  • 1. Data: 2006-05-24 09:57:04
    Temat: wiek graniczny-nadal 15 lat czy coś się zmieniło?
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    Dotychczas byłem pewny, że prawnie ustaloną granicą, powyżej której nie ma już
    mowy o pedofilii, jest UKOŃCZONE 15 lat. Chodził mi bowiem po głowie jakiś
    paragraf mniej więcej takiej treści: "Kto dopuszcza się takich a takich czynów
    z osobą PONIŻEJ 15 roku życia, podlega takiej a takiej karze" (inna sprawa, że
    sporo ludzi z jakichś powodów uważa, że ta granica wynosi 16 lat). Co prawda z
    punktu widzenia logiki to, że poniżej 15 roku życia coś jest karalne, nie
    oznacza, że od 15 lat w górę karalne nie jest, ale sądziłem, że ten przepis
    właśnie tak należało interpretować-poniżej 15 lat zabronione, od 15 lat wzwyż-
    legalne.

    Ostatnio oglądałem jednak pewien talk-show, który zachwiał również moimi
    przekonaniami. Otóż toczyła się w nim dyskusja między jakimś człowiekiem
    oskarżonym o pedofilię a prawnikiem. Ku mojemu zdziwieniu, ów PRAWNIK (więc
    człowiek, który powinien znać przepisy przynajmniej w stopniu wystarczającym do
    prowadzenia merytorycznej dyskusji na dany temat), właśnie w kontekście
    pedofilii jako graniczny wiek wyraźnie podał... 16 lat (konkretnie mówił coś o
    sprawdzaniu czy ktoś ma np. 15 lat i 9 miesięcy czy 16 lat). Jeszcze większy
    zamęt wprowadziła inna pani PRAWNIK, siedząca na widowni, najwyraźniej równie
    obeznana ze swoim fachem. Otóż na początku mówiła o odpowiedzialności karnej za
    kontakty wiadomego typu z osobami PONIŻEJ 15 roku życia (co było zgodne z
    treścią wspomnianego przeze mnie paragrafu), ale już minutę później zmieniła
    zeznania i ową odpowiedzialność rozciągnęła również na przypadek kontaktu z
    osobami w wieku 15 lat, mówiąc o karze za kontakt z osobami 15-letnimi i
    młodszymi.

    Ponieważ po tym, czego wysłuchałem, zwątpiłem w kompetencje owych PRAWNIKÓW,
    zadaję to samo pytanie tutaj, licząc na trochę bardziej jednoznaczną odpowiedź:
    czy kontakt seksualny z osobą, która ma 15 lat (co jest dla mnie tożsame z tym,
    że UKOŃCZYŁA 15 rok życia), jest już z prawnego punktu widzenia bezpieczny?
    Przypuśćmy, że jakaś osoba urodziła się 4 kwietnia 1990 roku. Czy od 4 kwietnia
    2005 roku owa osoba może sobie legalnie uprawiać seks z kim chce i ta druga
    osoba nie będzie już mogła być uznana za pedofila, czy też może coś się
    ostatnio zmieniło? Pytam, bo po obejrzeniu tego talk-show zacząłem się
    zastanawiać czy ostatnio owa prawna granica poszła w górę, czy może
    wypowiadający się PRAWNICY bredzili od rzeczy.

  • 2. Data: 2006-05-24 12:11:53
    Od: Andrzej Lawa <alawa@temporary_unavailable.none>

    Piotrek wrote:
    > Dotychczas byłem pewny, że prawnie ustaloną granicą, powyżej której nie ma już
    > mowy o pedofilii, jest UKOŃCZONE 15 lat. Chodził mi bowiem po głowie jakiś

    Przed 15. rokiem też nie ma mowy o pedofilii. Pedofilia zaczyna się
    znacznie niżej - i jest to problem medyczny, a nie prawny.

    > paragraf mniej więcej takiej treści: "Kto dopuszcza się takich a takich czynów
    > z osobą PONIŻEJ 15 roku życia, podlega takiej a takiej karze" (inna sprawa, że

    Owszem, jest to nielegalne, ale niekoniecznie pedofilia.

    Prawdziwego pedofila dobrze 'rozwinięta' 13-latka raczej nie "ruszy",
    jego rajcują małe dzieci.

> [...]
    > właśnie tak należało interpretować-poniżej 15 lat zabronione, od 15 lat wzwyż-

    Jasne, że legalne.

    [ciach]

> [...]
    > 2005 roku owa osoba może sobie legalnie uprawiać seks z kim chce i ta druga

    Lepiej poczekać do 5 kwietnia, żeby już decydowanie i jednoznacznie było
    po 15. urodzinach :) (np. panienka urodziła się godzinie 18-tej,
    stosunek był przed 18-tą i już z formalnego punktu widzenia jest
    przestępstwo).

