  • 1. Data: 2008-07-04 10:15:01
    Temat: wspólne ogrodzenie
    Od: "witek67" <w...@o...pl>

    witam

    pierwszy raz jestem na tej grupie i w arch nie znalazłem nic na ten temat,
    przedstawie po krótce o co chodzi

    sąsiad stawia ogrodzenie, które bedzie graniczyło z moja działka na której
    przez najblizsze 15 lat nic nie bede robił, i jak to sąsiad chce abym
    partycypował w kosztach od strony mojej działki

    kodes cywilny mówi tak :
    Art. 152. Właściciele gruntów sąsiadujących obowiązani są do współdziałania
    przy rozgraniczeniu gruntów oraz przy utrzymywaniu stałych znaków
    granicznych; koszty rozgraniczenia oraz koszty urządzenia i utrzymywania
    stałych znaków granicznych ponoszą po połowie.
    Art. 154. § 1. Domniemywa się, że mury, płoty, miedze, rowy i inne
    urządzenia podobne, znajdujące się na granicy gruntów sąsiadujących, służą
    do wspólnego użytku sąsiadów. To samo dotyczy drzew i krzewów na granicy.

    § 2. Korzystający z wymienionych urządzeń obowiązani są ponosić wspólnie
    koszty ich utrzymania.

    ale

    Sąd Najwyższy w uchwale z 24 stycznia 2002 r., sygn. akt III CZP 75/01
    stwierdził, że obowiązek ponoszenia kosztów urządzeń znajdujących się w
    granicy gruntów sąsiadujących nie obejmuje kosztów utrzymania lub
    wybudowania nowego urządzenia
    Oznacza to, że nie ma podstaw prawnych do obciążania sąsiada kosztami budowy
    ogrodzenia, jeśli nie jest on zainteresowany jego powstaniem. Ogrodzenie ma
    zapobiegać naruszaniu prywatnej własności, dlatego koszt jego budowy obciąża
    tego, czyja własność ma być przez nie chroniona

    czy moge na tej podstawie olać żądania sąsiada

    pozdrawiam

    witek

  • 2. Data: 2008-07-04 10:24:18
    Temat: Re: wspólne ogrodzenie
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > czy moge na tej podstawie olać żądania sąsiada

    Na tej podstawie możesz olać sąsiada. Sąsiad jeśli będzie chciał postawić
    ogrodzenie to będzie musiał postawić na swojej części - nie w granicy.

    A tak po ludzku to powiedz mu, że ogrodzenie nie będzie Ci potrzebne a jak
    zacznie być potrzebne, to już to ogrodzenie będzie zniszczone więc nie
    będziesz płacił za niepotzrebne Ci ogrodzenie.

    Ja miałem podobną sytuację (teraz już tam mieszkam) i powiedziałem sąsiadom,
    że teraz na remont (wymianę siatki czy coś podobnego biorę na siebie. No i
    podmurówka i słupki będą stawiane przez sąsiada, a siatka będzie moja :-)

    Grunt to się zrozumieć i dogadać po ludzku.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 3. Data: 2008-07-04 10:45:41
    Od: Rentier <r...@i...pl>

    Doprowadż tylko do tego,żeby wybudował na swojej posesji, nie na
    granicy..

  • 4. Data: 2008-07-04 12:05:03
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Rentier wrote:
    > Doprowadż tylko do tego,żeby wybudował na swojej posesji, nie na
    > granicy..

    a najlepiej metr od...

    ja pierdykam... swiat schodzi na psy :(

    --
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2008-07-04 13:51:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jul 2008, zkruk [Lodz] wrote:

    > a najlepiej metr od...

    Czekaj, takiego wymogu nikt nie stawiał.

    > ja pierdykam... swiat schodzi na psy :(

    Popatrz na to w miarę sprawiedliwie: masz grunt i *nie* chcesz go
    grodzić.
    Dlaczego miałbyś się musieć dokładać do czegoś czego nie chcesz?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-07-04 14:02:21
    Od: "witek67" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" > Popatrz na to w miarę sprawiedliwie:
    masz grunt i *nie* chcesz go
    > grodzić.
    > Dlaczego miałbyś się musieć dokładać do czegoś czego nie chcesz?
    >
    > pzdr, Gotfryd

    i chyba z takiego założenia wychodzi Sąd Najwyższy. pozatym to ogrodzenie
    chroni sąsiada a nie mnie.

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2008-07-04 16:31:07
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Czekaj, takiego wymogu nikt nie stawiał.

    to wytłumacz mi dlaczego ma wybudować na swojej posesji a nie na granicy
    działki?

    > Popatrz na to w miarę sprawiedliwie: masz grunt i *nie* chcesz go
    > grodzić.
    > Dlaczego miałbyś się musieć dokładać do czegoś czego nie chcesz?

    ja nie mówie o tym, żeby kogoś zmuszać
    lecz o podejściu...

    jak nie masz kasy, to pomóż w budowie...
    u nas jednak łatwiej 50 lat pierdzieć w stołek i czekać aż wszyscy dookoła
    zrobią za nas...

    --
    pozdrawiam

  • 8. Data: 2008-07-04 16:45:17
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości:
    zeta.pl
    użytkownik *zkruk [Lodz]* napisał(a):

    > a najlepiej metr od...
    >

    > ja pierdykam... swiat schodzi na psy :(

    Nie ma śmiechu. Ja stawiałem (rękami fachowca) betonowy płot. Granica biegła
    przez środek słupka. Przyszedł sąsiad oblukał i chciał nie chciał trzeba
    było wyciągać już zabetonowany słupek i przesuwać ok 5cm, tak żeby lico
    ogrodzenia było w granicy.

    --
    Big Jack
    //////

  • 9. Data: 2008-07-04 16:46:53
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "witek67" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > grunt i *nie* chcesz go

    > i chyba z takiego założenia wychodzi Sąd Najwyższy. pozatym to ogrodzenie

    a jak sąsiad chce płot ze złota za milion zł ?

  • 10. Data: 2008-07-04 18:14:18
    Od: Rentier <r...@i...pl>

    zkruk [Lodz] pisze:

    > to wytłumacz mi dlaczego ma wybudować na swojej posesji a nie na granicy
    > działki?
    Bo jak postawi na granicy, to IMO, podpada pod kodeks cywilny - vide posty wyżej....
    R.