  • 1. Data: 2007-03-30 21:24:34
    Temat: [własność intelektualna] Brak zapłaty, umowa słowna
    Od: Grzegorz <g...@p...fr>

    Witam,

    Mam problem z uzyskaniem zapłaty za wykorzystanie moich tekstów (os.
    fizyczna) w wydawnictwie przedsiebiorstwa (firma m-medialna).

    Redaktor przygotowujący materiały do wydawnictwa m-medialnego (folder na
    CD) zwrócił się do mnie telefonicznie z prośbą o wyrażenie zgody na
    wykorzystanie moich tekstów. Jako że było to przedsięwzięcie komercyjne,
    padła propozycja wykorzystania tekstów odpłatnie, zaproponowano mi kwotę
    oraz obiecano, że informacja o współautorstwie pojawi się na tzw.
    "liście płac" - wstępnie na takie warunki się zgodziłem, poprosiłem
    jedynie o spotkanie w celu formalnego załatwienia sprawy (umowa o
    dzieło). Do podpisania umowy oraz spotkania jednak nie doszło, redaktor
    tłumaczył się nawałem pracy, obiecywał wywiązać się z zobowiązania tuż
    po całym zamieszaniu związanym z produkcją. Nie protestowałem.
    CD pojawił się pół roku temu, zgodnie z obietnicą na materiale znalazło
    się moje nazwisko (współautor tekstów) i tak na prawdę jest to jedyny
    punkt z naszej słownej umowy, który został spełniony. Najważniejszego,
    czyli zapłaty nie ma (ciągłe zbywanie), półsłówkami dostałem do
    zrozumienia, że o zaproponowanej wyskokości zapłaty mogę zapomnieć ("wie
    pan, tego tekstu nie wykorzystano aż tak wiele"), choć przedmiotem
    naszej umowy nie była ilość tekstu, a wyłącznie zgoda na jego
    wykorzystanie (ani razu nie padło słowo "wierszówka")...

    Przygotowuję się na to, że będę musiał zacząć rozmawiać z wydawnictwem
    trochę innym językiem niż dotąd, problem w tym, że ten język jest mi nie
    znany - stąd moja obecność tutaj. Proszę o poświęcenie chwili i
    naprowadzenie mnie: co robić, czym się podeprzeć, by sprawę możliwie
    najszybciej załatwić (wiem, że pierwszy argument może być decydujący -
    potem może już pozostać pałowanie się w sądzie, którego chciałbym
    uniknąć).

    Krótko mówiąc - jak dać mata w trzech posunięciach? ;)

    Grzegorz

  • 2. Data: 2007-03-31 00:06:38
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Grzegorz" <g...@p...fr> wrote in message

    > Krótko mówiąc - jak dać mata w trzech posunięciach? ;)

    1. Wziąć adwokata od prawa autorskiego
    2. Zapłacić adwokatowi
    3. Zainkasować wygraną.

  • 3. Data: 2007-03-31 03:16:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 30.03.2007 Grzegorz <g...@p...fr> napisał/a:
> [...]
    > uniknąć).
    >
    > Krótko mówiąc - jak dać mata w trzech posunięciach? ;)

    Daj w jednym:
    Art. 53. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga
    zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
    Art. 116. 1. Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom rozpowszechnia
    cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne
    wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2 .

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2007-03-31 07:10:57
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie,
    > podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności

    Co w tym wypadku niekoniecznie może mieć miejsce, bo po pierwsze to
    autor mógł udzielić licencji niewyłącznej, co nie wymaga formy pisemnej,
    a po drugie dał te artykuły, co sam przyznał w tym wątku, więc chodzi
    tylko i wyłącznie o otrzymanie zapłaty, w dodatku w bliżej nieokreślonej
    wysokości...
    Andrzej
    http://album.radom.pl

  • 5. Data: 2007-03-31 08:46:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 31.03.2007 ajt <a...@u...com.pl> napisał/a:

> [...]
    > a po drugie dał te artykuły, co sam przyznał w tym wątku, więc chodzi
    > tylko i wyłącznie o otrzymanie zapłaty, w dodatku w bliżej nieokreślonej

    To prawda, ale obowiązek udowodnienia samego faktu istnienia i charakteru
    umowy będzie spoczywał na wydawcy, więc jako straszak powyższe powinno być
    dość skuteczne. Materiały mógł przekazać w dobrej wierze co nie oznacza
    automatycznego przyzwolenia na dowolny sposób ich eksploatacji.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2007-03-31 14:43:57
    Od: Grzegorz <g...@p...fr>

    Dnia Sat, 31 Mar 2007 09:10:57 +0200, ajt napisał(a):

> [...]
    > a po drugie dał te artykuły, co sam przyznał w tym wątku, więc chodzi
    > tylko i wyłącznie o otrzymanie zapłaty, w dodatku w bliżej nieokreślonej

    Trzy rzeczy:
    1) zgoda na wykorzystanie materiałów związana była z konkretnymi
    warunkami (podanymi zresztą przez biorcę), od początku mowa była o
    "Umowie o dzieło"
    2) materiały są ogólno dostępne w internecie
    3) wysokość wynagrodzenia była określona w pierwszej rozmowie

    Zabrakło sformalizowania... I teraz zaczyna się "cwaniakowanie" :/

    PS: dziekuję Marcinowi. Myślę, że taki konkret powinien odnieść
    porządany skutek :)

    Grzegorz