajomy ma zarejestrowana jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza,
    obaj posiadamy legalne oprogramowanie na rzeczy ktorymi sie zajmujemy

    a teraz moje pytanie:
    czy istnieje mozliwosc abysmy wspolnie korzystali z calosci naszego
    oprogramowania przy realizacji zlecen, a jesli tak to czy musimy w tym
    celu zalozyc spolke, czy wystarczy aby odbylo sie to na zasadzie uzyczenia
    (i w jaki sposob mozna takie uzyczenie zrealizowac)

    np. ja uzyczam znajomemu licencji na okreslone oprogramowanie
    (bedace w moim posiadaniu i zarejestrowane na mnie jako osobe fizyczna)
    chodzi po prostu o to zeby kazdy z nas nie musial kupowac takich samych
    programow bo to generuje spory koszt i w tej sytuacji wydaje bezsensowne

    jak mozna to najprosciej zrobic dzialajac zgodnie z przepisami
    i czy taka sytuacja jest wogole mozliwa ?

    ps.
    nie wiem czy przedstawilem to wystarczajaco jasno, ale oczywiscie
    doprecyzuje wszytski informacje jesli znajdzie sie ktos kto bedzie tak
    mily i zechce pomoc w rozwiazaniu tego problemu :)

    pozdrowienia, Robert.

  • 2. Data: 2004-11-02 15:34:00
    Temat: Re: wspolne wykorzystanie oprogramowania
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > nie wiem czy przedstawilem to wystarczajaco jasno
    Wystarczająco by odesłać Cię do eula. Tam jest wszystko napisane.
    Darek

  • 3. Data: 2004-11-02 15:36:13
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    grinder napisał(a):

    > np. ja uzyczam znajomemu licencji na okreslone oprogramowanie

    A licencja dopuszcza takie uzyczenie?

    j.

  • 4. Data: 2004-11-02 18:34:09
    Od: JFK <s...@g...com>

    takie cos nie jest dopuszczalne w wiekszosci licencji
    z bardzo prostego powodu: dany program moze byc zainstalowany
    na jednej fizycznej maszynie a w przedstawionej sytuacji o ile rozumiem
    bylby na dwoch na raz
    jesli natomiast zamiana bylaby pelna (tzn instalujemy na jednym
    jednoczesnie kasujac na drugim) to powinno byc to w wiekszosci wypadkow
    wykonalne
    choc tylko w przypadkow licencji typu "box" bo oem'y zazwyczaj przywiazane
    sa do sprzetu
    krotko mowiac zapewne bedzie to ciezkie i obwarowane niewygodnymi
    zarzadzeniami
    po konkrety zapraszam do lektury tych przerosnietych dokumentow zwanych
    licencja
    pozdrawiam
    --
    JFK
    kontakt ze mna:

  • 5. Data: 2004-11-02 19:03:28
    Od: "piotr" <g...@p...fm>

    Użytkownik "grinder" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > doprecyzuje wszytski informacje jesli znajdzie sie ktos kto bedzie tak
    > mily i zechce pomoc w rozwiazaniu tego problemu :)

    Można by jeszcze mówić o dozwolonum uzytku, ale należało by wykazać, dla
    jasności sytuacji, że ta druga kopia nie jest wykorzystywana do celów
    komercyjnych. I jest na to sposób. Można za każdym razem udawadniać że to na
    drugiej maszynie to tylko wprawki i przypadek tylko sprawił że zostały
    wykorzystanie w "dziele". To jest elementarz. Nie ma się czego bać.
    Narazencja

  • 6. Data: 2004-11-02 19:04:18
    Od: "piotr" <g...@p...fm>

  • 7. Data: 2004-11-02 20:55:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Nov 2004, JFK wrote:

> [...]
    >+ z bardzo prostego powodu: dany program moze byc zainstalowany
    >+ na jednej fizycznej maszynie a w przedstawionej sytuacji o ile rozumiem

    Sprzeciw.
    Musi być *wyraźny zapis w licencji* - sprawdź w prawie autorskim.
    Najem i dzierżawa *nie* są przywiązane do "korzystania z programu"
    a raczej "egzemplarza"... pozostają jako *osobne* prawo !

    To nie mogłaby być "zamiana w rozumieniu przegrania sobie".
    To musiałoby być "zbycie" - czyli albo sprzedaż albo darowizna !
    Oczywiście jedno i drugie skutkuje podatkiem...

    Pomijam oczywiście przypadek zawiązania spółki :) odnosząc się
    do pomysłu z "użyczeniem".

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-11-03 00:52:43
    Od: JFK <s...@g...com>

    Dnia Tue, 02 Nov 2004 21:55:17 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    >Musi być *wyraźny zapis w licencji* - sprawdź w prawie autorskim.

    Czemu mam wrazenie ze sie idealnie zgadzamy? ;-)
    Ja caly czas pisalem wylacznie o rzeczach sprecyzowanych w licencji
    prawa autorskiego nie znam na tyle dobrze by w nie wnikac
    za to z doswiadczenia wiem ze firmy pisza licencje tak by maksymalnie
    obwarowac swoje prawa. I w sumie sie im nie dziwie :)
    pozdrawiam
    --
    JFK
    kontakt ze mna:

  • 9. Data: 2004-11-03 06:33:31
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

> [...]
    > z bardzo prostego powodu: dany program moze byc zainstalowany
    > na jednej fizycznej maszynie a w przedstawionej sytuacji o ile rozumiem
    Cytując jednego grupowicza: sprzeciw. Osobiście używam program, którego
    licencja dopuszcza instalację na osobistym notebooku oraz w domu. Dlatego
    odesłałem pytającego do zapisów licencji.
    Darek

  • 10. Data: 2004-11-03 06:35:52
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

> [...]
    > drugiej maszynie to tylko wprawki i przypadek tylko sprawił że zostały
    > wykorzystanie w "dziele". To jest elementarz. Nie ma się czego bać.
    Ciekaw jestem, czy również udzielałbyś takich "rad" gdybyś żył z pisania
    programów.
    Nie pozdrawiam