    > osoba nie będzie już mogła być uznana za pedofila, czy też może coś się

    Ponownie: pediofilia to problem medyczny, nie prawny.

    > ostatnio zmieniło? Pytam, bo po obejrzeniu tego talk-show zacząłem się
    > zastanawiać czy ostatnio owa prawna granica poszła w górę, czy może
    > wypowiadający się PRAWNICY bredzili od rzeczy.

    TVN czy jakiś inny szajs? Lepiej tego nie oglądać, bo można zgłupieć -
    tępota i najtańszy populizm panuje w progaram typu "Uwaga" i innych tego
    tpu badziewiach.

  • 3. Data: 2006-05-24 14:46:22
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Andrzej Lawa napisał(a):

> [...]
    > po 15. urodzinach :) (np. panienka urodziła się godzinie 18-tej,
    > stosunek był przed 18-tą i już z formalnego punktu widzenia jest

    Godzina nie ma tu żadnego znaczenia. Art. 112 kc.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 4. Data: 2006-05-24 14:52:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Piotrek [###p...@p...onet.pl.###] napisał:

    Pedofilia, to choroba, a nie przestępstwo. Było to wałkowane kilka
    razy już na tym forum. W wypadku pedofilii głownie chodzi o pociąg
    seksualny do osób znacznie od siebie młodczych. Trudno mówić o
    pedofilii w wypadku kontaktów 16-to letniego chłopaka z 14-to latką -
    choć to przestępstwo, zaś na pewno nie jest normalne, jak 40-to latek
    ugania się za 16-to letnimi pannami, choć prawo formalnie tego nie
    zabrania (choć akurat nie wiem, czy to jeszcze pod pedofilię podlega).

  • 5. Data: 2006-05-24 15:03:06
    Od: Arek <a...@e...pl>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Pedofilia, to choroba, a nie przestępstwo. Było to wałkowane kilka
    > razy już na tym forum. W wypadku pedofilii głownie chodzi o pociąg
    > seksualny do osób znacznie od siebie młodczych. Trudno mówić o

    Chyba do dzieci, a nie do znacznie młodszych.
    Wydaje mi się naturalne, że ludzi w każdym wieku bardziej pociagają
    seksualnie ładnie rozwinięte nastolatki niż 100 latki.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net

  • 6. Data: 2006-05-24 18:14:56
    Temat: Re: wiek graniczny-nadal 15 lat czy cos sie zmienilo?
    Od: "woocashewski" <w...@g...com>

    pedofilia to pociag seksualny do osób przed okresem dojrzewania,
    wiec jesli doroslego faceta kreci jakas 14 latka, która ekhem...
    na oko :> jest juz rozwinieta, to sprawa jest jasna :) to nie jest
    wtedy pedofilia

  • 7. Data: 2006-05-24 20:17:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "woocashewski" <w...@g...com> napisal w
    wiadomosci
    ps.com...
[...]

    W ta strone sprawa jest jasna. A jak taka nierozwinieta jeszcze
    14-tolatka pociaga kolege ze starszej klasy, który ma 16 lat?

  • 8. Data: 2006-05-24 20:26:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@e...pl> napisał w wiadomości

    > I choć nie jest to pedofilia to w przypadku wieku mniejszego niż 16
    lat
    > jest to tak karane.

    Bo w Polsce (a pewnie i na świecie) dziennikarze jakoś dziwnie
    utożsamiają pedofilę z zakazem obcowania płciowego z osobą w wieku
    poniżej progu ustawowego. Co jest bardzo mylące, bo nie każda taka
    osoba jest pedofilem.

  • 9. Data: 2006-05-24 20:27:45
    Od: Andrzej Lawa <alawa@temporary_unavailable.none>

    woocashewski wrote:
> [...]
    > wiec jesli doroslego faceta kreci jakas 14 latka, która ekhem...
    > na oko :> jest juz rozwinieta, to sprawa jest jasna :) to nie jest

    Aczkolwiek jeśli zostanie 'skonsumowana' sprawa dla prokuratora też
    niestety jest jasna i potem są problemy (patrz: perypetie Romana
    Polańskiego ;) )

  • 10. Data: 2006-05-24 20:31:02
    Od: Arek <a...@e...pl>

    Użytkownik woocashewski napisał:
> [...]
    > wiec jesli doroslego faceta kreci jakas 14 latka, która ekhem...
    > na oko :> jest juz rozwinieta, to sprawa jest jasna :) to nie jest

    No dyć to właśnie pisałem. :)