  • 1. Data: 2006-08-28 08:07:01
    Temat: wlasciciel auta a jego uzytkownik, holowanie, koszty.
    Od: "natassja" <r...@g...com>

    Witam serdecznie,

    prosze o opinie w nastepujacej sprawie. Jest samochod, ktorego jestem
    wlascicielem a na mocy umowy uzyczenia jezdzi nim moj ojciec. Gdy
    jedzie nim, a jako pasazer towarzyszy mu moj brat, dochodzi do wypadku
    nie z jego winy. Zjawia sie laweta z warsztatu, ktory nie byl przez
    zadnego z nich wskazany/zamowiony. Formalnosci z oddaniem samochodu na
    holowanie zalatwia brat, gdyz ojciec zostaje zabrany na pogotowie.

    Mam watpliwosci co do solidnosci warsztatu, ktory zabral auto i chce je
    stamtad zabrac. Abstrahujac od faktu, ze koszt holowania i postoju
    powstal, gdyz usluga byla wykonana - czy moge pojechac i zadac wydania
    auta na podstawie tego, ze warsztat nie podpisal ze mna, jako
    wlascicielem pojazdu, zadnej umowy czy zlecenia na
    holowanie/przechowanie auta? A moze taka umowa jest jednak wiazaca dla
    wlasciciela pojazdu? Niech koszt uslugi sciagaja od ubezpieczyciela
    sprawcy, ja nie chce miec z tym nic wspolnego.

    Druga opcja: co w sytuacji, jesli - warsztat zastosuje stawki w sposob
    razacy odbiegajace od srednich, standardowych kwot za tego typu uslugi
    istniejacych,jak mniemam, na rynku? Co jesli zastosuje nieuzasadniony
    dobra praktyka rynkowa sposob naliczenia kosztow? Mozna odmowic
    przyjecia takiej faktury? Watpie, by przedstawial cennik do wgladu tuz
    po wypadku zszokowanemu czlowiekowi.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-08-28 13:29:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "natassja" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    > zadnego z nich wskazany/zamowiony. Formalnosci z oddaniem samochodu na
    > holowanie zalatwia brat, gdyz ojciec zostaje zabrany na pogotowie.

    No to działanie brata należy rozpatrywać w kategoriach prowadzenia cudzych spraw
    bez zlecenia. A więc art. 752 kc i nast. Mógł i powinien podpisać takie
    zlecenie. Teraz należało by zajrzeć do tego, jaką umowę podpisał z tym
    warsztatem od holowania. Bo oczywiście Ty jako właściciel pojazdu możesz na nią
    nie wyrazić zgody, ale wówczas warsztat skieruje roszczenie do brata.