  • 1. Data: 2008-11-06 12:33:32
    Temat: pomieszczenia ogólnego użytku
    Od: "kaowuael" <k...@o...pl>

    Chodzi mi o zapis w regulaminie domu studenckiego, który mówi o dopowiedzialności
    zbiorowej mieszkańców, za uszkodzenia, których sprawców nie można ustalic.

    KC
    Art. 662. § 1. Wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do
    umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu.

    Oczywiście uwzględniając wszystkie inne przepisy, ktróre mówią, że jeżeli najemca
    wyrządził szkode to ma ją naprawić (ale tu nie zawinił), zapłacić itp.:
    Czy z tego art. nie wynika, czasem że takie szkody pokrywa wynajmujący ?

    nie moge znaleźć nigdzie unormowania, a wydaje mi się , że ten właśnie artykół to
    reguluje.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-11-06 15:16:57
    Temat: Re: pomieszczenia ogólnego użytku
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kaowuael" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    Regulamin domu studenckiego jest częścią umowy najmu i ma moc mniej więcej
    taką, jak po prostu indywidualne określenie warunków w umowie. Oczywiście
    powinno to być wzmiankowane w umowie najmu. Stąd też nie ma co się
    doszukiwać jakoś podstaw prawnych takiego unormowania tego zagadnienia.
    Musiał byś ewentualnie znaleźć przepis zabraniający stosowania takiej
    odpowiedzialności zbiorowej, ale nie przychodzi mi do głowy żadna podstawa
    prawna.

    PS: Na grupy nie piszemy w html!

  • 3. Data: 2008-11-06 19:19:08
    Od: "kaowuael" <k...@o...pl>

    > Musiał byś ewentualnie znaleźć przepis zabraniający stosowania takiej
    > odpowiedzialności zbiorowej, ale nie przychodzi mi do głowy żadna podstawa
    > prawna.

    ok, ale czy właśnie ta część podkreślona nie jest takim przepisem ?

[...]

    Skoro wynajmujący jest zobowiązany do utrzymywania rzeczy w stanie zdatnym
    do użytku, to pomijając szkody powstałe z mojej winy, zobowiązany jest do
    właśnie tego utrzymania (zapłacenia za straty niemożliwe do wyjaśnienia). Te
    "z mojej winy" pomijam, bo są w kc art. mówiące o tym i jest to jasne.

    > PS: Na grupy nie piszemy w html!

    zapomnialem, przepraszam

  • 4. Data: 2008-11-06 20:58:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > jest do właśnie tego utrzymania (zapłacenia za straty niemożliwe do
    > wyjaśnienia). Te "z mojej winy" pomijam, bo są w kc art. mówiące o tym i

    Nie. Tu nie ma nic na temat ewentualnego ponoszenia odpowiedzialności
    cywilnej za szkody. oczywiście, akademik ma obowiązek naprawić szkody, ale
    nie wynika z tego, że nie może na podstawie osobnych unormowań dochodzić
    poniesionych przez siebie strat. Normalnie takie roszczenie powinno być
    kierowane do sprawcy, ale w tym wypadku zawarto osobną umowę o tzw.
    współodpowiedzialności.

    To podobna konstrukcja, jak współodpowiedzialność materialna kilku
    magazynierów w wypadku manka. Nikt przecież nie stawia zarzutu żadnemu z
    nich, ze coś ukradł, a płacą wszyscy solidarnie.

  • 5. Data: 2008-11-06 22:40:26
    Od: "kaowuael" <k...@o...pl>

    > To podobna konstrukcja, jak współodpowiedzialność materialna kilku
    > magazynierów w wypadku manka. Nikt przecież nie stawia zarzutu żadnemu z
    > nich, ze coś ukradł, a płacą wszyscy solidarnie.

    dziękuję :D

  • 6. Data: 2009-01-03 01:11:31
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2008-11-06 21:58, Robert Tomasik pisze:

    > To podobna konstrukcja, jak współodpowiedzialność materialna kilku
    > magazynierów w wypadku manka. Nikt przecież nie stawia zarzutu żadnemu z
    > nich, ze coś ukradł, a płacą wszyscy solidarnie.

    to nie jest naruszenie domniemanej niewinności? Niewiadomo kto zrobił
    więc zrobili wszyscy wspólnie i razem?

  • 7. Data: 2009-01-03 10:30:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Jan 2009, PlaMa wrote:

    > to nie jest naruszenie domniemanej niewinności?

    Nie, bo na odpowiedzialność solidarną muszą się *najpierw* i *pisemnie*
    zgodzić. Oczywiście przymusu nie ma, a to że bez podpisania nie
    zostanie sie magazynierem jest juz sprawą wspólną.

    > Niewiadomo kto zrobił więc zrobili wszyscy wspólnie i razem?

    Ależ nie, nie ma zakazu podpisania przez Nowaka oświadczenia że
    "jak Kowalski spowoduje szkodę to ja za nią zapłacę"!
    Odpowiedzialność wcale *nie musi* wynikać z *winy*.

    BTW: to już drugi post w "paczce", w którym odpowiedzialność
    i wina są ze sobą łączone. Chyba częściej trzeba przypominać
    że to dwie oddzielne sprawy :D

    pzdr, Gotfryd