  • 1. Data: 2008-11-06 14:15:08
    Temat: windykacja poprzez komornika
    Od: Andrzej Płachecki <s...@i...tnij.to.pl>

    Witajcie

    Mam wyrok sądu w sprawie długu, sprawa oddana do komornika
    do windykacji.
    Komornik zajął wskazane przeze mnie rachunki bankowe dłużnika.
    Wskazałem komornikowi także samochód dłużnika, jednak z tego co wiem,
    nie zajął go.
    Komornik wysłał także informację do zakładu pracy (sp. z o.o.) dłużnika
    o obowiązku przekazywania 50% wynagrodzenia na rachunek komornika.

    I tu zaczynają się problemy.
    Otóż dłużnik jest prezesem zarządu tej spółki.

    Jakie konsekwencje może ponieść jeśli np. założy sobie nowe konto, o
    którym nie wie komornik (i ja) i tam będzie sobie przelewał całą pensję,
    nie oddając komornikowi owych 50% ?

    Po jakim czasie komornik może zająć ruchomości dłużnika, jeśli ten
    będzie unikał płacenia tych 50% wynagrodzenia, lub poprzenosi wszystkie
    operacje finansowe na nowy rachunek ?

    Czy dobrze rozumiem, że jesli dłużnik zarabia np. 1000 zł, to 500 musi
    przekazać do komornika, a pozostałe 500 zostanie mu zablokowane na
    koncie docelowym? W końcu bank dostał polecenie blokowania wypłat z
    rachunku.

    Czy komornik ma obowiązek informować o tym że zajął jakieś pieniądze
    z rachunku dłużnika?
    Po jakim czasie powinien je do mnie przelewać ?
    Jak wygląda procedura w takiej sytuacji ?

    Pozdrawiam,
    Andrzej Płachecki

  • 2. Data: 2008-11-06 14:19:50
    Temat: Re: windykacja poprzez komornika
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Andrzej Płachecki pisze:
> [...]
    >
    > Jakie konsekwencje może ponieść jeśli np. założy sobie nowe konto, o
    > którym nie wie komornik (i ja) i tam będzie sobie przelewał całą pensję,

    Jeśli została zajęta pensja, to jest ona zajęta "u źródła" - jeszcze
    przed przelaniem jej na konto pracownika. Teoretycznie spółka nie może -
    po zajęciu - tych pieniędzy przelać, albo dać w gotówce dłużnikowi.

    Ponadto - jeśli dłużnik jest również udziałowcem tej spółki, rozważ
    możliwość zajęcia jego udziałów w tej firmie.

    > Po jakim czasie komornik może zająć ruchomości dłużnika, jeśli ten
    > będzie unikał płacenia tych 50% wynagrodzenia, lub poprzenosi wszystkie
    > operacje finansowe na nowy rachunek ?

    Zazwyczaj po wniosku wierzyciela.

> [...]
    > przekazać do komornika, a pozostałe 500 zostanie mu zablokowane na
    > koncie docelowym? W końcu bank dostał polecenie blokowania wypłat z

    To zależy od umowy. Przy umowie o pracę kwotą wolną jest minimalne
    wynagordzenie (1126zł obecnie), przy umowach cywilnoprawnych zwykle nie
    ma ograniczenia i zajęciu podlega całość.

    > Czy komornik ma obowiązek informować o tym że zajął jakieś pieniądze
    > z rachunku dłużnika?

    Kogo informować? Wierzyciela?

    > Po jakim czasie powinien je do mnie przelewać ?

    W ciągu 4 dni, zatem zamiast "informowania" powinieneś po prostu
    dostać przelew.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-11-06 20:29:23
    Od: Wojciech Malinowski <v...@w...pl>

    Liwiusz wrote:
    > Ponadto - jeśli dłużnik jest również udziałowcem tej spółki, rozważ
    > możliwość zajęcia jego udziałów w tej firmie.

    Z akcentem na - rozważ. Udziały w spółce z o.o. (czy jakiejkolwiek
    innej) są warte tylko i wyłącznie tyle ile ktoś będzie chciał za nie
    zapłacić czyli np. 0.00zł. Poza tym spółka może upaść.

    Pozdrawiam,
    Wojciech Malinowski

  • 4. Data: 2008-11-06 21:28:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Malinowski pisze:

    > Z akcentem na - rozważ. Udziały w spółce z o.o. (czy jakiejkolwiek
    > innej) są warte tylko i wyłącznie tyle ile ktoś będzie chciał za nie
    > zapłacić czyli np. 0.00zł. Poza tym spółka może upaść.

    Tak, masz rację, jest sens zajmować, jeśli udziały są jednak coś warte.

    Tak przy okazji mam pytanie: jeśli ktoś do kapitału spółki wniósł
    jakiś majątek, np. samochód, a następnie samochodu się wyzbył -
    pozostawiając go jednak na papierze jako kapitał - to co grozi
    prezesowi/udziałowcowi?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz